måndag 13 februari 2017

Veckändans funderingar ...Holknedtagning och uppsättning, skönt uteliv och en ny sorts kaffe...

Syrran tycks inte ha fått nog av mig som syrra ... ännu - eller så verkar det...

Hon är en massa år yngre än jag, men är den mer sansade av oss två...
Hon stödde min veganmånad till 100% och nu då den är slut ( om den nu ÄR ślut eller återupptas eller....nå, det får vi se... ) hittade jag en ny hälsolänk  från henne  i min messenger...

Lite smickrande att hon inte ser mig som släktens gamyl som borde kastas ner för ättestupan, utan ...istället kastar mig in i än det ena och det andra...med opimism ..
Som om det inte räckte med mina egna inkast...

Nå, baserat på länken som jag inte går in på NU, fixade jag en kopp kaffe  vid 15-tiden då krafterna efter trädklättrande faktiskt började svika....
( Igen ringer läkarens ord i öronen :
Du är inte 20 år längre... )

Har lösgjort  fyra holkar och fått upp tre - putsade/ med  nya tak / nya bottnar / på lite nya platser...OCH burit omkring brandstegen som är helmetall och sjuttons tung....Därtill har den ett stegavstånd som säkert anpassats efter karlfolks benlängd - och INTE små runda gummors...
Så, för att komma upp på första steget tog jag en annan stege av aluminium och steg först på dess nedre osv..
Stegar kan vara bra, också som avställningsytor...
Då man är höftopererad på bara en sida måste man ha en lite annan teknik med klättrandet. Det oopererade benet först upp och ...det opererade först ner....( Funkar för mig i alla fall  )
Går bra då man tar sig tid att TÄNKA....

Jo, men ...det var kaffet jag skulle berätta om :
Inte vilken sump som helst - sade den unge PT:n på videon...Nä, det skulle vara " eko-
Pakurikahvi " med både smör och kokosolja och ..maca och cayennepeppar....
Nu hade jag inte skaffat nån ..maca, men hade tagit några smörklumpar ur frysen och hade lite kokosolja kvar i en burk...
Bilden stulen från Ruohonjuuri, där jag handlar...

Mjölken hade tagit slut så det var riktigt rätt tillfälle att pröva denna dunderdryck som ska förjaga kilon och pigga upp - synbarligen också gamla tanter...

Nåååh, efter att ha inmundigat denna inte alls oävna dryck, gick jag ut för att fortsätta med holkarna...

Gersågen har varit igång, alla fingrar är intakta och några andra missöden har jag inte lyckats med  än ett hammarslag på vänster tumme...
Ett år släppte jag hammaren vid ett mycket misslyckat försök att nå högt utan stege ...och ståtade med blåtira i en vecka eller så...Bra att det bara var det " mjuka " hammarskaftet som träffade kindbenet :)

Tog handsågen för att glesa upp vid en lågt anbragt holk, som jag tänkt putsa...
Knackade på holken och muttrade för mig själv att den verkar väldigt tom, men tänker nog ta ner den....

TUR att jag inte hade munnen öppen, för ut  ur holken flög plötsligt ...en talgoxe och dunsade mjukt mot min undre läpp...innan hon fortsatte färden...
Ska jag äta fågel, så får den gärna vara tillredd först...

Ingen talgoxe och definitivt ingen liten stek....Egen bild iaf..

Jag bad om ursäkt naturligtvis - för det var ju ett uppenbart hemfridsbrott....

Beslöt mig att avsluta dagens jobb, för ...det är en ny dag i morgon....och man behöver inte ens försöka få alla holkarna åtgärdade på en dag....Om jag minns rätt är de över dussinet till antalet...och fler har jag material till...

Klockan är redan 16 så...tar en stund med plattan mellan knäna på soffan...medan jag planerar lite eldning och tvättvikning....

Känner mig otrooooligt pigg och det tillskrivs nog dunderkaffet....
( Undrar lite om man vågar beställa av pulvret på bilden...
Det lär tjäna som afrodisiakum, nämligen...Eller som det står i reklamen : får lakanen att fladdra...
DEN effekten klarar jag mig bra utan - för dels klarar jag lakanflaxet med gasutsläpp och dels blir det KALLT om man inte har täcket tätt virat runt sig.....)
Blir en likadan sats i morgon bitti - inte dock så tidigt som länkens unga
 PT brukar inta sitt = kl fem på morgonen....Den tiden strider jag med sömnen och utgår ofta med segern....


                                                        ************

Sådär långt igår - lördag....

Fettkaffet drucket, två stekta söndagsägg på EN surbrödsrundel, lite tv och lite fb - och UUUT...

Skulle egentligen bara på dasset, men man kan ju fylla ut tiden medan man " väntar" på akut nöd....
Så, gav mat åt fåglarna - ett stort gäng igen : domherrar, grönfinkar, några gulsparvar t.o.m. förutom det digra gänget blå/talgmes....och herr koltrast...

Började sedan slita och släpa ...med projektet bakom tuppen....
Det som ska bilda en " risgräns " ( inte riksgräns ) på rån mot öster...alltså...
Flyttar klenare stammar/ grenar/kvistar som av bekvämlighetsskäl lagts på hög vid dassporten - och naturligtvis irriterat länge redan...en sträcka på ca 15-20m längre ner....
Bygger upp ett fritt formulerat rishinder, som ska tjäna som tomtmarkering, men också som skydd för olika djur av mindre kaliber...

Varje vår växer det vitsippor där och morgonsolen lyser just där ....innan den kommer till ladugårdens sydsida....
NÅN sade att man inte KAN sitta och dricka morgonkaffe vid tuppen, men ....jag förstår inte varför...
Städar man upp och planterar lite ...nånting som växer över rishögshindret ...och har en stol eller en stubbe att sitta på så...
TUPPEN luktar inte om man sköter den....

Ja, borde ju fortsätta med mitt holkputsande, men kan unna mig en stund med er, eftersom första jobbtimmen är avklarad...
Luddiga vita moln drar förbi med god fart mot öster, så det är visst fönvinden som jagar dem....

Sen när man väl är ute " vill "  inget av det jag vill....
Nedtagna och putsade boställen vill inte upp tillbaks och vill de upp så vill de inte hänga rakt...Borde väl ha fotat före ???

Går in och fixar en kopp kaffe...utan fett i...
Går ut och sitter på sparken i solen...

Sparken borde kanske oljas/tjäras eller målas...
En stund är det skönt, men ...ingenting till kaffet....inspirerar inte...

Det droppar ur rännan som hade behövt putsas...Grönfinkarna sjunger, likaså talgoxmesarna...

Näääh, går in lagom till Mårten med melodierna....

Fullmåneblues ??? Strejkstress ??? Annat mystiskt dishumör ....

( Jo, jag avbeställde mitt Bed and Breakfastboende ...med stor sorg i hjärtat ...)



Dags att gå till sängs...och hoppas på en hyfsad måndag..då jag skickar iväg detta inlägg :)

Måndagmorgon kl 07.45  - allt väl i huset ....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar