måndag 23 januari 2017

Obs! Klagar inte, men ibland trist att " prata för sig själv "

För en stund sedan fixade jag igång en sats tvätt...
Muttrade för mig själv då jag tog det " vita" överkastet : " Hmmm, du får gå i samma maskin som mina ...underkläder...Det blir tvättnötter och tvättkulor...."
Man ser spår av användning :)

Ingendera tvättar VITT, dvs bleker inte....Behövs inte heller...
Borde ha bytt tvätt" pillren" i dosan, men mina fingrar har svårt med gummitätningen, så de gamla fick gå med som stöd för nötterna - och vice versa....
Vill inte tvätta kläder-närmast-huden i starka medel och då känns de två ovannämnda precis rätt...
Tvättnötterna kan man också koka en stund i kastrull för att få mer såpa ur dem, men...nu var jag lat och kastade allt i maskinen...

Redan det faktum att det är bra att hålla vattnet i rörelse på vintern talade för maskintvätt ..och det skulle jag INTE göra om jag hade kommunalt dyrt vatten....

Jag har förresten i går gjort en irreparabel blunder....******
I min stora iver att sköta kondisen...... glömde jag bort gårdsbongningen....som gick av stapeln i veckoslutet...
Räkna tippor alltså, under en timme....och bokföra arterna...

Varje välsignade ( bara för allitterationen ) vårvinter har jag deltagit...och nu denna klantmiss....
Så, nu har jag...betalat Birdlifes faktura istället ....i god tid...
33€ kostar det medlemsskapet, men det får man ta...Förhoppningsvis förvaltas pengarna bra, de som eventuellt blir kvar efter tidningstryck och distribution...


Fick en gåva igår...Egentligen tre, men en har jag på väggen...
Tack till givaren...:)
Ska rota efter gengåvor på öppna husvinden eller...lagårdsvinden...:)

Roligt med ordstäv :
" Young at heart.
Slightly older in other places "

Fast det vet givaren inget om  - mer än det unga hjärtat :D

Gårdagen bjöd på både glädje och ...sorg...
En gammal klasskamrat har förlorat sin son....och jag grät sympatitårar i någon timme medan vi chattledes diskuterade saken...
Såå orättvist....En mamma ska inte behöva följa sitt barn till graven...

Och...nu talar jag för mig själv : man borde inte heller gå i fullkomligt baklås då något händer ens barn....
Tala om ...Be om hjälp att hantera känslorna...
Inte kapsla in sina känslor...
Ta vara på varje minut...utan att vara till last och leda....

Vilket för mig ( snabbast möjligt ) till säkrare vatten....

Enligt den gamla Eddan - obs! Nu minns jag inte vilken av dem eller om  Snorre eller nån annan kom med de finfina visdomsorden som jag dumdristigt brukar citera...
Vännen Google " halp " inte heller nu då jag letade...
Hur som helst gick ett av de eminenta ordspråken  ut på följande :
" Kär vän blir led om länge han sitter på stugans bänk "
Snorre himself....

( Skolkunskap !!! Och den kan ha ändrat i mitt minne  med åren...Gick ändå ut gymnasiet 1969 )

Alltså har jag " myror i brallorna " då jag känner att jag " setat " länge hos nån....

Blev också uppfostrad att " inte störa " ....Vilket ju i klartext ledde till att jag länge - hmmm åtminstone ANDLIGEN - vääldigt länge neg vid tröskeln och blygt undrade om det passade med ett litet besök...
En barndomsvänninas mamma har skrattande berättat för mig hur ...komiskt det varit...

Det tog jag ju åt mig och ...begrundade detta ....Nåja...

Inte klarar jag ju väldigt långa sittningar annars heller utan att stiga upp och röra på mig...
Men det har jag diskuterat tidigare, alldeles som Eddan...som jag antagligen får leta efter på bibban...Biblioteket....

Nu är jag lagom hungrig ..och har här mellan raderna faktiskt gjort en stadig vegeansk måltid...

Inte sååå mycket variation, men man måste äta det man köpt hem...
Butternut / lök/ vitlök/ ärter / majs ...nu med lite väääl mycket chili, så jag fick röra i lite Oatly ruokaan ....och därutöver rätt mycket kinakål - som är en sallat och inte alls kål...

Chilin har trots att den väl är tre år gammal en sån styrka att jag denna gång hostade mig genom stekandet...Nå, det sägs att chili är bra för förbränningen / ämnesomsättningen...
Får väl ta experterna på orden...

GOTT blev det....
Ni får bara lita på mitt ord :)

*****
Och som " gott slut på detta dagboksblad : Gårdsbongandet är NÄSTA vecka !!! "

Jag har m.a.o  inte dabbat mig alls - i fågelfrågan ....

Slut för denna gång ....för undvikandet av ...fler virrigheter :)

Ha en skön måndag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar