söndag 26 november 2017

Hoppar över ett fem sidor långt inlägg :)

Eller ...drar ihop det som hänt under en vecka ca...

Varit trött, haft slö mage, ingen motivation till något,men repat mig...

Så där var det ...i ett nötskal...

Igår var jag sedan i så piggt skick att jag dekorerade barnvagnsunderredet med granris och hängde två otända lyktor på " bogsprötena " och ...stapplade upp till byn...

Lillajulsmarknaden har under mina år här varit, var också igår och  är säkert i fortsättningen ett MÅSTE och har man därtill ett premiärpaket från MATSMART på Knallisposten så GÅR man ju...
Bildbevis...

Stannade och pratade bort en lååång stund redan ett par hundra meter hemifrån, men knatade på sedan i snabb snigelfart...


Kalle bakom köttdisken i min favoritbutik med en vida berömd kött-/fiskdisk

Inspirerande disk..om man äter kött..

intalade mig lekande lätt att jag behövde ETT KILO kotletter som var på supererbjudande...Därtill var han mig behjälplig med att utlämna mitt paket OCH " ge " mig marknadspengar...
Vilken härlig och mångsidig  man !!!  Man kan inte motstå de ögonen ..då han rekommenderar mat för dagen :)


Hade planerat en jultårta på Marknaden till kaffet...efter flere veckors veteåterhållsamhet...och köpte en också...

Den blev en besvikelse...Halvgräddad och kall, men kaffet var ok...


Köpte lotter på tre olika ställen för sammanlagt samma lagt en tia...Understöd behövs för föreningarna...

Därför (??? ) inhandlade jag ännu en påse snurrbullar som petades in i frysen då hemkomsten var ett skönt faktum...

En stunds vila med " bara smaka på " de matsmarta chilinötterna... Bara EN ...blev en påse...

MEN jag fick så mycket energi av nötterna att det blev utekläder på -  och ÄNTLIGEN kapning av gårdsgranen som väl vuxit sig till en höjd på nära 3,5+ meter ...
Inte bara kapning, utan också snöpning av årsskotten....

Ved in och plötsligt hade klockan blivit 16....

Då brasan nästan uppnått glödstadiet pressade jag in två kotletter i mitt halster, saltade och pepprade och satt sedan vid Plåtis -  och stekte mat och i viss mån mig själv ....

Godare kotletter får man leta länge efter....(Sorry bara alla veganer och vegetarianer...)

Lade mig i vanlig tid,  somnade " ovaggad " och sov riktigt gott ..
Var det chili/paprikanötternas förtjänst månne ???  Eller motionens...

Steg upp lite före halv nio i morse....

Nu har jag för en stund sedan skött om både mage och vedtransport...
Har för tillfället nästan mer ved inne än i vedlidret, men det FINNS mycket brännbart bara man IDS plocka ihop...
Det blir tyvärr inte något " hemma-hos-aktigt-reportagefoto " av det följande, men desto ...ärligare....Jag vägrar nämligen att tro att folk klarar av att alltid ha lika " vackra björkvedsklabbar lika fint radade i den vackra vedbäraren/-hållaren  "

Om de ENBART eldar med ved ...alltså...

Lådan fanns i Snickis då jag flyttade hit...

Paketet jag hämtade ???
Jo, först och främst innehöll det POLENTA som jag suktat länge efter och INTE hittat på Kimitoön...
Nu finns det FYRA förpackningar...
Orsaken till min polentaförtjusning är - som så ofta denna man :

 Blott och bart en pojke då första boken skrevs 1999 ...

Vid min londonresa i februari hade jag ju TÄNKT hinna besöka nån/några av hans restauranter, men ....tyvärr blev det inte så...

OM jag kommer iväg nån gång ännu så ska skadan tas igen...
2002 köptes boken och texten ovan skrevs i den...

Blir jag mot alla odds ( ??? ) RIKTIGT spagettisugen så gömdes två paket i speceriskåpet...Likaså ...chilinötter...
och tre stänger mörk choko...

15€ för rubbet ...+ motionen :)

Nu hör jag att det sprakar glatt i vedspisen så jag tar skrivanpaus och kokar rödbetor... Fick burken tömd  igår och de var så vaaanvettigt goda så jag bara måste göra om inläggningen...
Tips : vitlök och skivad färsk ingefära !!!

Vill inte använda konserveringsmedel och dehär två inte bara bidrar till hållbarhet, utan smakar därtill gudooomligt :)

Så nu kokar rödbetor och polentavatten medan kotletterna steks - allt samtidigt på hällen...
Här frästes bara rosmarinen ...
En underbar värme ger spisen förutom den känsla av oberoende som alltid infinner sig då man inte vrider på en plastknopp i en elspis...
...men köttet kom nog med sedan :)

Och ... med det sagt tänker jag ha matpaus...




V.s.b.


Ha det gott  - säger en för kvällen försoffad korrläsande kärring :) då klockan just slår 20.00

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar