måndag 20 januari 2014

Lat morgon.....

eller kanske aningen seg...

Upp första gången vid femtiden ( åt säkert för många satsumas på kvällen ) och följande uppskutt 06.15 ( då Onna tyckte hon ville ut )

Blev ganska så klarvaken redan vid satsumaväckningen, så jag hade legat och dåsat och väntat på hundklockan. Kastade en blick på den digitala mätaren i duschrummet och konstaterade att det var -10,00 ute och + 10,6 inne....
BORDE inte vara några problem med torr luft i alla fall.

Gjorde hundarnas morgonmat klar ( priplor och grynost ) medan de var ute och hörde snart ivriga tassars stepppande på verandagolvet - eftersom de hörde vad jag gjorde i köket....

Lämnade dem med morgonmålet vid pass halv sju och snabbade mig under de två tunna täckena  där sängvärmen ännu fanns kvar. Vad det är skönt med morgnar då man inte har bråttom någonstans...( D.v.s ALLA mina morgnar är ju sådana VINTERTID )
En liten stund senare hade jag en mörklockig herreman bredvid mig - visserligen fick jag mana honom att svänga på sig eftersom jag HAR några sängregler och den främsta av dem lyder:
INGA rumpor på dynan....
Med en djup suck resignerade han, snurrade några varv och placerade sin stickiga nos vid mitt öra.
Onna rullade ihop sig i mina knäveck och så tajt att täckena drogs upp vid knäna...En liten svalkande/kylande glipa fick mig att dra sängkläderna bättre runt mig..
Somna nu sen :)

Jag dåsade visserligen bort under dubbelsnarkandet, men 07.20 var det stopp...Då stod Onna på tvären över Cocke vid min dyna - med de långa öronen dansande mot mina kinder och svansen glatt vispande : " GODMORGON "

Så - var gör man ???
Jo:
stiger upp, föräras två matbunkar på raken, mera svansviftningar och manar den ivriga damen till lugn tills snabbkaffepulvret förvandlats till latte , två tunna skivor jästbröd fått lite Keiju under tomatskivorna och tomatens ändbitar ...blir hundgodis...
Onna tackas för "faten " och mr C får sin bit efter ögondropparna....

Matte tar sitt kaffe + smörgåsarna och avtågar till morgontv-seansen med den nyaste vispgrötsfärgade snooze-filten under armen....

Med morgonmålet på pallen bredvid soffan och tv:n påknäppt görs dagens första brasa upp.
Onna hämtar telefonen och får stort tack för den ...
Mr C checkar smörgåsarnas kvalitet utan att röra dem....
Han har blivit duktig - om man minns hur han var då vi fick honom...En tjuv utan like - snabb som en vessla - både då det gällde mat som lämnats framme,  bullar på jäsning eller - kylskåpsvaror som exponerats aningen för länge...
Eftersom han nu lägger sig med svansen mot frestelserna - som för att poängtera sin status - får han en bit av ena mackan: DUKTIG hund...

Då jag kommer till soffan och svänger in benen under filten, hoppar båda doggarna upp, men ordet VÄNTA får båda att lägga sig lugnt...
Hinner nätt och jämnt " bekväma mig " till åttans HELA nyhetssändning som avnjuts med latte & tilltugg...och varma hundar på fötterna...

Kan man ha det mycket lugnare ???

Ett lätt, men ganska tätt snöfall kommer att aktivera hela detta gäng så småningom....

Vi gillar snö - och Matte KLÄR sig förnuftigt - enligt vädret ...

Let it snow :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar