tisdag 2 oktober 2018

Ljuva höst..Oktober med många positiva stunder...

Eufori ?

Nåjaaa, det är att ta i - men kalla det " stooor lättnad " så är det nära sanningen..

Igår var det den första oktober... Banken hade vissa problem igen med "servicen " så jag sköt fram betalandet till idag - efter morgonsysslor och därpå följande skogslänk.

Fick merparten fakturor förpassade till det förgångna, men sen strulade den sista igen...

Nå, jag hann ringa ett argt samtal till ett tidningshus som skickat mig en helt obefogad faktura - och fått "tanten " i telefonen att " nolla" fakturan...

Sen funkade banken och Klarna fick sina pengar...

Jag samlade ihop alla kuvert, deras f.d innehåll, anteckningspapper och ..pennor...och hojtade ett glatt : NU VAR DET GJOOORT !!!
medan jag hoppade jämfota framför min lika glada hund....
Han har vant sig vid mina utbrott och viftade bara på svansen...

Ut - först i växthuset för att " en sista gång " vattna tomatplantorna..och då jag såg årets persiljeplantor i den vita bunken KUNDE jag inte motstå impulsen att plantera dem...
Små fina grupper blev det i äldsta landet - säkert ca 60 plantor som gärna får övervintra bra ..och bli goda stora persiljeruggar nästa år..

Det blev en skön länk till butiken och lite social samvaro - och en glasspinne på bänken innan vi startade hemfärden.

Tog en annan rutt den här gången - ned mellan ett privathus och brandstationen, längs den översvämmade bäckstranden med för året nya bryggor och båtar som tillhör ortsborna..
Här är brandstationen - vars hall är julmarknadsplats


Wille var nöjd över allt nytt snus ( nåjaaa, jag kallar det så, det han inhalerar via sin nos 😁 ) och hemvägen kändes kortare ned lite variation i stegen...

Sen var det dags för en stund på sängen med en otroooligt onödig tidning : Apotekets specialerbjudanden för oktober /november...

Hittade definitivt inget havärt där...
Det är samma sak med annan reklam - jag kollar direkt på firmornas hemsidor om jag behöver något ...och köper det ..om jag har pengar..

Efter vilan -och en chokostång - tog jag metallkammen och redde ut pälsen på den något motsträviga herremannen/ ynglingen bredvid mig....
Ända till midjan fick jag kammat och lite plockat, sen behövde vi båda luft...

Ut på gården - och det gick med fart, för Wille såg en ekorre som i godan ro hade samlat ekollon och nu i full panik kilade upp i närmaste ek ...

Jag i min tur samlade ihop tvätten och förde den till den orange stolen ( köpt på loppis , men ursprungligen från möbeljätten med fyra bokstäver ) på farstukvisten ..
En mellanlandning...som så ofta..

Fick vindsfönstren installerade och limpapprade, förde upp den röda reservsängen som stått ute hela sommaren - och i växthuset då jag sov där under den absoluta värmeböljan...

Tre krukor pelargoner och dito =  tre krukor agapanthus hittade också upp och fick ställa sig på sina vinterförvaringsbord..
Åt de tre passionerna  i lika många emaljerade ämbar letade jag en överlopps Lundiahylla som lades över löpmattans handtag och det blev absolut perfekt för dem..
De ska ändå inte ha så mycket vatten i vinter att Gymsticken blir plaskvåt...

Reservsängen står som ett omkullvält V med ett plastöverdraget coronabord över sin sida - och inväntar övervintrare som ska upp i morgon..


Klockan hade hunnit bli 17 då jag såg mörka moln i sydväst och tänkte att jag lika gärna kunde masa mig ut  ytterligare en gång och checka potatisen i landet..

Fick ihop både potatis,lök och färsk dill..
Wille kom som vanligt med, men förbjöds gräva i potislandet, så han nöjde sig med att äta nån ...rutten sättpotatis eller nån rot av något slag...

Väldigt regnsjukt ser det ut ute, men det är varmt inne..

Och nu tror jag att jag tar kväller...

Wille ska snart få mat och jag kan fixa en kopp te åt mig själv...

Helnöjd med dagen...

Vi hörs igen 😎

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar