lördag 20 oktober 2018

Oktober rinner ut, värmen flyr på lätta vingar..

Nej nej..Jag pinar inte er här med dikter eller ens försök till poetiska formuleringar..



Lite foton ska det bli...
Som det här ovan..Visst är det roligt att lärkträdet byter färg så det NÄSTAN matchar min orangeroan älsklingscocker 😁

I tisdags var vi utombyyss med Willes gumo...igen..
Vi KUNDE ha valt en vackrare dag, men Holmbergs Café lockade med fisksoppa och....fattiga riddare JUST då det började regna...OCH så gjorde vi som planerat en runda på Ekocenter, där jag hade träning med Wille medan gumo gick omkring och kollade det enorma utbudet av saker...
De här + lite nygamla verktyg hittade sin väg hem  med mig...

Träningen gick ut på att inte gnälla / inte ta kontakt med människor förrän han var lugn och kunde sitta vackert om nån tilläts gosa med honom..

Hela denna procedur hade kunnat pågå hela dagen, men...vi skulle ju vidare...
De två manspersoner som själva hade hund- och hundhanteringserfarenhet blev rikligen avtackade för att de respekterade min vilja..
De blev inte ens uppätna av mitt vilddjur - fast han fick " nibbla " lite på deras fingrar...
( Alla har ju inte vare sig viljan eller förmågan att ta till sig en kvinnas åsikter...😎 )

Nå, vidare till fisksoppa och riddare...
Gottgott och supergott...

Glömde helt att fota uppläggningen så en teckning får ersätta...


Då vi mätta och nöjda kommit ut från caféet, hade Wille immat till bilrutorna, men inte ändå själv kommit ut ur boxen...Han led definitivt ingen nöd i bilen och fick en liten bit skärgårdslimpa som belöning/ kompensation för väntandet...
Vi hade upplysts om hundrastgårdens adress hos Holmbergs, så dit styrdes bilen - trots att regnet bara öste ner...

En lite trist plats nära huvudstråket till Dalsbruk, men lätt att hitta och i och för sig en helt ok rastgård..
Indelningen i små och stora hundar är bra - om än jag inte är helt övertygad över att  maskstorleken i nätet mellan de två avdelningarna hindrar långnosade djur att 
"kroppsvisitera " varandra..
Gumo försåg Willes Matte med ett paraply, så den första gången för säsongen påtagna dunjackan inte skulle bli helt vattenimpregnerad...

Vi var turvis på vardera gården, då de fyra träden på "stora" sidan var nitiskt påkissade och den lilla sidan hade mer vegetation och " möblering "  att bjuda på..
Det var faktiskt ett gäng på ca 6-7 småvovvar där då vi kom, men de stuvades efter lite mankemang in i en stor bil...
Arma husse, vilken flock han hade ansvaret för...

Mindre hundar än dessa :

Bilden knyckt från "Cesar's way "
Det var torsdagen det...
En absolut totalomvändning i vädret blev det sedan igår, fredag..
Då fick vi en invitation till Gumo, där vi först hade en verkligt skön skogspromenad med en lös Wille, som betedde sig helt exemplariskt och - mot Gumos odds inte rymde en enda gång..
Första gången han var lös i nåns skog faktiskt...

Dagen fortsatte på stranden med brygglunch i närapå sommarvärme...
Wille var inte riktigt helt och hållet och simmade, men nära nog och många gånger.
Just så där lagom att han  hölls " lika våt " hela tiden...

En fästing hade han på sig och den schabblade jag bort mellan stenarna...

Skööönt...19.10 2018

Ja, det var den  uppdateringen..

Idag har vi varit bara i butiken, men det är en ok länk det med..
Har eld i vedspisen för att få mina halvtorra trattisar helt knastertorra och ligger med en hund bredvid mig på sängen och planerar plantering av valnötter...
BORDE ju ha varit i Helsingfors och deltagit i klimatmarschen, men det är lite långt att åka.. Får trösta mig med att min miljöpåverkan är mindre då jag hålls här...


Ett skönt veckoslut till er alla ... 5-8-10 som tycks läsa mina dagboksblad...
 Nej , en sak till :
Jag investerade i en ny pannlampa i torsdags och testade nattfotografering i dess sken..
Några bilder är jag riktigt nöjd med ..Det här t.ex blev bakgrundsbild på min fb-vägg :

Inget arrangemang, utan en bild av min ogräsmatta.. 



Så...NU får det vara allt för idag härifrån " Matte med hund..." -som skall profil-justeras så småningom 😙

Hej håj och sköt om er ❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar