söndag 7 oktober 2018

Lördag...6.10...Vackert väder och hyfsat varmt...Kort söndagssammandrag..

Efter en lång gosestund med lurviga sängsällskapet steg vi upp ca 7.30 igår  och gick ut medan vattnet i kokaren skötte sig själv...

Morgonen var +8° sval och klar... Wille ville snabbt in som alltid då jag knäppt igång vattenkokaren innan vi gått ut..Slugt litet kräk...

Efter morgonmaten och nyheter och kaffet gick vi till " Farliga Tuppen " - där jag kräver blind lydnad av hunden, så han inte tar sig under den splittrade lönnen..

MÅSTE få den fälld...
Vi klarade oss helskinnade....igen en gång ..och han lyder faktiskt riktigt bra..

Inne i växthuset kändes det skönt och jag hann både vattna och putsa upp lite innan jag av en händelse råkade se att det gått små hål i takplasten riktigt vid takåsen ..
Just så...

Tillsammans med den beskäftiga fyrbentingen drog vi ut squashrankor och tog till vara myllan från krukorna...
Skottkärran rullade två gånger ner till Kippen....

Blev getingstucken just ovanför vänster ögonbryn då jag bar upp kökstrappan/ -pallen och skulle ha in den genom farstudörren...

Heeelt onödigt att de små kräken ärtar upp sig på mina sysslor, för enligt almanackan ska de egentligen ...vara förpassade till evigheten...


Sticket sved en hel del och jag testade en ny "huskur " - sockervatten..tjockt sådant.

Tror inte det gjorde varken till eller ifrån, men jag fick ju... ena ögonbrynet tvättat idag...

Måste elda bastun ..i morgon..

För att nu få ens lite bilder hit så...Ett cockercollage💞
Lördagen till ära lät jag Wille bestämma vart vi skulle gå..
Så gjorde jag med familjens labbisar också då jag ville att de skulle få gå dit deras nosar pekade..

Ofta blev det till ett visst café vid en viss strand - för där brukade de få glass..ibland..

Nå, riktigt så rutinbundna är vi inte ännu, men Willes nos förde oss till butiken och inte mig emot..
Jag hade faktiskt velat hitådit OM eller INTE jag borde ha riktig mat till veckoslutet..

Nu hade jag inte ryggsäcken på mig, så jag köpte två kotletter och en ask salladsost...Dem fick jag nedklämda i västfickorna... utan att nåndera förpackningen läckte till och med..

En stunds vila på sängen efter hemkomsten  -Wille med ett halvt Jumbone-ben och jag med mitt fortfarande svidande ögonbryn...
Sedan lämnade jag hunden inne och gick ut för att pyssla lite på egen hand..


Tömde några krukor med slingriga squashplantor på skottisen, dito gurkplantor med blommor och 2 cm fruktbörjor..
Nu får det räcka med odlingsvansinnet - man SKA inte behöva vattna tomatplantor i oktober...

Eftersom Wille var tyst inne tog jag trimmern och ansade det jag inte orkade förra gången..Lite nya ställen i trädgården ner mot brunnen...

Och så kom jag ihåg att det fanns några räddade rosor i mellanförvar i mjölkkärrans låda...

Och ...Bullatan måste flyttas..( Terijoen salava ) Den stackaren har blivit trimmerbeskuren ett antal gånger och nu fick den en fin upplyft plats i köksträdgården - långt från vattenrören från brunnen till huset..

Det gick ju fort, så spaden på axeln och ett snabbt avgörande...med rosornas placering..

EN torde vara en midsommarros..De två andra ..ser ut att vara samma sort..men VILKEN ..

Kanske ser i vår sedan ..om de överlevt vintern..

Grävde ner lite lökar med det samma och utmärkte nyplanteringen med några korgvidestammar - som eventuellt rotar sig och ...får flyttas nästa år..

Tog ut Wille som hade hjärtans roligt med att utforska var jag rört mig -och det var ju på en stor del av tomten..

Hade ännu några lökar oplanterade så ..medan han upplöste en större plastkruka i mindre beståndsdelar grävde jag ner narcisser och tulpaner och några mindre ..okända..
Sånt som jag tagit upp då jag planerat annat...och glömt att skriva på vad det varit..

Tog in ved och högg tände igår, men tyckte värmen räckte för natten så jag eldade inte...
Exakt hur varmt/kallt /lagom det var/är VET jag inte för jag har glömt att inhandla nån mätare...IGEN...

Nåja, nu har jag fått dagboksbladet välfyllt, men har ingen aning om hur jag får foton hit..via Google plus...

Kanske får redigera och fylla i bilder på plattan .. ifall den hittar den här texten ..
( Vilket den gjorde med min hjälp 😀 )

Söndagstillägg :

Mulet/ duggregn /bastu / lunch / promenad / strålande sol / bassängtömning / tvätt i maskin / eldning inne...osv..

Ni vet det där normala...

Och däremellan lite aktivism p.g.a djurens vecka ...

Valpfabrikerna måste bara stoppas...

En hund MÅSTE kosta mycket och en billig hund har alltid något i bagaget..


En ny vecka väntar och - hoppas den blir fin..

Kanske indiansommaren kommer ...utlovas +15° ...

Vi hörs  😁

Ni kan få se på min omslagsbild från Fb också ...Mina härliga tomater...


Hej dåååå.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar