torsdag 2 februari 2017

Har nån undrat ...om jag stupat under veganoket ???

Nä, bara skrivit en lååååång harang som stannar i utkastlådan...
Kommentarer om veganutmaningen och hur livet efter blir...

Bara ett fel med det hela : är grymt tudelad i frågan...

Så jag kvitterar utmaningen så enkelt som möjligt :
Utmanande / tidskrävande / vissa rätter får hänga med / andra faller definitivt bort...
Som här ett tvärsnitt av gårdagshandeln....

Utom : grönkålen som kom med mina kära gäster häromdagen !!!

Igår var jag  nämligen  med den bilburna kompisen A  i " Stora Byn " igen...

Hade passet klart för avhämtning, skulle ha mylla och lite kylskåpsfyllning.... och så bjöd jag honom på lunch på Cafe Adele....

Där hade han aldrig varit, så vi stuvade i oss allehanda frestelser, dvs  Janssons-  och en skinkfrestelse...+ lite annat för hans vidkommande ...
Min standardsallad - den grekiska ...natuurligtvis för mig + rotmos /rödbetor/ kryddgurka / svagdricka och kaffe på alltihop...
Efter maten gick vi en sväng uppe på museet och kände oss ganska så kulturella och ...proppmätta efter rundturen...
Fick med oss diverse broschyrer med Sagalundinfo också på finska....


I lilla hembyn stack jag mig in till Knallis för att få ut mina paket....

Fiskdisken frestade med rabatterad forellfilé, så med en sån + en liter RÖD mjölk i köpkorgen kvitterade jag ut " syrrans gamla duntofflor " :) och mina hennapåsar, xxxxx och ....rökelse ....

Vinkade en stund senare - på min hemgård -  av A som var i behov av en " på-maten-tupplur " och... började packa upp..

Letade reda på en öppen ljuslykta med REN, men lite bränd  kattsand i, planterade en av rökelsepinnarna i sanden och förde den rykande kombon till duschrummet...

Där fick det ryka tills pinnen glött slut och...doften får i godan ro  verka där...på gott eller ont...
Kattsanden GARANTERAT oanvänd 

EN sak är säker : stuglukten är ett minne blott :) I hela bottenvåningen i mitt hus...

Eftersom magen var mycket mätt och belåten långt in på eftermiddagen / tidig kväll kunde jag tända en tidig brasa i Plåtis, lägga mig på sängen och ta det riiiktigt lugnt....

Åt en apelsin medan jag lite nog snålades på den inköpta mjölken och en kopp kaffe, men beslöt mig för att spara kaffedrickandet till morgonen...
En kopp kakao blev det  vid 20-tiden....och det FINNS bara inga mjölkersättningar som kan bjuda på lika god kakao ..


Ett litet, nej -  ett BRETT leende spred sig i morse då jag och min kropp tyckte oss ha vilat nog...
Klockan var då 7.50 ...och det " roliga " var att det blev hat trick ...just för den tiden...
Tala om systematiskt uppvaknande !!!! TRE morgnar PRICK  samma tid....

Nästan med danssteg ...köket / vattenkokaren ..knäpp √.....duschrummet / snabb morgon toalett √ och sedan snabbt i kläderna - inklusive de supersköna "ärvda" duntofflorna ....
Hastigt en macka med avokado och tomat, kaffe i koppen och MJÖLK ....
KAN himmelriket vara närmare...???
Klockan var EN minut över åtta då Tv -nyheterna strömmade ut i Salen och jag låg på soffan....
TV ???
Jo, efter att "några karlar" bistått med goda råd och konkreta försök att få igång kanalerna, fick EN av dem den ljusa idén att försöka med en DIGIBOX...

Heureka...
Bevismaterial, beskuret...:)

Lördagen den 28.1 fick jag så denna tv/boxkombination hem....
Lagom till Den vida naturen....med FINSKT referat....
Vågade inte ens försöka ändra inställningarna, men beslöt att se programmet på Arenan med Sir Attenborough...senare…..

Om nu nån tror att det är tv-tittandet som hindrat mitt bloggande så säger jag : siii er :D

Jag är en morgon/förmiddagsmänniska och då JOBBAR eller skriver jag....
Resten av dagen är vigd för ...strul....
Och i ärlighetens namn HAR jag klåpat....

Hur i helskotta ska jag fatta mig kort ????

Jo, ni vet ju mitt fågelholksprojekt ??? Anyway ...fick holken klar, skogsgläntan uppglesad, stegen på plats och holken upphängd....
Ungefär 2,50 över marken....
Låter lätt men var INTE det....Två fingrar på ...frökatalogerna = det var skittungt....
Efter holkhängningen " skulle jag bara fälla EN gran till" .....

Gjorde fina snitt i stammen och myste nästan redan invändigt då jag ...lyckats med 7 mindre träd nån dag tidigare.....
" Dethärskanoggåvägenochgranenfallermellandehärtvå högastubbarna "

Up my.....

Det ca 15 m höga juleträdet ...hade ju behagat stå i en lutning som fick det att kapsejsa ...rakt över elkabeln mellan Lagården och Bastun...
En miss på ca 45".....

Fula ord ????

Nä, fööör stor katastrof för sådant....
Stooor omväg runt det fallna skrället - om utifall det hade blivit strömförande....
Över Sydostängen/våtmarken till Snickis....Kollade belysningen ...Jo....
Följde febril aktivitet..
För att kunna kapa granen behövdes motorsågen...Den tankades...
( Oljedunken står ännu ute....)
För att granen inte under sektionskapandet skulle tynga ÄNNU mer på ledningen/kabeln, måste STÖD konstrueras...
TVÅ lastpallar släpades ner till strulplatsen...Den ena / mindre pallades in under toppdelen och den andra under den ungefärliga mitten av trädet...
Ännu fattades något....
Den tomma plåttunnan som jag bara ca en vecka tidigare rullat från " bakom bastun " till början av Hallonskogen ...rullades nu till granens tyngsta del - som ännu hölls på plats av EN ganska murken impregnerad stolpe och grönt stängselnät...
Plus lite grova grenar....som naturligtvis  nådde marken...
De sistnämnda Pegasusvingarna måste sågas helt bort för att få tunnan - uppochnedvänd - under stammen....
Fattades ännu lite för fullgott stöd...
Upp till växthuset efter ett lecablock....

Ni VET inte hur svettig, slut, trött och förbi jag var då ....och bra är det....( Tror inte ändå att sympatisörerna varit väldigt många...Flabbgardet desto större :D  )

Gick in för att tanka mig själv...med världens godaste brunnsvatten med bubbel i...
En halvliter sjönk in som ingenting...
Rapningarna föööga kvinnliga....
En kvart senare var kärringen i farten igen...
Två skarvledningar nystades ihop och bars ut, skarvades och ...se de befanns vara goda...Dvs räckte PRECIS till granen....
Så långt allt gott och väl....

Någon liten timme senare ...var trädet choppat i fem delar, elkabeln frigjord, husmor ännu mer dödstrött - men lycklig....

Återstår fortfarande uppröjningsjobbet...

Tunnan STOD under kapandet...Ger en viss uppfattning om grovleken på den handsågade granen..

Men...nu har jag lovat bort mig, så jag måste hålla mig i skinnet ....
Stockarna försvinner ingenstans på någon dag, trots att de lämnas obevakade....

Nu har ni hört det senaste...dock ej det sista ..... :D
Sug på den karamellen - om någon av er råkar vara i min ålder och ...sitter i en trygg stadslägenhet...

Olika liv ????

Något för en tvserie ?????

Betydligt mer realistisk än....vad heter den ????

Solsidan !!!!

(  Schhhhh, jag ser I N T E på den....men säkert är skådisarna grymt duktiga och fruktansvärt kompetenta. ??? )

Denna ....på mina ägor filmade skulle kunna heta ?????

VIRRLIV ????

Föredrar MITT liv...och den danske bonderøven Frank....i TV....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar