fredag 13 augusti 2010

Lite skrattretande

kunde det kanske ha varit - om grannarna sett mig i natt...Men - jag bryr mig inte om andra om jag gör något så "extremt" som att ligga i gårdsgungan med en fuskfäll under och ett gammalt/antikt täcke både över och under...
Alla som lyssnar på nyheter vet väl varför en tjock tant på 60+  är ABSOLUT tvungen att fördriva tiden mellan midnatt och 02.30 med näsan mot världsalltet- eller ??? D.v.s inte varje natt utan då himlen bjuder på sällan förekommande underhållning :
Perseidernas stjärnregnscirkus överträffade nog alla tv-program med sin glitterföreställning. Inte ens de envetnaste myggorna fick mig att retirera.
Otroligt stämningsfullt var det dessutom. Daggen föll, syrsorna spelade, det knastrade, ploppade, susade i buskar, träd och på plåttak - och jag kunde bara ana mig till ljudens ursprung.

Skall inte komma med några  slitna fraser om att känna sig liten, men visst var det en fin känsla att känna gemenskapen - att vara en liten del av vintergatans "stoftpartiklar"...(  Att kalla  drygt 80 kg tant för PARTIKEL kanske inte är helt korrekt... Men det låter roligare än fettceller och ömma leder ;)

Dessutom gjorde fladdermusen otaliga gungöverflygningar - som för att hjälpa mig med myggutrotningen. Vi har tydligen ett outtalat grannhjälps -och biståndsavtal : jag tänder gårdslampan så nattflyn av olika slag hittar dit -och "Bättis"hittar dem...
Förstår inte att nån kan vara RÄDD för allehanda kryp och kräk...Synd, för de bjuder på så mycken trevnad och intressanta möten i naturen.
Min önskan är att få gården MÖJLIGAST "kräkvänlig "..Humlor och fjärilar m.f.l ska ha utfodringsplatser och växtlighet som de trivs med. Grodorna skall få en dammliknande våtmark. osv

I dag blir det bastu för två -och fyrbenta boende i detta hus. Innan bastubadet realiseras måste ved bäras och  vattnet som noggrant samlas vid varje välkommet regn  tömmas ur tunnor i ämbaren som sedan fraktas till bastun - vars gryta sedan begränsar mygglarvernas kläckningsprocedur ( för att säga det vänligt )
Eftersom en storm för länge sedan fällde el-ledningen mellan ladugården och bastun, har jag "valt" att bada på förmiddag eller mitt på dagen.
Man MÅSTE inte ha belysning i bastun...

Nu är klockan tio och jag MÅSTE få mig igång...Kanske det är så här att vara "dagen efter" - bara att huvudvärken fattas...Puuuuuh...MEN - det var väl värt detta lilla obehag...Synd att det räcker länge till nästa stjärnfallsanstormning...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar