torsdag 16 mars 2017

Torsdag och mycket pyssel och något jag sagt att jag aldrig ska göra ...

Ishackning runt växthuset..så inte stegarna glider..
Lite kvar på norrsidan, men ...

Krattning av de tjockaste lövmattorna så blommorna kommer upp ...före midsommar..
Lövhögarna växer...

Sortering av verktyg och förberedning av reparation av Mellanrumsdörrens nedre gångjärn...
Hålet där gångjärnstappen ska vila lagom stadigt är två gånger för stort och virket fullkomligt murket...
( Lösning : en ny battingstump förborras och fälls in där den murkna suttit ..Man måste vara två om jobbet....)

Eftersom det kommit regnvatten i de nyputsade tunnorna - och mer lovas - har jag vattnat hundarnas gravkullar...Inte för att blöta de döda djuren, utan för att tina upp och hjälpa Cockes rododendron och Onnas azalea att komma igång ...
Västvallen och Väståkern t.h 

Ännu får man inte spaden i jorden, så det är annat spadjobb som gäller...

Inomhus har jag också vattnat, flyttat plantlådor från öster till söder och vattnat en ny omgång....Otroligt hur fort allt torkar i små krukor...
Men...just nu HINNER jag inte skola småplantor...

Och så har jag diskat igen...och kokat ärtsoppa - med bättre resultat än i fjol...
Då " skulle jag bara gå av och an ut " och blev en timme, som visade sig vara ödesdiger för både ärter och kastrull...
Ingendera stod att rädda...

(  Min far - salig i åminnelse - gjorde samma sak på femtiotalet, men lyckades med konststycket att få kastrullen att smälta och täcka plattan med ett tjockt lager emalj...
Han var då gräsänkling och - åkte till en elaffär för att köpa en ny platta...

Expediten hade stirrat med fasa i blicken på farsgubben och förärat honom en gratis platta...
Han hade svårt att förstå HUR nån klarat av en sådan bravad - utan att åstadkomma eldsvåda...)


Det spirar glädjande fint...i mina lådor...Chilifröna har grott, lavendeln också, chiafrön som såddes bara på skoj !!! och isop...och begonior...gräslök ...kattmynta...salvia och allt det andra...

Min beställda värmekabel börjar snart vara aktuell, men jag måste ge firman en vecka till...kanske...
Beställningsdatumet 7.3 och ...det ÄR en " ickepålager"- produkt...
Kanske hade fått en värmekabel i Stora Byn ???

För vi var igår IGEN i Kimito...
Största behovet av resan utgjordes av nya bits/torx, stift till stiftmaskinen och ett nytt 5-meters rullmått...
VÄLDIGT kvinnliga redskap..
VEM äter upp mina måttband ??? FATTAR inte HUR de försvinner...

Vi besökte också Kompassens politiska  Pop-up-punkt för att träffa kommunalvalskandidaterna
Tog bara de Grönas broschyr...
...och dricka kaffe med dem...
Riktigt intressanta diskussioner blev det...och en betydligt längre stund än planerat...

Köpte INTE mylla, inte fröpåsar, men nog mat - både där och i Knallis då jag/vi  kommit till hembyn...
Gjorde en böcklinglåda för att äta som snabb middag OCH ha som  behändigt pålägg på mina rågfyrkanter...
Var glupande hungrig så några kalla blodplättar åkte ner innan lådan var färdig...

Idag blev det ärtsoppa vid 11-tiden och böcklingsmörgås nu då jag kom in vid 16-tiden...


Nu tävlar Kvanthopp med rikdagens frågetimme ...och mina stackars öron vet inte vilkendera de ska lystra mer till...
Dessutom skriver jag detta inlägg och chattar med en god kompis...


Tror jag löser problemet genom att gå ut och kratta igen...

Eller ta in rullmåttet till natta...

Planer mår oftast bra av att bli sovna på...en natt...

Regnet - om det kommer - måste förberedas det med...
Man kanske skulle föra några ämbar vatten till bastun...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar