söndag 26 april 2015

" Roligt " att bli ...äldre.....????

Ibland är nätterna inte sådär riktigt muntra och man BORDE stiga upp då det inte går att somna om....
I morse vid halv fem vaknade jag med tummar, pekfingrar och långfingrarna så domnade att de sved....Armbågarna kändes som om någon pumpat tryckluft i dem och axlarna hade krossat glas i lederna, vad det verkade....

Nååh, man får ju skylla sig själv då jobbandet smakar sååå bra på dagen och det avbryts bara pga trötthet, inte värk....Och...jag VET vad allt beror på så ....behövs inga läkarutlåtanden heller....
Vilovärk är tydliga tecken på s.k slitage....Gammalt är ....gammalt :)

Kanske man skulle knappa in det lilla triangelformade pillret redan på kvällen och försäkra sig en ostörd nattsömn....

Idag har det varit för vått för utejobb...Nattens och morgonens regn gjorde otroooligt gott och jag gladde mig verkligen åt att se mina ...hittills fyra rader potisfåror och löklandet ligga svarta av väta, liksom det blivande nyfixade morotslandet....

Igår bröt jag upp det allra första RIKTIGT EGNA landet jag lät jordfräsa här den första våren - och som nu var ett gytter av rötter och knäpparlarver....Det blev LITE på hälft, för jag hade lovat trimma en liten hund som skulle bli sommar"klädd"....

Pausen gjorde gott, men blev såpass lång att orken senare tröt i landet...Kallt blev det också, men ... nu vet jag hur det ska bli " möblerat " där....
De smala lecablocken jag har ( fått ) blir grund till ett litet växttält av de fönsterglas som skall bli växthus bara våren övergår i sommar och plantorna klarar sig ute i det fria....Också delar av det gamla plexihuset blir återvunna....

Men det är morgondagens grej....Idag är det lättare jobb - inne - som gäller...
Har just krukat ett sextiotal Tagetes och vitkålplantorna väntar i vardagsrummet....
Hänglobelian står tätare än ...pälshåren på en gråhund och MÅSTE omplanteras....En uppsjö doftande växter to be väntar i sina askar och mjölkkartonger....Lövkoja, viol, trädgårdsnattviol och andra....
De lökar och rötter och andra plantor som trängs inne har jag äntligen fått /hittat på en planteringsplan för....Bara att gräva gropar och blanda specialväxtunderlag....
Kanske skulle ta en LITE runda med spaden och....ta pillret på kvällen ;)

Solen gör sina första trevande försök att bryta genom dimman som följde regnet och den stigande temperaturen i spåren....Klockan är bara 14 så ...det är lååångt till natta....
Det tål att tänkas på...över en efterrättskaffetår .....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar