måndag 29 oktober 2018

Höstkväde

Eller:

Fullmånspåverkad skrift med senare insprängda bilder...

" Nu dynorna är borta och gungan (1) står så naken -
Nr1
Man kan visst sitta där men blir nog kall om baken...

Ur växthuset har "allting" flyttats ut och - annat in ...
Nr2
Den sista busktomaten har  bevekat Mattes sinn'...




Nu står den på mitt köksgolv och vill just bindas upp (3)
Nr 3
Men VAR i hela världen - nu söks platser med både ljus och lupp..
( Det ordna' sig -den står precis där bilden visar :
  Lagom just i vägen och utom räckhåll för mina spisar )


Av avklippta tomater - det som i krukan stanna kvar -
blev det i år en nyhet - en idé så underbar..

Ett dussin såna sticklingsklumpar..

Perfekta stöd för sticklingar som korgvide med flera -
de står nu där ute - precis som jag planera..
En hel  allé av vide kanhända växer opp
Och visar väg för gäster som i stor och samlad tropp
i nästa år hit kommer ...på kaffe/ skumpa / dopp...

En bild jag kan er visa, men patent jag ändå " tar "..
på spar- idén som visar att ...hjärnverksamhet jag ...har..???

"Patenterad " idé -planterad...

( Nu går jag ut och plåtar och sedan in jag drar...)

Skyller detta kväde på mångubbens rondör,
om ytterligare två dygn mångas nattsömn han stör..."


Nåväl.. Nu är månen på avsmalning och jag velar ännu om "diktpublicering "..

En snabb uppdatering :

* Den nya krattan är en njutning att jobba med...Borde ha bytt för lääänge sedan..

* Det kom snö idag...Den ligger väl kvar ännu i morgon...

 * Ska besöka Stora Byn "endera dagen " med Wille per skolbuss och kolla hans cockerögon..

Vår veterinär hade ovanligt god tid att prata med mig i morse då hon ringde...
Om det sedan berodde på att hon kanske ville försäkra sig om att ingen hundomhändertagning  p.g.a mitt " klockvisarvridarsyndrom" var aktuell...

Hmmm...

Jag tog nämligen fel på veckodagarna här i går och ringde till mottagningen vid 8.13...som är helt avtalsenlig telefontid - fast må - to....

Ett ljudband svarade och berättade att  numret för jouren för smådjur var xxxxxxx och för produktionsdjur och hästar var xxxxxxx..

Inte ens då fattade jag min fadäs, utan skrev ett sms om Willes ögon och behovet att kolla dem..

Ordet " mess" har tydligen väldigt många betydelser...

Sånt händer väl i de bästa familjer, så jag vägrar att skämmas - som vanligt...🤡🤡🤡


Just nu sitter jag i mitt VARMA kök där jag eldat två "brasor " och Plåtis är varm i vardagsrummet av samma orsak...
TVÅ hundar ligger på varsin bädd och sover djupt..

Vi går haft en gammal bekant i dag-/kvällsvård -en större och äldre dam, som varit väldigt snäll med Wille sedan han var en ynklig liten ...Öööh...KNUBBIG valp...

Klockan är nu 21.17 och vi väntar förlupna  Matte hit om en dryg timme...

"Stora tanten " har nog säkert träningsvärk i morgon ..så som hon flängt över tuvor och hopkrattade lövhögar...

Hunden alltså, inte Matten..

Ja, min tv har tagit illa upp av något, så den är helt ur bruk...
Som en följd av detta har jag en del kvällar roat mig att kolla Arenans utbud..
Yle Arenan alltså..

Jag har riktigt registrerat mig med användarnamn och lösenord...
Dessa finns på vanligt ställe, det som är så säkert att jag inte hittar det själv...väl..

Igår kväll hittade jag ett reseprogram som tog mig till ställen där jag själv dykt...

Vraket såg såå annorlunda ut men var ändå detsamma... Det var mitt första vrakdyk och väldigt intressant...

Inte spännande för man ska ha goda nerver under vattnet...
Tssss, fråga inte mina dykkompisar om mitt lugn..

De skulle väl säga att de aldrig förr vetat att det är så mycket LJUD under havsytan - som då jag var med...

Men..men ...men då alla fenade sig längs nån klippvägg och kollade smååå detaljer -samtidigt som allväääärldens rockor, Lion fishar, bollfiskar och Napoleon monster gled förbi utan att de såg...

Så måste jag ju uppmärksamma dem på storheterna...

Ett gällt PRRRR PRRR i regulatorn och ...SE : deras huvud vändes och de SÅG...och var nog glada...

De hotade visserligen att  byta mig mot några kameler, men flygbolaget tog inga sådana i lastrummet, så...ni får stå ut med mig bara...

Nu slutar jag innan jag rotar fram undervattensfoton - som inte gör hit....

Godnatt och tack för idag 😇😇😇







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar