torsdag 16 april 2015

Bråååda tider...

HAR faktiskt skrivit här under tiden som gått sedan den 22.2  men av nån anledning har innehållet i texterna inte varit riktigt...tryckbart, så...det har fastnat i utkastmappen...

Man ska vara snäll, inte ge goda råd, inte bry sig om andras hälsa, inte vika/hänga ut personer....inte kritisera.....

Så.... det blir ett kort inlägg om tidens gång och projekten som går framåt...då man " bara varit snäll "....och tänker så förbli .....

I skrivande stund väntar vi på sotaren som ska komma och gruffa om våra dåliga/obefinliga eller annars bara bristfälliga stegar....

Har förberett hans hitkomst med att tömma trappuppgången på prylar som varit på väg upp eller ner, tömt alla eldstäder - 5 stycken - på kolbitar och aska, vattengrytan i bastun är tömd och t.o.m bortlyft....Den sistnämnda proceduren avbröts då jag upptäckte att jag dragit bästa jackan på mig....och grytan är såååå sotig....

Skulle kanske inte ha haft TID just idag med tocket sorteras, men å andra sidan har jag i städpauserna fått anledning att omkruka, vattna, sköta sådder och plantor....OCH skriva lite...

I går var jag på luffen från 11.15 till 17.10 ganska exakt....

Fick nämligen tidigare i veckan ett löte att få låna kompisen G:s lilla bil för att åka och gratulera ett barnbarn ...och eftersom jag samtidigt  fått en veterinärtid för  check av bägge doggarnas öron, gick morgonen mer än hastigt under packning, avsköljning av skitig matte och en rask promenad till bilägarens residens...

Till all lycka gick mina " byjeans" ännu på mig trots att något i den nästan brödfria dieten måtte ha gått snett ????

Nå, å andra sidan använder jag just det ( enda salongsfähiga ) paret bara vid jul, födelsedagar och en gång-i-veckan-butiksbesök, så...de var inte ens tvättade sedan julen....
MÄRKTE visserligen att de blivit lite blanka både fram och bak, så det blev tvättkorgen nästa...
Bra orsak att inte åka nånstans om man inte HAR byxor....Butiksresorna KAN eventuellt företas i mjukisbyxor som finns i olika tappning, ett par t.o.m tämligen hundhårsfria....

Nååh, men det var om RESAN till civilisationen jag skulle skriva ☺

Start 11.30 och via Kimito Citty för tankning vidare mot Vitsippestaden...Ungen som fyllde år kom utrusande från skolan med sina kompisar - glatt utropande hundarnas namn - och överraskningen var absolut total och - tydligen helt glad...

58 minuter ( !!! )  efter barnkramandet och paketöverlämnandet var jag igen i Egentliga Finland....och kunde ta mig via Lehtisen Puutarha till Kimito Bagares cafe' för att få en kopp kaffe och ...en liten minimalt  " kalorifri " toscatriangel.... Grymt gott som vanligt...

På Engelsby Verk utredde jag kostnaderna för min tilltänkta FÖRNYADE växthusgrund och killen där var så flink och duktig med sin kalkylator att det med hast klarlades att slutsumman kommer att gå på 150€ + frakt....
Måste väl ansöka om ett  delbetalnings-/stamkundskonto, vilket han inte ansåg vara omöjligt att få....

En annan  firma har visserligen  devisen " Kaikki kerralla kuntoon "- ( Allt i skick på en gång ) - något som börjar kännas adekvat även för mina förhållanden...
NÄSTAN allt är ju åtminstone PÅBÖRJAT..

Så gott som vägg i vägg med brädgården ligger min favoritfirma......Så...det var väldigt lätt att tappa bort sig till  Kasandra...Redan ORDET  " gardencenter "  är så lustfyllt.....

HUR i alla glödheta kan det ibland bara " råka sig " att både el, försäkringar, vägunderhåll, sotaren och shoppingrundor sammanfaller så totalt ????
Jag var verkligen tvungen att vara väldigt restriktiv i mitt plockande i växthuset...

En länge efterlängtad kruka med vidhängande växt (*) var nu på rea..…och SÅNT är ju minst sagt  " förutbestämt i stjärnorna " så...den kom med i bagaget, jämte ( symboliska ????) Dicentra / brustna hjärtan och ...krukärter åt hundarna....

Bilägaren var inte hemma då vi kom med hennes åkdon, så jag åkte i brådskande ordning  hem till vår gård, tömde bilen, putsade sätena på överskottet hundhår, kastade in djuren och körde bilen till dess gård....

Därifrån hann jag just och just med en rask promenad till MIN mathandel Knallis innan de stängde för dagen....
Handla UTANFÖR den egna byn ????
N E J ....Jag är en trogen själ....

Och ....att promenera hem med en matkasse efter en " tung " utfärdsdag kändes så motigt att jag ringde och  efterlyste manlig assistens ....

Bjöd de två gossarna på en snabbvisit på min stökiga gård, där den yngre gossen lyssnade till mina snokhistorier med fladdrande öron och ett leende på läpparna....

Så...nu idag då...
Sotaren kom,  for och förtjänade...
Fast han var LITE billigare än förra gången eftersom vindsvåningens  PorinMatti inte använts mer än kanske fem gånger sedan senast OCH jag lovade skrapa sotet av bastugrytan riktigt med egen stålborste.....

Nu skall jag släpa in en säck mylla och se om jag får utrymme för de krukor som behövs för att få ...ca 60 knölar/rötter/lökar planterade för drivning....
VEM har burit hit så många påsar ????
INTE JAG !!!
Postbilen ??? Hmmm....Det talar vi tyst om....
Välkommen sköna maj ...så småningom....
Två veckor är bara fjorton dagar... ☺


(*) växten heter Wisteria Sinensis Prolific och erbjuder en galen odlare en ordentlig utmaning....
SVÅR....men ..det passar ju mig....
Kaka söker maka...eller något sådant ???
Fnisss....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar