lördag 5 april 2014

Avsaknaden av BIL ....än en gång...

åstadkommer  " höggradiga traumor " ....eller  - åtminstone väldigt många sorgsna stunder, då man tänker att det och det och det hade varit sååå roligt att delta i - OM man haft bil och kunnat ta sig till och ifrån " riktigt själv "...

Trädgårdsmässan var det första större evenemanget jag plockades upp inför i år - nästan ända hemifrån...( Jag undviker från-trappan-skjutser för att kunna smita omärkligt - så hundarna inte ser.....)

Trots bedyringar om att det " inte är något problem " KÄNNER jag mig som en liten hund som kissat på den dyra äkta mattan varje gång bilburet folk drar ut för att ta mig till eller/och från något - och är speciellt orolig att något skall hända i trafiken JUST då jag är "orsaken"  till utryckningen...

Nå, mässan var ett undantag - och färden så gemytlig och rolig att jag nästan glömde alla mina dubier...Allt gick ju bra....

Underligt hur VÄXTER kan få en icke-helt-kurant människa att promenera tre timmar non-stop i stora hallar...Därom senare...

Till sjukhuset och hem beställde jag taxi - för det bara GICK inte att anlita allmänna fortskaffningsmedel. DIT hade jag kunnat ta mig med bussar, men jag hade fått starta FEM timmar innan röntgentiden....HEM fanns det inga möjligheter att komma med bussar...
Jag FICK ett intyg på taxibehov också - något jag stressat för i någon vecka redan...
Ortopeden var nästan lika glad som den forna patienten över det superlyckade ingreppet i fjol...och han uttalade en from önskan om att" inte behöva se mig förrän efter fem år " ...
Dvs då jag ska fylla SJUTTIO ....Heeelt surrealistiskt....Jag som känner mig som ca 30+  ....med vissa smärre skavanker...

Varje år - i  mars, april och maj - och september - december SKULLE det finnas många firningstillfällen att delta i - OM man hade en bil att hoppa in i, fara och komma hem snabbt igen...
Nu blir det som det blir....

Är man så gammal som jag vill man ju vara så självständig som möjligt och göra det mesta SJÄLV....

Det är i nuläget  såå svårt att vara alla till lags - så det blir ganska glest mellan träffarna...Tyvärr.....

Ett eller två av de vuxna barnen har tröstat mig med att säga att det FINNS Skype och FaceBook...

Ja, ibland tackar man för den moderna tekniken - och ...ibland svär man över den...



Årets "kompensationsodlingar"  ser ut att svälla ut till ett absolut rigoröst projekt - med " en miljon " småplantor och tiotals större att bevaka dagligen...Det skall tändas, sprejas, vattnas, svängas, skolas, avtäckas, övertäckas...
Bara tomatplantornas antal är 47 ...
( "Anisisop" leder med ca 100 ex. tätt följd av  blomstertobak och nattljus...Ett femtiotal vallmoplantor, chili, paprika, lavendel, berberis, purjo etc m.m. osv 
En del frön ligger ännu eller sedan en tid  i sina askar på verandan för stratifiering och skall tas in i värme för att gro - endel skall sås nu och fram till maj...)


Övernattningar är s.g.s uteslutna för att man ska undvika fataliteter....

Nu nog filosoferat - och ut och sköta det som kräver/ åstadkommer svarta fingrar på gården :)

Har börjat dagen med att gräva upp förvildade kluster av gamla tulpanbestånd, separera lökarna och plantera dem i låda - med gödsel under och i ny fin mylla..

Det finns otaliga sådan " ruggar"  att gräva upp - så....

vi hörs :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar