onsdag 25 januari 2017

Konsten att uttrycka sig så folk inte far i taket

Suck...
Hade inte alls tänkt skriva något " offentligt "idag, men kom helt handgripligen och ofrivilligt på att jag måste ta upp det som nämns i rubriken ....Bums...

Man ska tydligen akta sig för att FRÅGA folk något - som jag gjorde i morse/ förmiddags innan jag gick ut för att " leka i buskarna "...***

Lyssnade min vana trogen på förmiddagssändningen på yle vega- kanalen ... där man intervjuat ett gäng finska sjukskötare  som bildat en grupp :  " Fikagänget " som tydligen GÄRNA  och utan "pakkoruotsi-piska "  på ryggen tränade sina kunskaper i svenska...

Så långt allt väl i " riket "...
Duktigt av dem...

Min fråga på fb löd ...nå, jag kan klistra in hela inlägget :

"Småsysslar medan jag lyssnar på Yle vega...
Hoppar i taket då ordet FIKAPAUS nämns upprepade gånger ...
SÄGER man faktiskt så här i Finland / svenskfinland???
I mina öron är fika bland det mest rikssvenska som finns...
FIKAR inte efter medhåll utan kommentarer...
Håller mina kaffepauser....
Är det finnarna som introducerat ordet på sjukhuset -där de " konkurrar " med andra ( finska sjukhus ) för att klara sig på svenska ??? "

En i fbförsamligen tog i så väggarna bågnade och " skällde ner mig efter noter"  - eller ...så KÄNDES det...
Jag skulle minsann inte " hänga upp mig på ord då finnarna äntligen FÖRSÖKTE lära sig svenska "...


En enkel fråga tyckte jag att jag svingade ut i cyberrymden ...men tydligen inte...

Nu kommer jag inte ifrån obehagskänslan ...som så ofta...
Blir sååå ofta missförstådd ...och sen söker jag " tröst " här...

Bara för det lilla ordet " Fika " och en undran hur utbrett det är i svenskfinland...
Suck ...igen...

Nå nu när jag  ändå ÄR här,  kan jag meddela att hallonsnåren ***  är färdigrensade, både de på sydsidan och de på östra sidan om bastubron...

Bastun är åtminstone " liite på uppvärmning " och...just som jag vilade efter
" hallonrensningen" hördes ett vilt brummande och jag måste stiga upp och se om nån faktiskt KOM...oanmäld ..eller var det bara grannen som var ute och åkte ???
Har ju sagt att jag gillar...och har efterlyst...spontana inhoppare...

Gick ut i tamburen och fick nästan en chock då jag FICK en besökare...

" Jag läste i din blogg att du har kaffemjölk " sade han glatt ...

EN trogen läsare ( av den finska delen av mina skriverier ..där jag igår hade två skrivfel/ slarvfel ..Inget språkligt ändå....) 

Tidigare såg de bl.a ut så...nu digitala...



Sån har jag...
Mina TV: problem tycks locka :D

Han mixtrade en stund med den ..med medhavd fjärris, men sade att han tar hela apparaten till sig för att ännu kolla på kanalerna  i lugn och ro...
Fixade kaffe och tinade en kvargbulle åt honom och så fick vi diskutera bl.a slutet på min veganutmaning och ..huruvida det BLIR ett slut...

Inte nog med TVn...Han ville se mitt holkbygge och ...sade att man kan göra bottnet mycket enklare än jag tänkt det ( fast ...på karlamanér naturligtvis ..;) ) så jag lät honom hållas...

Gick själv och " startade " den djupfrusna bastun ...för att kunna bada i morgon - om inte rentav ... ännu i dag...
Han åkte strax därpå...Påstod att han kommer hit senast när jag är borta och bygger fler holkar...
Han vet att de ska ha INVÄNDIGT botten, hål i det och antingen tak eller botten ska gå att öppna..
ALLA vet inte sånt...

Blev liite efter i planeringen, men...roligt då folk tittar in...
Inget är på minuten här, utom..jag själv ;)

Nu är klockan strax five p.m och jag fick " klarsignal " av vattnet i grytan ..Isklumpen hade börjat ge med sig = vilket betyder att det badas om en timme...cirka...
Hinner just få en rejäl brasa inne och...gå och sanda bastustigen som är glashal...

Det skymmer nu så jag måste ...löpa :)

Mer ved i tre eldstäder och man kommer att bli som en ny människa..
Sandad stig säkrar steppandet...säger smutsig språkbrukare - snart synnerligen ...sobrare ???

Ser från min sängkant bastulampans sken i det tilltagande dunklet...
Schampoflaskan, badlakanet och en ryggborste framplockade...
Mera ved i skottkärran som får komma med som extra stöd...


Hör jag inte av mig idag mer så kan var och en dra sina egna slutsatser...

Käringen har antingen " stulpit" eller ...blivit heelt utmattad av dagens händelser...

Bastun då bara lite återstod av betsandet...i fjol i mars...
Blir skönt att värma sig...
Temperaturen låg på +40 då jag var och fyllde på ved...

Så nu går jag ..17.20 ...Piiip...

Hej då...
                                                     **************

Och 18.44 har jag bastat i skenet av ett enda blockljus, tvättat mig, njutit av friden...och preciiis lagom värme  +60 - +70....
Tagit mig helskinnad upp, för  den mörka sanden ledde mig till gårdslampans sken och skottkärran är bra " pre-rollator "...

Nu har jag te i koppen, rena kläder, varmt i huset ...och besjunger REGNVATTNETS lov...

Ny människa, trots fjolårsvatten :)

Lantlivets fröjder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar