söndag 12 mars 2017

Nu bekräftas sanningshalten i att EN ellerTVÅ .....

HELSLÖA dagar behövs ...

I går fick jag TVINGA mig till pauser, förutom de "måstepauser"då skruvdragaren skulle laddas och ...skodonen - som efter plask-i-slask  vägde två kilo var och innehöll drypblöta sockor - byttes till torrare / lättare....

Jag började med FÖNSTERINSÄTTNING i växthuset....
Vädret fick bära skulden för att det blev så....

SNART .......

Stönar väl länge över snett fjolårsarbete ( hur annars ) men får  " foga mig " och välja fönster som fyller möjligast bra...
Endel ryms inte alls på endel platser , men de är få....

Andra är bara LITE  tajta - pga byggnadstekniska avvikelser = slarvigt mätt/ skruvat / spikat...
Men det GÅR att slipa bort lite virke...och pussla lite mer...

Fönstren har stått i Vagnslidret nu i ...tre år snart och LUKTAR skjul...
Bra att få de får komma ut i friska luften ...alla dammiga och endel flagande ...och andra riktigt fina ännu ..

Har riktat varningens ord åt alla fåglarna :
Man FÅR inte flyga mot fönstren !!!!

Ska nog sätta blå fladdrande plastremsor som varning den dag jag fått rutorna RENA ...Som de är nu ser man knappt genom dem...

Kokade fisksoppa i går morse -  medan jag sådde lite mer vid köksbordet...Alltså flere olika sorter...nya och spännande...

Min värmekabel har inte ännu anlänt, men det är inte heller akut brådska med den...
Har tänkt den FRÄMST  under tomater på verandan så jag slipper ha skrymmande krukor inne i stugvärmen....Kanske butternuttarna också behöver kabelvärme ???

I detta nu har 29 tomatfrön grott...Bland dessa finns både minitomater, frilands- och biffvarianter....
Några sorter i påsar som försökt gömma sig ska ännu komma i skön mylla :)

Försvarliga mängder fröpåsar öppnas  sedan om en knapp månad ....men DÅ skall man väl ha fått UT en del av dem som nu bor inne....

Igår kom det tredje lysröret upp...Tack A :)



För tredje och fjärde uteomgången blev det sedan gummistövlar med torra sockor i...
Moonbootsen var varmare trots vattenmängden, men...de har kanske våtdräktseffekt ???

ÅTTA fönster av 17 är på plats ...Kanske / antagligen tillfälligt, för taket ska ännu fixas...och gavlarna....och dörren...och en vägg...

Många av rutorna går att öppna...Jag har hittat "handelar"  i mina lådor - delar som passat perfekt till de hondelar som sitter fast i fönstren...
som då inte varit mina från början, utan granngranngrannarnas  - de som bytte sina  gamla mot nya...

Gummistövlarna var nog de enda rätta fotdonen ....fast halare och trots att jag alltid skryter med att " alla skodon förses med broddare " ...frångicks denna regel ....
Gällde bara att SE var man steg...

Då jag tog  kväller, var jag synnerligen nöjd med dagen...

Fick upp och sågade av  tre långa ribbor på sydsidan av taket och de resterande småstumparna får pusslas dit i dag, bara värkpillret gjort sitt och det blivit 5 grader varmare.....Solen når bara växthustakets ås ännu...

Just nu är jag sååå ivrig då allt går framåt och  kan knappt vänta att  jobbet kan fortsätta...
Graderna måste gå upp ca fem streck innan jag börjar såga eller slipa ...och batteriet/ ackun till skruvis är på laddning...

Och då jag  igår  stod en stund i Vagnskjulsdörröppningen såg jag INREDNINGSDETALJER som blir perfekta i växthuset...

Lampskärmar som kan bli hanging baskets...ljuskronor ...eller något annat...

Lillsoffan måste in innan " väggarna sluter sig " ....

Otååålig ...Jo....Erkänner gärna...." Hoppar nästan jämfota " :)

De små snöfria plättarna på gården kommer säkert att växa bussigt....

Sydsidan ...som jag redan krattat och grovrensat !!!

Efter ca TVÅ veckor får jag en länge efterlängtad vän hit....

Hoppas växthusinvigningen då kan bli av .....äntligen...

Redan det faktum att jag ärligen har " försått " mig...säger ju att sådderna måste UT i dagsljus...
De enda hittills är vitlökarna i sina burkar...De står på verandabordet...med en massa clematisfrön bredvid...
Bordet blir enormt då klaffarna viks upp....

Tre lysrör verkar inte räcka långt....

Men, EN klar fördel har jag : inga tvåbenta av manskön som sätter P för planeringen  - eller uttalar avvikande åsikter....

Nu ska sängen bäddas..
Den har vädrats två timmar...
Knuten mot sydost....Rimfrost och rödmyllebehov...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar