tisdag 28 februari 2017

NU..om ni ANAT att jag varit borta...

så hade ni fullkomligt rätt...
Inga gröna kullar eller fält ;)

Resan är gjord, fötterna trötta och plåsterförsedda...
Själv nöjd över alla nya intryck och all kulturell influens...

MYCKET tacksam över att ha bjudits på resan, men BORDE ha varit i såååå mycket bättre kondis ...
Kände mig därför mest som ett drivankare och hölls därför  borta från en del evenemang...så resesällskapet skulle få
" rusa " omkring i egen takt...

The Phantom på Her Majesty's Theatre -  dit vi tog taxi -  var imponerande  och mina farhågor visavi KLÄDSELN visade sig betydligt förutfattade...Det blev snarare den " överklädda " i sällskapet som kände sig malplacerad...

Kanske inte så roligt att vara svart-/silvrigt klädd som för cocktailparty bland människor i vardagsplagg...och hålla ytterkläderna i famnen :DD
Vi satt nästan på " nästippen " 
 Elaka jag fnissade nog förtjust i mjugg ... Straffet för detta fniss fick jag förstås då den goda chokladglassen man åt under föreställningen hade fläckat kappan ...)
Vi satt nära mittgången bara några rader från scenen...

Många andra positiva minnen adderades till det brokiga sortimentet i hjärnkontoret...

De engelska sconsen med clotted cream var  smuliga, men riktigt goda...
Jag ska nog  inte börja baka scones...Av rena rama vikttekniska orsaker...


Londontaxina är som väntat... alldeles härliga och chaufförerna ... från tystare till spralligt informativa...
I synnerhet ett par stannar nog i mitt minne - och påverkade i viss mån mina egna planer...

Åkte flodbåt ett par gånger, med byte ännu fler...
Ett bra sätt att se staden från ett annat perspektiv...

Natuuurligtvis - hur annars - lyckades jag ju välja " fel båt / fel tid " då jag helt planenligt skiljts från sällskapet .... och blev tvungen att promenera ett par kilometer längs stranden....Inget ont i det, annat ont än i fötterna...

Människor som utsattes för mitt vägfrågande var så rara...
En mörkhyad dam som väntade på sin buss följde mig två hållplatser längre bort  bara för att säkerställa att den korkade turisten kom rätt ...Vi hann diskutera väldigt mycket under promenaden ...över bron....
Att hitta rätt byggnad av ett antal identiska var inte heller lätt, men ...mer motion skadar inte...
Vid apartmentens dörr  stod jag läääänge och mixtrade med låsen - TRE stycken - och kom på att jag borde ha frågat sonen hur man låser upp...

I Kenia var det lätt att HITTA, då man var TVUNGEN att hyra en body guard...
Det borde jag ha haft i lugna London också ...vid mina ensamfärder...
NÄSTAN pinsamt att tappa bort sig stup i kvarten...
HAR man inte lokalsinne så har man inte ...
Men...man träffar fler människor än de som lätt och lustigt hittar dit de ska...

Fem dagar på resande fötter, TRE olika flyg, TRE grundliga yttre kroppsvisiteringar, ett års
" normal " vinkonsumtion + två miniflaskor Baileys ( på flyget )..
Huhhh...
Roligt med sol ovan molnen :)

Sweden next- flygbyte...

Nu är det återgång till " sparläge " ...

Då jag väl kommit hem - med ett stycke son ungefär halvvägs, buss en annan del av vägen och taxi de sista 21kilometrarna - till ett +8C kyligt hus vid 16-tiden -var det inte mycket annat att göra än ELDA...sakta och försiktigt...

Då temperaturen stigit till TIO lade jag mig på en yllefilt, tog en yllepläd över mig och en halvt tovad= maskintvättad KRYMPT ylletröja på mig...och drack het kakao..
Välsignade gamla soffa...
De nästan slutlegade madrasserna är  TYSTA och  mjuuuuka under en trött rygg...
Inga lädersoffor i väääärlden kan tävla med min gamling...

Råddig, jo...Ostajlade bilder ...
Obs.
Ni VET ju att jag visar precis HUR allt ÄR, inga " tillgjorda bildfaces " här...
Fattar inte att man ska försköna inför fotografering...Det är ju inte ÄRLIGT....
Det FINNS de som skall " godkänna eller förkasta " en tagen bild ...och om minen inte varit den rätta...beordras omtagning....
Jag gör på mitt sätt...Bara att se och lida ...eller godkänna...
Tvåsitsig sovplats för fyra nätter..


Bara sååå svårt att gå in i " sov- mode " förrän ...ja, faktiskt var klockan en kvart i ETT då jag släckte...

Åtta timmar senare steg jag upp och sjavade omkring en timme i pyamas, badkappa och sockor...
Utetemperaturen på +3 C krävde inte heller påklädnad för  dassbesöket...Stövlar med broddar däremot af nöden...

Klockans tolvslag tonar ut i kamarn, en stekpanna värms på spisen, odlingsfingrarna kliar och jag ska bara äta en omelett innan jag ska förgripa mig på min övervintrande HELIOTROP ...som jag tänkt föröka med fler sticklingar...
De två jag tagit före resan är såååå pigga...Tror att de bra går att toppa ännu en gång...

Två heliotropskott eller...fler..

Lite vår inne med björklöv...att äta...

Lite återstår av uppackningen
Alldeles som om de uttryckt  ett välkomnande har vindsväxterna också klarat sig bra trots att temperaturen stundtals varit nära noll...Idag var jag där uppe och gladde mig över nya blad på basunen, starkare / grönare clematissticklingar och ...allmänt pigga buddlejaskott...

Ojojoj...

En alldeles härlig " gårdskarl " - vännen A.....har varit och skottat väg från MITT backkrön ända till tuppen...
En rakt dragen skovelbred väg, som snart kräver en parallell dito...om jag nu klarar så snörräta linjer...

Är nog bättre på annat ....och måste knäppa igång tvättmaskinen....

( Fast...när gör jag som jag tänkt ....Fattade skoveln och skottade hela den resterande  uppfarten ...och det som fanns uppåt väggarna...Vill ju inte ha vatten i källaren eller mot den fixade sockeln...
Frigjorde ena porthalvan också...Den andra är sorgligen fast...nånstans...
OM jag får tassiga gäster måste det gå att stänga båda....:) )

Nu kvällas det och jag har inget mer att tillägga ...
Hörs då jag har det :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar