måndag 27 januari 2014

Ödets ironi ???

Det här med att " aldrig få vara riktigt glad - utan att det HÄNDER något...."

Vaknade tidigt i morse, pigg som en marsbjörn, men - säg vem som inte piggnar till efter en rejäl balja kaffe...

Eftersom hundarna gärna kommer ut åttatiden på morgonen - trots att de besökt gården redan tidigare - följde de i mitt kölvatten då jag gick med skottkärran till vedlidret...

Lastade kärran ganska full, högg lite tändved av en björkklabb och tog en gammal ( antik ) papplåda med texten Anttila på sidorna till extra tände.... 

Vi har = JAG har inte eldat bastun på någon vecka, så det fanns mycket snus i bastun...Musfällan bakom en av bänkarna var tom, men jag fällde en pappskiva rakt i den så den slog fast då jag förintade papplådan....
Nå, bra så - då går ingen hundnos i den i alla fall....

Då det brann sakta och förnuftigt i båda eldstäderna, gick vi upp till huset för att tända en brasa där också.

Då var allt ok, men då jag efter följande "resa" ner till bastun kommit in till vovvarna haltade Onna rikigt betänkligt.... Hon stödde inte alls på vänster bak.

Jag släppte naturligtvis allt jag hade i händerna - ämbare, tändved, handskar och kastade av mig jackan - för att se om jag skulle hitta någon SYNLIG orsak till det ömkliga linkandet...

Inga speciellt spruckna trampdynor, inga trasiga klor, ingen ömhet i vare sig vrist, knä, höft eller rygg....Inga stickor nånstans - som ju kunde ha vara fallet efter vedliderbesöket...

Inga kvinkanden heller - och då är hon allmänt känd för att vara väääärldens  dramaqueen...MINSTA lilla tova utlöser i utredningsskedet ömkliga tjut och ett sakta påtramp - där Mattes fot registrerat svansen innan ens behåringen på denna minskat volymmässigt - leder till vargayl....

Men - gå på benet ville hon inte alls och vinglade nu lite som följd av det nya gångsättet -på tre ben....

Efter en stund kollade Matte oroligt ännu en gång....
och slog  numret till veterinären.

OM det inte är bättre i morgon så kan ni komma och visa upp er, sade vår fina veterinär, som VET att Matte är lite hispig då det gäller djuren...

Hon hade många förslag på olika möjliga "fel"...
Allt mellan försträckningar och benbrott....

Matte lovade ta kontakt igen och började fundera på allt mellan bankkonto och transport....

Visakortet visade sig vara beredvilligt sinnat, likaså den kompis som skall till " Stora Världen " i morgon...


Så, nu skall sjuklingen hållas stilla och inga länkar äga rum förrän haltandet slutat...

Matte försöker rekonstruera dagens händelser....

Hunden har inte krockat med skottkärran, inte halkat så Mattes argusögon skulle ha noterat, inte blivit fast mellan transportpallarna i vedlidret...

Hon KAN ha hoppat galet medan Matte var i bastun och förde vatten och mera ved dit....

Men....ingen vet och hunden berättar inget....


JUST då det blivit såååå skönt ute - och Matte kunde ha tagit lurvtassarna på en ordentlig promenad - ren efter bastun och i strålande solsken....

Äsch...


( to be continued )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar