lördag 4 februari 2017

Skogsröjning ...utan missöden...

Säkert fånigt att gå ut med sådant i rubriken,men...tjat tjat : det här en öppen dagbok, ingen triller....eller deckare...( Och här skrivs fredag-lördag så det ska låta möjligast rörigt :) )

Sov dåligt i förrgår och steg upp lite före nio.
Börjar misstänka att vegankosten ÄNDÅ var bra..Dvs maten bättre än den psykiska biten...

Nu får jag ränna och tömma dagens vätskeintag ett par gånger per natt - istället för att sova hela natten...

Må nu vara med den saken hur det vill....Ser i morgon hur det gått och...kanske det bara är något tillfälligt...
(  Något " upprepat tillfälligt " tyvärr...Använder slut mjölken, men sen blir det...kanske ovo-vegetariskt här )

Efter en slö och seg  förmiddag klev jag i halaren 11.45 och inställde mig mentalt på  en röjningsstund på en timme - för att hinna lyssna på den långa väderrapporten ( den där som hängt med sedan ..femtiotalet :) och säkert har psykiskt sett  positiva vibbar ännu i dag...Lyssnade alltid med mormor på den...Hon var min bästa kompis :)

Eftersom jag varit ordentlig och fört in sladdar och såg, tog  förberedelserna en stund, men själva jobbet fort...
Tio tunga  rundlar lastades i skottkärran som baxades upp för backen och fram till vedlidret...
Bilden är från 2012, hann inte fota igår då allt skulle fort under tak...
Där fick den stå tills jag varit inne och hört att vädret hålls mulet, blir kallare och en risk för underkylt regn föreligger...
Fixade mat vid 13-tiden...Gårdagens ugnsstekta forell blandades med kokta korngryn, spenat, lite vegansk grädd-löksås och strimlad kinakål...En halv vitlök...också...

Gott ....

13.45 var jag ute och sågen brummade igen en timme...
Fick hela granen  - utom toppen -  choppad och nästan en hel björk därtill...Den sista björstambiten ser man på bilden nedan....T.v. Lutad mot en tall"stubbe " - som medvetet lämnats lång !!!

Här den lilla Holkgläntan ...ofullständibg..

Dessutom röjde jag grenar och kvistar som fyllde diket - som till all lycka hade solid is att gå på...
Hallonskogens östra " skördeområde "  / dikeskant  blev  uppsnyggad också, så jag får njuta av den fina gröna mossan senare i år....förutom hallonen...
Ibland är diket mer som en bäckfåra...

Sen var orken slut och ...här ligger jag igen och vilar...Ca en gång timmen...

Tog in ved i går morse - innan jag bänkade mig med telefonen i näven och ringde till Birdlife...
Behövde lite expertutlåtanden och stöd för vissa fågelholkteorier - innan jag  " laddar kanonerna och ägnar mig åt skarpskjutning...."

Att göra fågelholkar av restbitar av cellplast och nålfiltsmattor verkar inte vara klokt - om man frågar förståsigpåare...

I fjol ondgjorde jag ju mig här över femtio felkonstruerade holkar av spånskivor - som därtill målades....
Men ...vänta bara - jag har stöd bakom mig också i det fallet...
Jag har INTE sagt mitt sista ord i den frågan heller...

För mig duger inte uttalanden som " Den här gången gjorde vi så här " då jag försökte tala förnuft med programledare och - producenter....

Jag -  som sett sååå upp till den kunniga snickaren i programmet - bojkottade  sedermera onsdagarnas " livsstilsprogram"  OCH söndagsreprisen av det...TROTS att det kom JUST rätt tid för mitt nedvarvande....

Nu har jag inte sett  att de skulle ha börjat efter julpausen och på Arenan finns endel avsnitt som man ju kan se " för att hitta fel i dem "....

Har talat tidigare om naturfrånvändhet och ...tycker på allvar  att det verkar lite juppieaktigt att jobba i trädgården med musik i hörlurarna !!! ;)
MIN åsikt ...och jag har rätt till den ...

16.44...måste upp och elda...Lättja ger inte värme :)

Borde beställa en skopa ny ved ....innan det blir mycket kallare...

De här blir holkar, varma för fåglar !

Min brasa ...hoppas ni ser videon !

Vi är ändå inne i februari - den som brukar vara årets kallaste månad...

Nu önskar jag alla en skön helg - kommer inte att ha tid att skriva något :)

Här går det undan nämligen ....

Måste registrera min nyaste holk också...så den får bidra till kampanjen
" Miljoona pönttöä "

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/03/05/faglarna-vill-inte-ha-neon-och-balkong

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar