söndag 22 augusti 2010

Hundpromenad söndagen den 22.8.2010

Blåsten var härligt svalkande då vi i rask takt närmade oss gästhamnen i vår lilla by. På vägen stannade vi och utbytte nyheter med bekanta - som krafsade hundarna  och berömde dem för deras fina beteende...
Nere i gästhamnen gick vågorna höga. Där låg förutom de "gamla välkända" också en fin mindre kryssare - från Hangö.
Då hundarna och jag gungat på pontonbryggan en stund, kom två flickor i ca 9-10 års åldern upp på piren och började gulla med mina fyrbenta - som var totalt utom sig av lycka... Flickorna fick veta vad hundarna hette, hur gamla de var och jag fick veta att de ha de två hundar de med.

De äldre i båtlaget var inte hugade att utbyta några som helst artighetsfraser. De satt som fastlimmade vid det lilla bordet - där det var uppdukat både öl och long drinkar...
PÅ FÖRMIDDAGEN och med BARN ....Hallååå, jag kan förstå ett glas vin till maten i en hamn, men öl och lonkero på söndag, en tidig förmiddag....

Egentligen handlar min blogg om hundar och hus, men - tydligen också om alkoholbeteende...
Själv köper jag ca 1 flaska öl per år - till humle&fjärils"godis" ( blandar med socker eller honung - och häller på superlonsvampar som stoppas i muffinsformar av metall...) och dricker vin ca 5 ggr årligen.

Säger inte detta för att moralisera, utan för att jag avgjort inte har något behov av starkvaror. Fattar inte varför det skall vara så viktigt att rutinmässigt köpa hem taxvis med burkar av någotsomhelst slag...
Beroende ???
Tja, det måste väl vara nån sån orsak...
Det finns vatten i kranen - för jag dricker det- då jag är törstig...Saft,te, kaffe och kakao också....

Tyckte i alla fall synd om flickorna i båten. Barn skall inte behöva se föräldrar med burkar framför sig.
Hoppas innerligen att de varit på "sightseing" i byn, bunkrat vatten vid butiken och förundrat sig över friden ..
Att inte orsaken till besöket varit att sitta och smutta i en lugn hamn.
Barnen skall i så fall vara hemma med nån nykter vuxen.

Då jag och vovvarna kom hem bar jag ved och tände till bastun - och skall nu bada - bort irritationen...om det går.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar