söndag 5 mars 2017

Trevligt besök, sju personer runt bordet...och VED..

Vädret var det allra bästa, besöket aviserat till antingen lördag ...eller söndag och jag var ganska väl förberedd..
ANTINGEN skulle det komma fyra ...eller sex besökare....
Inte nu, men kanske ..i sommar * ( Wikipediabild )

Eftersom jag hade ett helt kilo TORSKFILÉER och en hel del grönsaker var jag inte orolig över att maten inte skulle räcka....och min trumf fanns i kärlskåpet - en stooor burk med CONFIT de canarde ....( Den som jag har berättat ett antal gånger om...Så TACK till dig -  " lilla grannen " för en finfin middag med mina nära och kära  :) )

Då jag  - ca två timmar före bilen körde in på gården - fick veta att de skulle komma  i dag - och dessutom sexmannastarkt - var det rätt bråda timmar...
Duka bord, förkoka ugnspotatis, göra tomatsås till halva torskmängden, panera resten, göra sallad, elda i vedspisen / få ugnen tillräckligt het, koka spagetti OM potatisen inte skulle räcka till....
En god stund efter beskedet att sällskapet var " i startgroparna " kryddade jag potatishalvorna, lade dem på plåt i elspisens ugn, stekte fisk ..och öppnade canardburken med min uurgamla med huset komna " Röda Klara ", fick ut innehållet i en stor kastrull ....och  så hett själv  att jag måste ut en sväng på farstukvisten...DÄR slog det mig att tvätten var i maskinen, så ...hastigt in och hänga den...

De flesta åt av allting...men -  canarden föll kanske de flesta mer i smaken än torsken...
Inte helt oväntat...
Tror att fettet där fågellåren kokat blir bra att blanda fågelfrö i...Inte så salt ...och arttypiskt...OM nu det har någon betydelse...

Trevligt med människor som " myllrar omkring " , kikar in i lilla inneväxthuset och kollar etiketter, beklagar diskhögarna ( välmedvetna om att husmor reder upp sådana själv ) och sysslar med synnerligen värmande - för alla parter - verksamhet = vedavlastning och införsel...Alla korgar fyllda till bräddarna, likaså hyllan på verandan, kassar, fria högar här och där, i skottkärran, i bastun och...vedlidret...
Ingen risk för inomhuskyla !!!

Skulle jag inte vara ateist, så skulle jag innesluta dessa gäster i min aftonbön och kalla dem " välsignade " ..Nu får de nöja sig med att ha medverkat till min " överlevnad " ;) och bli omkramade till lust och leda...
( Nåjaa, två gånger var ...)
Tack till alla inblandade !!!

Detta igår alltså...
Nu skiner solen från en mycket lättvadderad ljuspastellblå himmel och jag ska bege mig ut ...till bastun - dit ett nästan vuxet barnbarn kärrade två rågade kassar fin ved...
Samma " unge " sågade också de resterande, holkskymmande grangrenarna - så nu har jag den önskade utsikten ...inifrån....
Samma unga välartade yngling rullade med raska grepp plåttunnan till granen och svingade sig galant upp på tunnan med sågen...

Kan man-  så gör man :)
Tack !!!

Vad nu eventuella holkhabitantaspiranter gillar basturök bryr jag inte mig om i detta tidiga skede...
Talgoxarna/talgmesarna har vant sig, dummisarna som häckar i starholken på bastuväggen...

* Jo, i sommar kan det bli folkanstormning - eller inte en " kotte "...Det blir öppna trädgårdar i juli...Om fyra månader...
Måtte tiden kryyyyypa till dess :)

Nu ska jag ut igen...Med lite varmare skodon än gummistövlarna !!

Ha en skööön söndag !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar