lördag 11 februari 2017

Huset doftar rökelse, husmor känner sig ...busig, men lite trött...

I går traskade jag av och an till byn ...på jakt efter ett möjligast lätt saltpaket..Hittade ett som vägde bara 850g...och två avokador...



Absolut gudomligt/ hedniskt fint väder...Jag hade inväntat lite "moderatare " temperaturer, så jag kom inte iväg förrän 14-tiden...
-15 är inte roligt mer än mycket momentant...( fast jag tycker det ska vara vinter ..på vintern )

Är - som väl sagts ett antal gånger - en morgon/ förmiddagsmänniska  och ...klockan var redan lite över 15 då jag fullkomligt urschasad kom hem....
Borde gå denna ynkligt korta sträcka i ur och skur varje dag tills kondisen blir bättre, men det är inte roligt att stupa nånstans halvvägs...

Måste väl röja lite plats på vinden och ta hjälp av löpmattan... Suck....
Märket är rätt, modellen äldre än denna..

Har just suttit en god stund på chefsplatsen i mitt kök - kortsidan av matbordet -  närmast kamarn...
MIN plats...
De fyra andra stolarna är " allmän " ägendom = dvs gästerna må strida bäst de vill  om dem...

Projekt reskläder nådde nu den nästsista etappen - i och med att fållarna sicksackades och fållades...
( Fållarna i pluralis, för det finns en slits bak...)

Bara den övriga tvätten snurrat färdigt och är upphängd,  ska jag blöta trenchcoaten och hälla färgpulver och salt i maskinen....och slänga in " resplagget " ...som jag tänkt mig att det ska bli....om det får godkänt efter behandlingen...
Går det bra med färgtvättningen återstår det allra tristaste = strykningen...

Eventuellt måste jag ha vinterkappan på till staden nära Helsingfors - där jag ska övernatta med mitt ressällskap....
Beror ju helt på den lokala temperaturen...
Nog om kläder nu....



Jag har förresten gjort lite allt möjligt på jobb/hobbyskalan...idag - fredag...
En dag som ganska tidigt fick mig på gott humör...
Då talar jag inte om att jag fick disken uppredd och avklarad...

Vill man fåna sig lite så...känns en obeställd  vedleverans  värmande ..redan psykiskt...
Som ...omtanke...nästan...***
Den där känslan ;) ***

Man får väl fantisera lite ...för att hålla värmen ????

Måste ju genast testa vedens beskaffenhet i köksspisen - och den motsvarade förväntningarna och ..t.o.m de största klabbarna rymdes i Plåtis då jag eldade där nu på kvällen...

Så, jo...Jag kommer något tag efter en kasse till :)

Så har jag gjort lite utejobb också : klippt Polstjärnorna och äppelträd och pioner...
Bara de fyra ...små äppelträden + ett ca 3m högt...
De små har väl sammanlagt haft ETT äppel....
De ska få några ympkvistar om nån månad...Dem  jag har i kylskåpet....och vårdar ömt ;)

Det om denna dag...

Nu snurrar kappan ...och jag ska hänga den övriga tvätten...

Hur resultatet blir får ni veta nån annan dag...Bra att ingen är nyfiken ....

Hej för denna gång :)

Nu ska jag yla mot fullmånen....


Lite omväxling i månbilderna...

( Som så ofta blev inlägget opostat ...så nu är det lördag.... )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar