tisdag 17 augusti 2010

Stolt som en .....jag vet inte vad ;)

Röken har lättat, den som för en timme sedan lade sig över vår lilla by. MASKINEN har slutat yla, handsågen slutat gnissla och hundarna har kommit in. De har gjort fridstörar-matte sällskap ute på gården.

Mattes projekt skulle ibland (=oftast ) må bäst av att ha en Jim Björni eller Remontti-Reiska inblandade, men idag har hon utmärkt sig RIKTIGT SJÄLV...

Kökets förvandling är på väg - och skulle med lätthet kunna slutföras på kanske en vecka - om icke det vore för de saknade sekinerna...Rörmontören OCH elektrikern borde komma på en dryg timmes arbete var, men matte har bara inte råd..
Därför har hon i dag - icke lekt någondera av de sistnämnda, utan använt sig av sin älskade DREMEL.( En liten multifunktionell hobbyborr/slip/fräs/poler/etc-maskin - som också sköter mattes fötter !!!! )

Dess bråkdelsmillimetertunna små fräs-skivor har snällt jobbat sig genom bröstpanelsbiten på 1200mm x 35 mm och åstadkommit en kanske inte helt perfekt men FUNGERANDE  hon-spont för den påföljande hansponten - alldeles vid det dubbla el-uttaget vid fönstret. Alltså, som om det inte räckt med utskärandet av två dryga halvcirklar i ett panelbräde med en cirkelsågstillsats i "stor-maskinen"+ två små halvcirklar i ett MED HANDSÅG KLUVET bräde- ur vilket sedan denna honspont frästes....Puuuh...

Nej, det skulle ännu sågas ut en rätt stor bit - för fönstrets foderbräde... MEN, nu är pussel-pysselbitarna på plats och "ingen kommer att förstå mängden jobb" då allt ser perfekt ut... med hjälp av pyttelite spackel + färgen som skall på....
Jag var i ett skede så stolt att jag hade lust att ta med mig det sågade till butiken för att få ens lite erkännande, men en vuxen tant GÖÖÖR inte så. Hon dokumenterar sitt slit steg för steg på den nya telefonen - där nu ett fyrtiotal bilder trängs....
 STÖÖÖÖN - jag behöver ännu en DONGEL !!! för att kunna överföra fotona till datorn. Vid alla "blåtandade pinulker" - jag som inte VILL HA så mycket elektronik.....( I och för sig går det med en mellankabel också, men då jag surfade efter lösningen på överföringsproblemet, råkade jag komma över ordet dongel, som var något helt nytt för mig...TYPISKT manligt ord...eller ????) Ekonomiskt sett ingen stor investering, men ekologiskt..fånigt...

Månne dagens framgång med panelen skulle berättiga mig att smygstarta med målandet - trots att panelen är uppsatt bara på "de väggar i vars knut " diskbordet ska stå...I synnerhet som jag därpå skulle få detta bord på plats - och slippa riva mig på dess metallkant i tid och otid....

Ja, det blir morgondagens utmaning, i kväll kan jag slipa diskbordet...

Ha det bra till nästa gång ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar