lördag 18 april 2015

Lördag, middagssällskap och en returnerad grep....

En morgonpromenad till bybutiken för att få hem tuppflis och grönsaker resulterade i så mycket energi att den annars lite trögt startade dagen var räddad...
Vi var hemma runt 11 och efter det blev det motorsågsarbeten och lite nya stolpar längs uppfarten....

Kompisen som vid ettiden  kom med den lånade grepen bjöds på broilerschnizel och avocado...och en kopp kaffe innan hen återvände hem till sig....

Här stacks grepen direkt i fjolårets potatisland som vändes utan pauser, men nog på knä de sista stunderna...

För att få vila kropp, öron och själ gick jag upp till huset och släppte ut odjuren som konserterat i en timmes tid, då de inte kunnat se mig...
Arbetet i trädgården fortsatte med vändning av fjolårets - då  nyupptagna " diverseland " där jag tänkt ha morötter i år....

Av mr C  hade man inte så mycket hjälp, men O älskar ju knäpparlarver, så hon stod bredvid mig och viftade ivrigt på svansen då jag berättade att det nog säkert finns godis i marken...
Hon får vara med i trädgården, för hon vet att man inte får " märka " reviret innanför stängselnätet....Mr. C  har föga förståelse för såna regler, så han fick ligga utanför den lilla grinden på mattes fleecejacka...Jag kastade några maskrosrosetter åt honom som tröst och det var han nöjd över...
Vi kom in lite före 6 pm , lagom för att doggarna skulle få mat och örondroppar....

Inspirerad av en god vän tillbragte jag en tidig kaffepaus med att förfärdiga hemgjorda såband ....av hushållspapper som klipptes i tunna remsor, de två pappersskikten separerades, fuktades och fröna placerades på den ena remsan och ...täcktes med den andra....De fuktiga remsorna lades på ugnsgallret för att torka....
Blir spännande att se hur man får dem i jorden...utan att vinden tar dem ...
Man kanske testar den grejen  i morgon efter riksdagsröstandet.....
Morötter har vi prövat en enda gång här efter att knäpparlarverna ätit gångar i hela första skörden...Tack vare Onna kanske det nu blir bättre resultat.....

Underligt hur man blir " djupkyld" av att ligga på knä i ett trädgårdsland i en timme....Ändå hade jag både långkalsipper och jeans på mig....Nästa omgång - vid sådden - blir det nog ett cellplastunderlag under knäna....
Jag gav mig själv lov att slösa hela sju vedklabbar på en brasa i den nysotade Plåtisen....

Nu känns det riktigt behagligt i kroppen, odlarmatte är trött men lycklig ☺

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar