måndag 20 april 2015

Överflöd men inte överlopps .....

Vissa växter har jag längtat sååå länge efter....
För några år sedan lyckades jag med en sådan...så till den grad att jag hade ett 80-tal plantor att få i jorden...Ingen annan ville ju ha dem ...för de klassades som ogräs....och ...ok..den röda färgen ÄR lite svår att kombinera med endel andra...
Brinnande kärlek...Lychnis....
Skolade mig nästan fördärvad, men var glad över " drömmarnas uppfyllelse "...

Något år såg jag med milda blickar på dem, men sen revs merparten upp....

Mina jobbiga lääängelääänge efterlängtade äkta KVANNE-plantor har  övervintrat ypperligt trots brist på snötäcke och risk för isbränna....
Jag sådde en massa frön, som dels skulle stratifieras och sedan skolas och omkrukas....I fjol alltså...På fröpåsen varnades det att grobarheten var dålig....Långsamma var de i alla fall...
Beställde tre vanliga Angelikor och en JÄTTEkvanne med röd stjälk ...för säkerhets skull i fjol och nu har jag 25 stycken....Utrymmesmässigt fyller varje planta som vuxen 1m2 så....jag har inget emot stora buskagen på tomten...Det RYMS nog....

Vädret är sååå fint och skall vara det ännu i morgon. Gäller att utnyttja det och vara ute så mycket som möjligt...Det stöter inte på problem..  
 Detsamma kan inte sägas om fotoplaceringsfärdigheten, så jag slutar här ...for now :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar