måndag 20 mars 2017

Efter regn kommer sol...och efter värme kommer kyla..

På natten och en god bit in på dagen den här gångna  veckan  randades husets fönster av ett riktigt muntert regn...

Eftersom jag ofta skryter med att det finns innejobb tog jag mig till vinden med en kanna nödvatten till vindsväxterna...
( Dvs inte GULDvatten ...utan vätska till växter i nöd )
Alla verkade relativt nöjda men gav en skvätt åt clematis och agapantusar..

Klarade vindstrappan ner ....med två vattenkannor, reservdammsugaren...vars dammpåslock var löst, sladden ringlande lite hursom....utan att trilla själv eller dra ner något på vägen...

Dammsög hela bottenvåningen...gående dubbelvikt då röret inte har stått någonstans att finna..på flere år...Därför är den reserv..och förvaras på vinden :)
Munstycket trycktes därför på det som finns på flexslangen...
Fick den begagnad 2002...

Jobbet blev gjort och skulle inte ha krävt brillor, men jag har ertappat mig allt oftare med att ha dem på näsan...

Dags för optiker/ögonläkarbesök...kanske..

Nå, plötsligen såg jag solskuggor på golv och väggar så ...det gällde att passa på och gå ut.

Har länge tänkt städa fåglarnas matplats, så nu tog jag spade och skottkärra och skyfflade den full..Två gånger..
Ännu måste det krattas, vilket också lite senare på eftermiddagen påbörjades...
För att scillorna ska ha en chans måste projektet slutföras....i brådskande ordning...nångång :)

Lördag och sååå skönt att jag bröt mot tidigare " inte gå ut efter duschen " och...natuuurligtvis fick för mig att putsa motorsågen som första deljobb...

Då den OCKSÅ var ren och tankad angreps gran-och björkstockarna som legat på skottkärran...
Fick dem och lite annat kapat och slängt mot Krukskjulsdörren...tillfälligt ...

Fick så varmt med fleecejackan att den åkte av och jag vandrade sommarklädd till mina hopkrattade stora lövhögar för att ta upp dem innan A   skulle komma ...fräsande...

En rågad skottis - med totalpunktering -  senare pausade jag på favoritplatsen så här års = sparkstöttingen...

Borde konstruera någon liknande sittplats - där man sitter bekvämt, får upp fötterna och kroppen JUST i rätt vinkel...

För...sparken mår inte bra av att stå ute i gräs ...och kanske ser det aningen " dumt " ut också med ett ickeaktuellt fortskaffningsmedel nånstans i det gröna... ???

In igen för att så en näve rosenstav .. och ETT spireafrö...och en näve clematisfrö..eftersom de jag sått tidigare verkar gro över förväntan...

För att man absolut säkert inte svälta ihjäl,  grundades vid 11-tiden med två  slevar kall ärtsoppa....
DET visade sig senare vara precis två slevar för mycket...

Hängde ut " bykläderna" på vädring och gjorde just ingenting en timme framöver...


Vi åkte alldeles  planenligt till Vårdkasen och åt laxtartar, viltgryta och... kladdkaka till kaffet...Gott gott och sååå välplanerat !!!

Antog då ännu att jag antagligen skulle få äta kompisens portion av kakan eftersom han inte gillar mörka bakverk...men han tog mod till sig och hittade inga andra fel på kakan än att den var för söt....

Jag hade inget annat att klaga på än min egen dumhet med ...ärtsoppan...

Nåjooo, jag är inte nån större vän av allsång heller :)
HEMMA däremot...Där sjunger jag nog så taket lyfter....och ingen hör....



Det var den veckan, som förresten avslutades verkligt fint, med fröbytesgäster !!!

Nå, den ena pinade artigt i sig mitt ruskiga kaffe och två nybakta karelska piroger innan han for och kika efter fåglar ....

Så, nu har jag sått ÄNNU mera...sånt som jag inte hade själv...

Alltid lika spännande de här vårarna....

Skolning/krukning ganska snart :)

Och ...jag vet att en bild av denna förnämliga grej redan visades ...då den ännu var i sin förpackning, MEN nu har jag använt den första " bitsen " och kunnat konstatera hur behändig den .... " mobila enheten " är...
Mitt bästa " smycke " ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar