fredag 3 mars 2017

Resväskan tömd, men det ligger kläder lite här och där...

Det finns sååå mycket roligare sysslor än klädunderstuvning ...och plaggen springer ingenstans...
Så...det är DAGS att SÅ...

Tomater, paprika,chili, lavendel, isop, stockros, kattmynta och salvia ligger nu nedbäddade i mylla i pluggbrätten...
Pelargonsticklingar och  heliotrop inpillade i mylla efter behandling med ickekemiskt rothormon...
ETT av många prydnadsgräs såddes i ett stekpannestort krukunderlag, som jag  försedde med TUNN superlon i botten, mylla underst och lagervis mindre näringsrik mylla / sandblandad ovanpå...

Ryggen skrek nog redan innan jag började med " jordbruket " , men ..trevliga saker går en stund i taget om man riktigt försöker...
Pluggboxar i antika ugnsformar

Idag blev jag efter sticklingsstickandet så promenadnödig att jag tog broddarna under skorna och drog iväg...ut...
Tog snöskoveln med mig, för ...traktorn med schaktblad hade " tagit upp " vägen upp till grannens lilla torp ...och jag anade att MIN lilla servitutväg blivit lite tilltufsad i övre ändan...

Alldeles riktigt, det krävdes skottning...
Likaså var backen från andra sidan backen rätt bedrövlig, men ...om det inte blir smällkallt och glashalt utan REGNAR så KANSKE folk vågar sig hit i helgen...

Lämnade snöskoveln åt sitt öde en stund medan jag gick ner till postlådorna och hämtade en rejäl trave post...Faktiskt allt som kommit under min frånvaro...

Mycket blandad konfekt :
En pins från BirdLife, lite reklam, ett brev från Trädgårdsklubben med medlemsavgiften för 2017, en Pirkka-tidning, Taloustaito och ett kuvert på vilket det står :  ARTTU2 -Forskningsprogram / kommuninvånarenkät....
Den sistnämnda kommer att ta sin lilla tid att besvara....

Jo, det gjorde den...men nu är den besvarad och kritiserad ....och jag hoppas på " tur i utlottningen av pris " ...( Aldrig har en enkätenkät som kommit till detta hus  postats så snabbt...redan idag ...)

Nu måste jag upp och hoppa ...Blir bussigt kallt att ligga och slöa....

Borde ju beställa ved, men tror det blir i morgon...om det skulle vara mindre vått då...

Har man KALLT så går man UT...

Borde få ner två grenar från en av de kvarlämnade granarna vid bastun, men...de sitter för högt upp...Sågade ändå några lägre belägna för att nu ha något att göra...och var en sväng inne i bastun och hade redan ena pallen under armen då...förnuftet segrade...

Nej, jag klättrar INTE...
EN störande gren återstår att  bort så jag ser holken !!!

Så...upp till huset igen och ...kokade en god havregrynsgröt...

Imorgon vill jag ha " riktig mat "....då det inte blev något Jamie Oliverbesök i London...
Får väl checka hans 15 minutersmenyer och göra nån sån här i min ensamhet...utan vin till..

Det finns gott om dessa recept : http://www.jamieoliver.com/recipes/category/books/jamies-15-minute-meals
Kolla dem...Inte för att jag ber er, utan för att Mr.Oliver är VÄRD det :)


Latdag blev det inte i dag heller...fredag....

Högg småved i Snickis på morgonsidan och förde sedan upp tvättade reskläder till vinden..
Konstaterade att jag måste upp med vatten ännu idag....Krukornas mylla är torr, men allt verkar friskt / lusfritt och lovande...
Tog en dusch och skötte om mina misshandlade hälar ...för jag tänkte mig till byn på veckohandel...
Taxin kom 12.30 och jag var hemma igen och hade packat upp innan klockan var 13....
Två fyllda flergångs/evighetskassar !!!!

Det blev GLASS idag, för ...OM jag inte magrat trots glassfritt/ sockerfritt och nästan vetemjölfritt på tre månader, så kan jag sparka loss EN dag...

Ute faller ny snö och det känns skönt att " bara vara " en stund...Veta att många ser på tv och skidstafetten....som inte KUNDE intressera mig mindre...


Stora Byns Garden Center är öppet för säsongen och ska föräras ett besök...nästa vecka...
Har redan fejsbuckvägen meddelat att så ska ske ...och att jag kommer att behöva mylla i år igen...

Ljuvliga årstid....

Denna " rabatt" ska fixas om i år....och många andra





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar