fredag 31 mars 2017

BORDE väl inte ha hängt bort snöskoveln ;)

För nu slaskar det..eller plaskar..eller luras..eller skiner ...

En dag förra veckan då jag var i Åbo kom det riktiga snöflingor och riktigt tätt stundvis under färden hemåt..

Åbo...Jo...Jag tackade ja till en liten utfärd - av olika orsaker...

Första anhalt var faktiskt " med stooor tvekan " ....LIDL...

Har bojkottat kedjan för tidigare försyndelser vad beträffar arbetsskydd och dåliga löner, men efter att ha talat med två av kassaflickorna kände jag inte såå stora samvetskval mer...
Men ...makaroni 400g för 12 cent ...Nä, det köper jag inte...DET förstår man att producenten inte fått nån lön eller något annat har hänt...

Köpte rejälhandelsbananer, inhemska lingon, 8 påskägg och något till...
Lösviktsbrödet såg gott och frestande ut, men ...tack...inte för mig...

Ett loppis kunde jag ha BOTT på ..några timmar..DÄR fyndade jag faktiskt - ett fat på fot, som enligt prismedvetna chauffören  är värt en femtiolapp - för en femma...En glashöna såhär inför påsk för en euro och några rena fina gröna flaskor...till växthusinvigningen...
Foton kommer senare...

Invigningen BLIR av...OM nån nu betvivlat det :)
Ska beställa det resterande virket bara jag räknat ut mängden och sett till att virkesleverans / mylla och / sopavhämtning inte kolliderar :)

Mycket som sker...

                                                             ***********

Hela sju koltrastar har regelundet hoppat omkring under svenskrönnen...
Fem hannar och två honor..EN av pojkarna  verkar vara boss, den som är mest orädd och inte flyger iväg då jag kommer ut eller ens då jag är på en halv meter ifrån honom...och kastar mat framför honom..

Han struttade lågt fram idag bakom en annan hanne och pickade rivalen riktigt hårt  i gumpen...Såg så roligt ut att jag frustade till ...

Däremot kunde jag hålla mig för skratt nyss då jag betalade fakturor...
Nå, EN avbetalning slapp jag för gott...Nu är gungtaket MITT :)

Och min värmekabel har avhämtats på Knallisposten...
Så som det vräkte ner slask hade jag inte sååå bråttom att få hem den...

Kabeln...och alla andra viktiga inköp...

 Kamarbordet är aaaningen överbelamrat... Ljusgroende växter överst och vice versa...

Reseda har jag sått i fem kärl redan...och då är de av
" sås på växtplatsen "- sort...

Otålig ??? Jag ??? Nääää...
 Tomatplantorna har redan riktiga blad och
ska alldeles snart i separata krukor..
DÅ blir trängseln stor...och mitt hopp sätts till värmekabeln och...verandabordet...

Lådorna ligger tätt också i vardagsrummet och ..det går en ansenlig tid till ompysslandet...

Glädjande många gamla frön har grott och det verkar som om jag så småningom får äkta vallmor också på ett tredje ställe i trädgården...Kanske i Kastanjelunden ??

Fem år gamla frön...I och för sig är det ingen ålder för dem..Forskare har lyckats få liv i några som härstammat  från stenåldern :)





Sedan ....en god tid tillbaka undrar jag över  djurägare som  har en frigående " älskling "   som får ta vilka smådjur som helst utan att  dess ägare reagerar med annat än en axelryckning..*.
Nu - en vacker och solig dag... var det ödlornas tur att bli kattmat...
Hoppas att cirkeln sluter sig vid något tillfälle....hmmm...Fult sagt, men precis vad jag känner...

* Att ha mage att fota både skadade och dödade djur - och ASSISTERA kattf..  till lyckad jakt har inte bara av mig klassats som SJUKT...

Har kopierat text och bilder...ifall ....

För att slippa obehaget gick jag ut på förstukvisten och planterade två krukor med små påskliljor / tete a tete i min fusklåda på räcket..Separerade lökarna för att få blomsterprakt
" hela vägen " och plockade in både mossa och thuja mellan växtklungorna...
Den blå plasttunnan lyser fint vid den nyuppsatta dörren...

I övrigt går tiden mellan korta snickeriattacker, krattning, ansning av vinterståndare, sådder, vattnande av sådder, små utfärder till grannbyarna...

Ett underligt fritt liv...men ändå något som saknas...
Bara att konstatera att man inte kan vara fri OCH ha hund...
Ett beroende som tycks vara svårare att bemästra än rökandet...men det GÅR....



Inne i växthuset har marken tinat...Det betyder att jag kan börja gräva bort grästorvor och planera " golv " ...DÄR flyger fantasin igen på pegasosvingar...

Sättsand ? Gjuta ? Mura in bräden från lastpallar ? Mosaik ? Grus ?
Första golvpartiet klart för vidarebehandling...30.3.

Krukor  / lådor  / säckar  / ämbar / såar för det som ska odlas...

Hyllor....nå...Idag * skulle det vara sååå vackert och varmt ute, men det småregnar tidvis ... och blåser sommartiden till ära...

Fick just klockrumban undanstökad och visarna vridna till 10.... ( * obs : här ser ni att jag skrev inlägget för några dagar sedan :)  Och i en dagbok får man göra det " råddigt " ...)

MIN dag blir inte kortare, som jag hört folk klaga...Däremot blir jag väl hungrig redan elvatiden ...heh, nej ...vid .TOLVslaget elller ...förhoppningsvis senare...

Har varit  i Dalsbruk en dag också...och frös på torget med alla de politiska partiernas representanter i tur och ordning...

Grillkorv med ett parti, kaffe med ett annat, fågelholkssnickring med ...mitt parti...

Så, då jag kommit hem, bytt till halaren och druckit mitt eget africafe tog jag holk nr 17 under armen och stegade till det som ska bli en lövträdslund...

Än så länge finns där också några mindre tallar och små granar, men de ska bort i  något skede...

Sälgen där holken nu kom upp är inte riktigt ett utvuxet holkträd ännu, men det är långt mellan bosättningarna just där ...så...i år får den hänga där...

Måste ännu stabilisera holken lite, för den SKA inte vingla...alls...

Men...nu om något ska bli gjort ska jag upp härifrån...ända till vinden..

Tror jag ska bära ner Blåregnet ...

Wisterian i den verkligt tunga stora krukan...hoppas jag mycket på...

( Den kom ner och har stått t.o.m ute nån timme per dag ...Väger som en cementsäck !!! )

                                                                    **********
Hela denna " grej " har av olika skäl ... legat länge opublicerad...men igår  har jag IGEN  gjort några omval i mitt liv och ...tänkte a) få slut på de ändlösa jeremiaderna om sjukdomar och b) KANSKE sluta skriva / använda finskan i dagligt tal....

Det sägs att man ska undvika konfrontationer...Nåjoo, så långt det går....

Och ...folk som TAR  mer energi än man får blir med tiden så jobbiga att .....åtminstone jag blir fullblodsegoist...

Kommer nu i alla fall att bli mer stationär -  och få mer gjort - då jag får ANSTÄLLD  hjälp ....

Ni får tolka det hur ni vill :)

Ingen dramatik, bara ett beslut...och igen har orden "vän " och " bekant " satts under lupp...

Man FÅR tänka på sitt eget skinn, för ...det är närmast kroppen...

Idag var det vackert ute kl 7 då jag steg upp...och se bara vad jag gjort : ersatt solen med lysrör :)
Visserligen en fotomiss, men kan tolkas som " positivt tänkande " 


Nu ska jag GÖRA något igen...inte bara ligga framför tvn och ...lyssna på en lätt förkyld nyhetsredaktör :)

Korr.läsningen är slarvigt utförd, men so what....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar