tisdag 22 april 2014

Sol, sommarvärme - och sotning.....

Med ett ord sagt : SKÖNT....

Sotaren är på väg på sitt årliga besök i morgon och det föranleder en mängd extrajobb....

Idag diskades påskens stordisk och  badades bastu - för att få vattengrytans innehåll att minska innan den tas bort för putsning, STENARNA skall plockas från sitt " bo " - och man BLIR sotig under proceduren...

Köksspisens aska måste föras ut och allt som i vanliga fall förvaras PÅ spisen skall placeras annanstädes....

Plåtugnen i " Salen " skall likaså tömmas på aska...

Mattorna hoprullas - man sopar och fejar ...Både FÖRE och EFTER....


MEN - det är en gång i året, så man står ju ut...

                                          **********

Under dagens bastuförberedelser och rallyt fram och tillbaka mellan huset och badstugan, hann jag slänga en blick eller två på mina rabatter....
Blev chockad över hur fort allt gått framåt : TRE ludna VITA Pulsatillor stod plötsligen  i nästan full blom, EN röd kommer just ...och ett helt gäng gula minipåskliljor lyste emot mig...och...det var ju bara någon dag sedan jag rensade eklöv mellan ingenting....

En stor kopparödla låg och solade MITT på uppfarten - då " middagsgästen " skulle åka hem - och jag fick anledning att checka " Koppes " humör och - kön - då jag varsamt flyttade HONOM....

En minikoppis har flyttat på sig riktigt själv de gånger då jag kommit för nära - den är bara ca 10 cm lång och smal som en blompinne....

Ännu får man nog vänta på snokarnas uppdykande, en mycket nervös väntan....
De brukar uppenbara sig i maj - senare hälften - och ligga någon dag och bara sola innan de inleder sitt kärleksliv.....

Nu har det varit sååå somrigt att man undrar om deras inre klocka/ kalender skall hålla .....


SNART - snart....och till dess....jobba-jobba  :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar