onsdag 30 april 2014

Normaltillstånd igen ....

Efter den långa perioden med ljuvlig värme är det Valborgsmässoafton igen en gång - och då kan man slå sig i backen på att vädergudarna ställer om  termostatet ...10 grader mindre än det varit....

Som för att visa mitt förakt för tocket beteende förde jag ut de avhärdade plantorna - som åkt vertikal Paternosterhiss en månad eller så - till växthuset i går.

Ett stort bolljus fick utgöra värmekälla - och bra gick det så här efter första natten...

Eftersom vädret svalnat och regn är att vänta , blev det ju brått att knäppa på tvättmaskinen - kl 7 på Valborgsmässoaftonsmorgonen ...
Flanellskjorta, fleecebrallor och annat hänger nu och utgör flagga och vimplar - eftersom jag inte HAR nån flaggstång att hänga flagga/vimplar i...

KLÄDER ja, om dessa kunde man tala ett dygn eller så... Inte MINA - för jag är rätt så totalt ointresserad av annat än att ha det bekvämt och lagom varmt...
Mig stör det inte om skodonen är knallrosa och kappan röd - och jeansen däremellan är blå....
Kan ibland ha strumpor av olika inbördes färg - utan att världen går under....

Nu finns ju en del av mina "gamla " klasskompisar på FB och jag slogs för en tid sedan av hur moderiktigt och FINT de  klär sig - och kände för en bråkdels sekund hur " maläten" och UDDA jag var....OCH kände ett litet sting i den svarta själen över att mina barn har fått sig en slarvmorsa...
Å andra sidan  har de blivit fina och duktiga människor allihopa....

Kanske bra med " varnande exempel " ????

Min Mormor har säkert gett en del av sina " anti-mode-gener "  i arv till mig - och dem tänker jag vårda ömt .....

Hon stickade sina kjolar på rundsticka - rejäla ribbade yllesaker - och hon gick med stadiga yllestrumpor året om för att de reumatiska benen inte skulle värka.
Ett förkläde hörde till standardklädseln - för att alla viktiga saker skulle följa med...

Visst HADE hon " stadskläder " också - en promenaddräkt och HATT på sommarhalvåret och en ordentlig kappa med pälskrage då det var kallt....

Kjolar har jag exakt NOLL - och inga leopardfärgade tighta toppar syns i min
 " garderob" ....

HUR skulle såna göra sig då jag krälar omkring i trädgården på knä med mylla under naglarna....

Jag bara undrar .....

och tänker fortsätta att vara MIG SJÄLV....

Säger Matte och önskar alla en GLAD VALBORG :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar