onsdag 1 januari 2014

GOTT NYTT ÅR 2014

till alla eventuella läsare av denna webbdagbok...

Nyårsaftonen här...Vi drar en slöja av tårar över den....IBLAND är det inte roligt att vara ensam, trots att jag för det mesta njuter av stillhet /radio / pyssel / planering etc..
Igår var - tydligen - en sådan dag...En vän av det kvinnliga könet hade gett ett "halvt " löfte att komma med ägg, varpå jag förberedde med lite tilltugg till kaffet och lite extra städning och...ja...
En annan vän var bortbjuden ..That´s life.....Har man bil så går det att åka bort...

Timmarna tickade iväg och det nya året var det enda som - kom...Inget mer att orda om det..

Idag är det ett nytt år och vi är på rätt sida om midsommaren :)
Jag lade två torkade passionsfruktshalvor i blöt igår förmiddag och idag var det dags att pillra lös fröna. OM allt går bra så har jag långa fina gröna klängväxter med fin bladmassa lite varstans i sommar...
Korpikangas frökatalog kom redan före jul och har i vederbörlig ordning ikryssats....Frågetecken vid såna jag skulle VILJA prova och * framför dem som BORDE beställas..

HAR en massa fröpåsar - oöppnade och halvfulla, frön i glasburkar och kaffefilter, i kardemummarör och kuvert...
2013 såddes inte många sorter på grund av reservdelsbytet och konvalescensen, men - i år har jag inga som helst svepskäl...
SNART blir det dags att provså  några av de äldsta fröna, men lite till skall jag ge mig till tåls....
Skall ha några extrahundar här snart - så - sen efter det blir det enklare att ha kärl med mylla lite varstans...Och  - det hinner bli lite mer naturljus också...

Kom förresten att tänka på ordspråket som lyder " Lika barn leka bäst "...och att DET är orsaken till mitt ytterst ringa umgänge... ( Inte första gången jag tänker på det men...igår slog det till med oväntad kraft ...)
Man ska inte heller läsa andras bloggar om man inte är förberedd på att ha gemensamma vänner...Vissa avslöjanden har kommit att bli som stora hus.....Alldeles i onödan....
Ordet VÄN är också ett tänjbart begrepp i och med de sociala mediernas frammarsch....BEKANT torde vara ett mer relevant uttryck...i många fall...

Smak och tycke skall man inte diskutera - sägs det, men t.o.m det fick jag anledning att "vältra mig sorgset  i "...

Jag har bit för bit - möbel för möbel ytbehandlat  s.g.s allt  LACKAT trä - genom att MÅLA...
och följaktligen fått vissa gliringar om " träets vackra ådring " och hur synd det är att måla...
Tja, jag har ÄLSKAT lackat trä i mitt tidigare liv - t.ex hade jag/vi  i slutet på 1970-talet Puustellis köksmöblemang med många skåpdörrar av glas. Lackat GOLV också...
Man växer ifrån vissa smakriktningar efter att ha sett vad en eldsvåda gör åt lackat trä... Liksom...

Folk reagerar så olika i olika situationer också... Nån annan kanske hade återskapat sin " egen älsklingsstil " efteråt, men jag ville inte det.
Nu vill jag bara ha något som " ingen annan har" ..Något som är " bara mitt"...
Som min säng - vovvarnas och Mattes sovplatå...

Som består av obehandlat naturgrånat sågvirke - precis i mitt tycke...utan lack...

Nästa  projekt blir att förvandla mina trista köksstolar -fabriksmålade vita...
Jag vill ha en glad " sillsallat " i köket - så det ska  bli FÄRG..färg...färg... på stolarna - och vita dynor ..med volanger  :)

 I morgon skall jag riva igång - tycker en
lite sorgsen
ensamvandrare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar