söndag 22 januari 2017

Resfeber...fniss...Kanske inte ännu...

Jag är ökänd för mitt planerande ...då det gäller resor...Fråga mina barn bara...

Packade alltid - på prov - minst ett par veckor i förväg för att se vad som rymdes och hur det skulle placeras i resväskan / väskorna om flere av oss ...var  på väg nånstans...
 För att inte återuppleva den ALLRA första resans bagagekarusellbryderi då ca 300 nästan identiska resväskor åkte varv på varv förbi förtvivlade ögon, hittade jag på en genial lösning...
Choppade en gammal flygfägardin / ötökkäverho och knöt plastremsorna runt väskhandtagen...
En sådan som på bilden nedan ...

Ser nästan ut som vår utglesade ....
Stolt över uppfinningen ??? Naturligtvis...
Åtminstone en tid ...tills andra tagit efter....:)

Igår konstaterade jag att jag nog måste ta mig upp på vinden och gräva fram en uråldrig kappsäck / resväska / bagagekoffert ....vad de nu kallas nuförtiden ...

Kom helbrägd ner med den stora saken i äkta fuskläder och torkade decenniers damm av den och kollade insidan...
Ett vackert djupblått nätfoder, inga muslik eller matgömmor...
Lägg till bildtext

MEN, som visare människor sagt :
En resväska ska ha hjul....

Så jag började planera ...hjulinstallation...
Två fanerskivor, hål i alla fyra hörnen så att de matchar hjulfastsättningens...
Monteras i ett lämpligt hörn på väskan...

Återstår nånslags handtag / tamp att dra grejen efter sig...
Skaklar uteslutet...
Ett gammalt ...läderkoppel ??? Den flätade delen av nån dragleksak ??? Eller en stump av bogserlinan som hänger i eken ??? För små och större barnbarn att klättra i alltså...

DET löser sig...
Och svart är en ganska dyster färg, hur bra den än annars är...

Kunde man " liva upp " fram-och baksidorna med...något grannt ??
En urklippt double-decker ??? Företrädesvis i profil och i en dadaistisk version....

Julgubbstabletterna i plast ??? Går säkert att klippa och klistra....

Som sagt ingen större panik ännu...
Värre är det med konditionen - märkte jag ju vid senaste butikresa...
Så...nu har jag börjat sköta detta sorgliga kapitel...

En lagom lång sparklänk företogs idag...
Sparken visserligen mest som moraliskt stöd - för den erbjuder ändå en sittplats om krafterna sviker....

Nej, jag kom bra hem, trots att hemvägen alltid är tyngre än vägen bort.... TROTS att det i sången är tvärtom ...( Hoppas ni får fundera HÅRT i vilken sång detta förekommer ...)

Mitt hem ligger ca 40 m över havsnivån...En bra stigning om man så kommer med ryggsäck och fem kilos packning eller - en spark som ska halft om halft bäras då man trott att föret skulle vara bra...

Kom hem lagom till lunch /middag vilket som....Klockan var just gudstjänst i radion, så det gick bra att koka  makaroni, kasta i en burk vita bönor i tomatsås och KRYDDA....
Skära i lite broccoli, lite majs ur den bottenlösa = storkökspåsen....

Och en bit morotskaka till efterrätt...Fast ..nästa sådan jag bakar ska ha ÄGG och INTE en enda msk kikärtsmjöl...Kanske inte heller vetemjöl, men ...det ser vi sedan...
Nedräkning påbörjades i går .....


Tio...nio....You know...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar