fredag 10 november 2017

Idag - en bra dag :)

I går eldades det kanske liiitte väl mycket...

Då jag gick och lade mig var det så varmt att jag övervägde att skippa sängvärmandet, men tog nu i alla fall en lite fönrunda under täcket..

Särskilt skönt är det att stoppa ner kalla fötter under ....allt " bråte " som staplas under dagen i fotändan på den 230cm långa och 220 cm breda hembyggda platån...om det fönats varmt där alltså...

" Bråte " är kanske att ta i...Mest är det kläder av något slag som mellanlandat där - av varierande orsaker...( Och på sistone ..en hel del gamla papper, väggkalendrar etc )

Nå, lade mig sedan med en belåten blick på lilla väckarklockan som visade att jag var i vågrätt läge lagom gameltantatid - just före 23...

Vaknade utvilad och hade HETT vid 7.25,  klädde av mig och röjde duschkabinen på diskfat och det stora skumplastunderlag som jag brukar ha på det iskalla golvet...

Duschen behövdes  lika mycket för att jag haft hett som att jag eventuellt skulle få åka med till Stora Byn - om jag inkommit med ett " ångersms " efter att igår varit lite vag i svaret...

Då inga upprepade inbjudningar kom - och jag själv inte iddes " bjuda ut " mig - blev det utejobb...

Väderrapporterna har slagit totalt slint och det regnstormoväder som lovats har uteblivit...
ELLER så åkte det snabbare förbi av egen styrka...än väntat..
Okeeeej, visst regnade det och blåste riktigt hårt igår kväll, men...

Därför greppade jag grepen och vände ett stycke blomland, där jag för en tid sedan tagit upp den av buddlejorna som varit ute över vintern och kom väldigt sent igång...

Oxbärslöven är vackra ännu...


Ex- buddlejsäng...

Inte bara vände, utan tog bort ytjorden i fina sjok, gick efter kompost och vände in den...
Sedan krattade jag ännu ihop ett ämbar tättpackade löv som jag strödde på nyanläggningen...
De " fina sjoken " ytjord dumpades runt Trimmerkojans nordvästra hörn...Där kan de / ogräsfyllda fortsätta sitt liv utan att störa mitt ...enorma ordningssinne...

Rensade ytterligare ogräs runt ....ligustern och plockade de svarta bären av den.

Bux t.v och liguster t.h 
Dem sådde jag i stora trälådan på mjölkkärran under eken...( Om jag undrar i vår så vet ni ...då jag frågar )

Som ni ser är min sinnesfrid återbördad och jag har återgått till normal dagordning...

Har eldat IGEN ...bara för att laga mat och minska överföringsavgifterna ...

Ved beter sig väldigt olika och ...plötsligt - efter bara några få klabbar GLÖDDE en del av pliten...
Snabbt sparkade jag fast askluckan och kopplade in ugnen istället för kokplattorna...
Ställde fiskstekpannan på det heta stället för att svalka det...

Så fick jag ju pannsteka min stora gösfilé istället för att badda  den i ugnen...

En massa os blev det också och bara för oset MÅSTE jag rådda ihop en liiiiten havreflarnssmet för att normalisera innedoften...OCH ....

eftersom jag fastnat här med dagboksanteckningarna höll jag på att glömma havregrejen ...som brändes till 57%....
"Satsumassen " är med som storleksdefinition...

Lite fick jag alltså räddat till   " 2:ans kaffe "....som höll på att gå åt pipan det med...

I all min bestörtning över det brända bakverket hällde jag  min stora balja halvfull med mjölk innan jag ens fått i snabbkaffet i botten på koppen...

Nu är allt som det ska ...och jag KUNDE ha gått ut i växthuset och druckit ..om inte tabletten varit på laddning...

Kvart i två  -  och av alla årets 10 Luciakandidater intervjuades just nr 10...
En flicka med finska som modersmål, men med en så underbar inställning till språkstudier och så ambitiös ....att jag kommer att rösta på henne ...OM jag minns och kommer ihåg ;)

Loviisa Rokka ...

Hon som intervjuade kunde däremot ha studerat svåra ord lite bättre än hon har...
I det tidigare inslaget sade hon sig vara " TVETYDIG " istället för t.ex skeptisk...

Nå, hon sade också ETT ( grad ) så...då hon läste väderrapporterna...om jag nu ska  gruffa om allt...


Nu har jag ont i svanskotan - för att jag har suttit och försökt gömma mig för solen ...alldeles på soffans yttersta kant...

Så...nu slutar jag för denna gång och går ut med ljuskedjan ...som ska hängas i växthuset...
Tar den tämligen laddade tabletten med ut så jag får bildbevis !!!

Återstår en massa tillsnyggningarbete, men bilden som jämförelse..

Varde ljus..om än hur oansenligt :) *

Och nu fick jag belöning för mitt "  av och an till byn två dagar å rad pga kläder "-färdas- till-fots ...
Ett vänligt mejl med ett 20€:s presentkort i digitalform...

Helt ok -  för :
Man får inte lura äldre damer med att kalla ett plagg " YLLE " om det består av 75% konstfiber...

Don't mess with me ;)

Det kan gå gruuuuvligt illa ...


* Kl.17.09 var det tillräckligt mörkt för att fota :)

" Jul-enen " 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar