söndag 31 augusti 2014

Fem-före-allt-möjligt.....

Veckan som gått har bjudit på allehanda .....mest trevligheter vad jag nu kan påminna mig...

Mina retroaktiva pengar har jag både sparat och satt lite sprätt på, men reserverat lite för den bastupanel som äntligen verkar bli realiserad...

FÖRE det skall ändå växthuset komma i tur - och just nu i skrivande stund - sitter jag och väntar på ett samtal...

Har nämligen bett om hjälp ( betald ) sådan med mätandet av grunden så den verkligen BLIR vågrät....En fackman med lasermätare skall komma  i KVÄLL ännu -  " bara det blir mörkare " - och hjälpa med stolpar, fogband och linjedragning....

Irriterande att sitta och vänta.....

Inte för det - fick för några timmar sedan veta att jag ....eventuellt.... ska få ett lass VED också idag....Så jag har städat upp vedlidret, radat alla de vässmogna yxorna i brädfogar, hammare i väntan på avrostning och flyttat transportpallar till  längans följande utrymme - " Mellanrummet " ....

Vedlidergolvet har jag redan tidigare utrustat med pallar - för bättre genomluftning av kanske inte HELT torr ved.  Nu rymdes ett par pallar till på golvet då jag krattat ihop allt  det jag kallar " morkel " - det som blir kvar efter det veden är slut.  Allt lite MINDRE  som duger till tände fyllde jag i en sopsäck, medan större bark/ näver / flisor / pinnar  lades i en stor papplåda...

Två satser ved togs in för att maximera det lediga utrymmet....

Nu svider ögonen av allt damm, men jag är nöjd med resultatet....

OM allt går som det ska och killen med lasern KOMMER i dag och veden anländer " inom en snar framtid " så har jag ännu annat roligt förestående :

Jag ska få åka på fisketur.....Första gången på ....sex år....

Har alltid älskat att meta...

Då ungarna var små och vi var på landet övergav jag ibland min sussande skara vid fyra-tiden på morgonen  för att gå med maskburk och metspö till stranden - ro ut och ...i bästa fall komma hem med middagsmaten innan nån vaknat...

Dagg på relingar och sittbänkar, solen sömnig i nyllet, sjöfåglarna rätt tysta...
Vinden ännu i molnduntäcket och inte en krusning på vattenytan....

Vila för både sinne - och kropp...

Nu har jag ett ämbare som jag samlat mask i - både jättelika och mindre, men jag har hört att det ska bli löjfiske först...Heeelt spännande med nya aldrig för upplevda saker...

Så .... fem före allt möjligt....

Kanske också ögoninflammation och sorkfeber - efter stökandet i vedlidret....

Nää, det TROR jag inte, för jag har bott så pass många år på landet att åtminstone sorkfebern  skulle ha drabbat  " en dammande dam som inte använder  varken ögon- eller andningsskydd...."

Fatalism i sin spets.....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar