måndag 23 augusti 2010

Fullmånen är den skyldige

Jaha, nu är det påbörjat och jag känner mig ömsom euforisk, ömsom förfärad. Så brukar det vara, då min impulsivitet för mig som en spåna på brusande vatten.
Dagen började som sagt med den annars sköna hundlänken ( se båt-& alkoholproblematiken i förra
 bloggen )
Efter bastun och åtgärdandet av en hel veckas disk - eftersom varmvattnet varit avstängt sedan försommaren och jag nu hade hett vatten i bastugrytan) småslöade jag tills...jag fick ett veritabelt raserianfall.
FÖGA hundpsykologiskt och inget jag yvs om, men sanningen ska fram...

Diskandet vid köksbordet i det kaotiska köket  hade resulterat i ett helt ämbare slaskvatten- där det också flöt ett kladdigt omslagspapper i vilket jag paketerat ett skinn från en( icke-ekologiskt odlad) rökt forell ...Eventuellt också lite äggskal och annat GOTT...
D.v.s. i HUNDsmak gott....

 Plötsligt hade jag Onna bredvid mig. Hon såg glad ut, men samtidigt lite ..underlig. Hennes långa öron var inte direkt våta, men inte heller som de brukar..Bringans hår såg mörkare ut än vanligt.
Med ett milt leende tog jag tag i det ena, sade ömt : Har du badat öronen nånstans ???
Plötsligt slog en aning mig med full kraft. Jag sniffade misstänksamt på henne - och jo, misstankarna besannades. ..
I det som sagt kaotiska köket - där nedlyftade väggskåp trängs med förgpytsar och penselburkar och all världens grejer, stod det ÄCKLIGA slaskämbaret med rejäla skvättar utstänkt vatten runt. Jag BRUKAR inte ha blöt kompost/slask, utom nu ibland då varmvattnet är avstängt - och då förvaras ämbaret i tvättrummet...
Nu hade jag själv åstadkommit denna för en hund oemotståndliga "smaskpyts"... och raseriet var ett faktum.
Mycket var säkert uppdämd ilska över båt-& alkohol-länken på morgonen.

Hundstackaren fick se sig kopplad - för att hon inte annars skulle ha kommit godvilligt till bastun, där det naturligt nog fanns hett vatten. OCH tallsåpa...Hundarna  tvättades så sent som FÖRRA veckan, så därför var jag liksom extra sur över att frampartiet på denna snåla hundfröken nu IGEN måste tvagas.
Hon fogade sig snällt i den rätt omilda behandlingen, lyssnade naturligtvis till den ordsvada jag överöste henne med - förutom vattnet. ( Dummmm hund, snuskfia, äckliga djur, man fååååår inte gå i roskis, matte ARRRRRRG osv )
Tur för mig att hon KÄNNER mig och vet att jag är sur/arg/ilsken bara en kort stund och sen är det över.
LÅNGILSKA är inget för hundägare. Det är synnerligen olämpligt, eftersom djuren "lever i nuet".

Så - genast då jag sade " NU KLAR " fick hon springa iväg och det gjorde hon glatt och villigt, men kom mycket fort tillbaka med sin gladaste uppsyn påklistrad - som för att säga  : Du e väl GLAD nu du också ???
Och - se det var jag.
Hennes minspel kan bara inte beskrivas , det talar för sig själv och måste SES.

OCH - som alltid : det ena ger det andra och aktiviteten fick flankstöd av den nästan fulla månen.
Diskbordet antog en helt ny färg - och inte ens bara EN... Ramen medelhavsblå och vedlådan och dörren blev något färgfabrikören kallar : "sammal" - eller mossgröna. Färgvalet "nojade " mig själv lite, men diskbord =vatten =blått och ...ja...
Jag försöker vara så grön som möjligt...Och jag vill INTE ha några standardskåp...

På kipplådan hade jag  limmat schablonbokstäverna V E D - i snirkliga och vackra versaler klippta ur kontaktplast.... och dessa övermålades nu. Spänningen var stor ända tills lådan målats andra gången - efter en sen hundlänk -och remsorna skulle dras bort medan färgen ännu var våt..

Klockan var vid detta lag redan 23.30 - resultatet var FINT och jag euforisk då jag snabbt rollade över de övriga ytorna med en av de många "rollarna" som tagits ned från vinden  - där de förra ägarna av vårt lilla hus hade hängt dem - ordentligt inpackade i plast och oåtkomligt för ev möss.( Har faktiskt inte ens sett av några priplor av sådana husdjur på de snart två år vi bott här...SKÖNT.. )

Nu - i dagsljus - är euforin kanske lite upplöst, men " je ne regrette rien " - som det skulle stå på min gravsten  om jag mot förmodan skulle få en..
Kanske det blir att dutta lite färg på vissa ställen men - stilen skall vara lite shabby chic - eller vad det heter ;) - fast då med VITT ...

Fortsättning följer - och i morgon är mångubben HELFULL, så energin BORDE räcka till !!!
Kram..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar