lördag 14 augusti 2010

Skördetider stundar - mitt i allt annat stök...

Nu ser man vad ett halvt ämbar ren fin kompost"mylla"per vinbärsbuske gör...Bladen är mörkgröna och blanka, hela busken andas välmåga och man vågar knappast tro att den förutom allt detta ännu skall ha BÄR att bjuda på. Då man sedan lyfter på grenarna finns där så mycket att man godvilligt lämnar det till en annan dag.
Detta för att tvättfatet redan är halvfyllt och ryggen ber om nåd.  I MORGON - om det inte regnar ;)
Obs ! Här finns FEMTON buskar med svarta vinbär, tre skrabbiga rödvinbärs- och några av varierande kvalitet varande krusbärsbuskar...6 av "svartingarna" fick kompost i fjol och de är hästlängder bättre än de andra.  "MAN" borde bara beskära, göra nya stöd och såga bort de krikon-och plommonträd som växer in i buskarna - eller tvärtom ....Men NÄR ???

Nu skall bären rensas,  frysas ( bara de kallnat i kylskåpet ) och tas fram nån dag då vedspisen kommit igång och Majan tagits ner från vindsskrubben. ( Kan redan i andanom känna dofterna som sprids i köket den höst/vinterdagen - och KÄNSLAN man får av att vara en "präktig" husmor...)

Krusbären har varit så få att de gått orensade i munnen, som godis.
En del av squasharna har blivit fina, men de jag faktiskt VÄNTADE mycket av, verkar ha stannat i tillväxten. Skalen är tjocka, fröna har borjat mogna, men fruktköttet är stenhårt. Ändå har de vuxit i växthuset och fått massor av vatten. Undrar vad som gått fel..
På fröpåsen står det att de skall bli ca 2 kg tunga..Suck..Mina väger kanske 500g var...

Min verksamhet är sååå splittrad mellan spackling av väggar, skrapning av köksskåp,sågning av bröstpanel, sandpappring av väggar, tillvaratagning av frö som skall sås "i lådor som lämnas ute i jorden" - enligt odlingsråden...etc osv mm..
Däremellan hundpromenader, vedhuggning, bastueldning ( innebär också vattentransport och vedbärning ), lite myspys och ...sömn.
Uppe på vinden finns det fortfarande saker som borde avyttras, vilket innebär att somt skall diskas, somt tvättas - och endel bara "försvinna".  Såpass mycket "efterkrigsbarn" är jag att slänga saker bara inte går för sig.
Nuförtiden skulle man väl kalla det HAMSTRA, men - allt har jag INTE själv skaffat, så jag känner inte mig träffad.
Har planerat att ordna ett loppis, men det har funnits sådana i snart sagt vartannat vägskäl hela sommaren, så jag har skjutit upp förverkligandet av detta evenemang. Nån liten slant skulle inte vara helt ovälkommen heller, så det bara MÅSTE bli av.
Jag har dessutom saker som INGEN annan har - vad sägs t.ex om skridskor av TRÄ ??? Eller träsåar, som "byggsatser "- för banden har kommit bort och delarna ligger spridda i sågspånsfyllningen...Vad kan man begära för sådant ?? Man måste bygga ihop eländena - och sen vill man väl ha dem själv ???

Allt som har med renoveringen att göra BORDE dokumenteras - helst i häftet som skaffats för ändamålet, men...vad göra då häftet förkommer (= gömmer sig under nån av de miljontals prylar som plockats ur väggskåp som tömts för att tas ner...Man antecknar på allt möjligt - som sedan  kanske hittas nån gång..Senast då eldningssäsongen börjar och alla otaliga papperslappar och annat sorteras.

Tänk om man var två (???)- eller om man hade en sekreterare, nån som gladeligen plockar efter en energisk, slarvig tant....Haaa, det är nog bara att kämpa vidare..." De BLIIIIR nog bra, bara de blir färdigt " - brukar jag trösta mig själv...

Idag tog jag faktiskt ledigt och åkte med sommargrannen till kommunens enda "spa" - för att avnjuta deras fiskbord&lunch...Vilken lyx efter en diet på squash och lök och sojakross...;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar