tisdag 3 januari 2017

Sova eller inte sova...men på betyydligt bättre humör..

Chattrade med ett äldre barnbarn i går kväll...seeent..
Vi har tydligen mer gemensamt än hennes far, men jag avslöjar inte vad ;)
Hon önskade mig god sömn, men ....den lät vänta på sig...Om jag inte varit klok nog att skaffa underlakan med gummiband i hörnen så hade jag fått stiga upp och bädda ännu fyratiden...
Sen slocknade " lyktan " och jag höll NÄSTAN på att missa den riksomfattande/ finlandssvenska kombibörsen...d.v.s bytes & efterlysningen...

Kom med från 9.20...med två trötta öron :)

Tack och  lov för det igår inhandlade " gräddpulvret " som förgyllde mitt morgonkaffe....
En hastig sängbäddning, varma kläder  och de nya ...uppklippta långskaftade gummistövlarna på...för en snabb runda mellan fågelmatningen, den igångvarande  kompostorn och dasset...
Vattendunken hade blivit ute, så ett ögonblick funderade jag på att använda den som motionsredskap ...typ den där " kulan med skaft "....Äh, wikipedia finns ju...så också bildmaterial :
Wikibild

Eftersom jag är en erfaren kvinna ( !!!)  och känner till plastens köldegenskaper, avstod jag från att börja svinga dunken mellan benen...Handtaget hade nog lösgjort sig och ...dunken kunde ha knockat mig bakifrån...eller åtminstone spruckit vid nedslaget...lååångt bakom min rygg...
Risken för nedlagning av mig själv förelåg också, eftersom jag inte har så stor markhöjd..

Fyllde i "  infotavlans text " med lite förklaringar för eventuella tuppgäster...Har visserligen redan gett upp att se nån här, trots att de första mellandagarna redan passerat och de följande är under avverkan...

Efter den lilla uterundan förde jag äntligen upp julprylarna till öppna vinden - ALLT på ETT enda ställe för att förenkla procedurerna ...om/när det blir dags....

Enbart dukar !!! Glitter används inte..
och stack mig sedan in till mina skyddslingar - växterna - i  sommarrummet...
De verkar må alldeles bra och helt utan tilläggsvärme...Pelargonerna skjuter upp nya ljusljusgröna skott och basunblomman kommer med nya blad...

En liten del av det tillåtna vindskaoset

Stjälpte lite vatten på sådana som måste få en skvätt då och då...Fyllde den stora trädgårdssprutkannan och ställde den i största bastuämbaret - OM det trots alla mina varma tankar skulle bli köldgrader där uppe...
Sommarrummet och vindstamburen/hallen är nu de enda som har plastmatta eller stragulamatta, så några droppar vatten kommer ju inte genom mellantaket, men ...innehållet i en 10 l sprutkanna kan vara katastrof....

Så blev det dags att se vad man skulle äta idag..
Inget " snabbt hopslängande " av gröt med smöröga och socker + mjölk...

Nej, det SKA ta tid och man snattar inget under tiden man jobbar ihop något fullvärdigt...
Testade det äggkompenserande fina vita pulvret och blandade ...vattenklistret med hälften av den nybaddade quinoan och serverade med gräslök, lite som " fuskomelett  ...Sallad, rå paprika, vitlöksfräst paprika, tomat, 1/5 banan, 6 valnötter, lite salt och peppar...
Dessutom lite surkål...

Oj så gott ....
Varmt, kallt,mjukt, krispigt....Sött, surt,saftigt...Mmmm..
Kikade först lite sniket på min låda med pulled oats, men ...den kan sparas till något festligare tillfälle...
Kokade egen ketchup igår kväll, för jag vill veta vad jag äter - och ett barnbarn tål inte alla ingredienserna i köpisketchup...Lägger undan av min ...tills vi ses...


Bara maten nått sin mellandestination och havremjölken/blasket spolat ner de sista quinoakornen, ska jag lösgöra julgranen från spiken i Salen och föra ut den - som ytterligare skydd för småfåglarna...De brukar uppskatta en sådan gest ...

( Tuppgranen får stå kvar på zinkbehållaren - nu i egenskap av " doftgran "...DET skrev jag på väggen/ anslagstavlan där i morse :) )

Julen till trots har jag inte lyckats fylla min soppåse riktigt så mycket att den skulle vara transportnödig...

Jag själv...BORDE gå på länk, men tror jag låter trappklättrandet och nyttomotionen räcka till ännu i dag...
SEN  går jag på sopisrunda i morgon på eftermiddagen...för de tömmer kärlen alla onsdagar och de är säkert fyllda efter nyårsfirandet....

Lite får man planera ...och det gäller också maten nu i januari...
Nästa mål blir ...om tre timmar....

Så, julgranen ut och sen till Snickis....

Hörs igen :)
Ekobananer och rejäl handel ...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar