fredag 13 januari 2017

Har HÖRT om och ... läst på lite...om självkänsla och b12- vitaminer...

Nej, de två har inget med varandra att göra, bara ett konstaterande av faktum...vad jag läst på om....

B12 är ju ett vitamin som veganer måste få i pillerform, eftersom det förekommer i animaliska produkter...
Egentligen skulle jag inte behöva ta sådant ÄNNU, men ...säkert skadar det inte heller.

Tillsvidare hänger jag med i utmaningen och har t.ex inga problem med kakao kokad på mandelmjölk....Visserligen kastade jag i lite chili och kokossocker och mer kakao än vanligt, men ....Gott var det som kvällsdryck...

Också kornotton ( inhemsk risotto med korn istället för ris ) var god andra dagen i följd...Satte bara till mer chili....och lite mandelmjölk...


Orsaken till att jag ramlade in här igår var en lite ...ovanlig  :


Min egen självkänsla fick ett rejält boost här precis nyss....

Fick ett OFFENTLIG uppmaning  " Häng med nångång ......" på mitt mestfrekventerade forum....och kände hur jag blev dovt rosa - eller mörklila - om kinderna.....av glädje...

Kände mig ... accepterad .....

Har länge levt i tron att jag är så besvärlig att ...nåja...

UTÅT sett har jag knappast verkat som den blygaste av blyga, men ....kanske man spexar till lite JUST för att det ligger osäkerhet i botten ????
Valpen på bilden ser lika deppig ut som jag känt mig ...nu då halvårsdagen för min hundlöshet närmar sig...( och jag hängt på hund/valpsidor av alla de slag...TROTS att förnuftet troddes vara segraren i denna sega kamp...)
Inte lika söt som denna ....

Utan att psykologisera mer här och NU ....byter jag diametralt samtalsämne :)

De senaste dagarna  har har jag fördjupat mig också i ....frökataloger...
Inget ovanligt minsann för årstiden, men ...när man VARJE ÅR bestämmer sig för att
p.g.a stoort förnuft och bottenlös realism " hoppa över " odlandet....och så faller man i samma fröfälla IGEN...

Nu har jag av en givmild vän blivit begåvad en hel drös fröpaket -  med aldrig förr HÄR odlade växter...

Har varit tvungen att googla både växternas utseende och såddtider ...och chatta med givaren om hennes erfarenheter av växtunderlag....Oj, så skoj att ha NYHETER i rabatterna :) eller i växthuset....

Sen - som om inte de främmande fröpåsarna hade räckt - blev jag lurad av Korpikangas mejl att beställa nåååågra till...
Det är ju så att ...luktärter måste man ha och ljusljusgula solrosor...och RESEDA....

Så nästa gång jag ska utombyyyss, ska jag försöka flörta med chaffaren och be om att få avvika från rutten ( ??? ) och inhandla en säck torvmylla...och transportera den i hans bil....
Jag BÄR den själv !!!! hela 40 literssäcken...med en arm ...:)

                                                       ************

Och lite om stormen ..som jag kanske berättade om i går....

Kanske jag inte ändå VAR överförsiktig då jag under nattens allt annat än tysta timmar låg pressad som ett förvuxet russin mot väggen ...OM fönstren inte skulle palla för vindens raseri....
Stor bävan under  lyssnandet på skramlet :)
Fånigt egentligen att oroa sig...då inga tassar ...ens kunde ta skada...

Che sera sera...

Spjället i köket hade jag varit tvungen att stabilisera med en kapsylöppnare - som säkert legat i kökslådan sedan decennier bakåt och väntat på att få vara till nytta...( Kasta saker KAN man inte - och se bara ...igen behövdes den prylen...)

Då väderrapporterna meddelade att den största uppmätta vågen på Östersjön mätt 15 m så var det nog full " torakan" ...Ett familjeuttryck...Inte nyhetsankarets....


Skulle ha slutfört dethär dagboksbladet igår, men webben ville annat...Så det blir igen mer rörigt än annars....

idag dröjde det också ett gott tag innan jag kom in på browsern...Underligt nog var facebook upp och igång, så jag har suttit och klagat min stora hundnöd för en som sade sig förstå till 100%...

Sympati just då är det värsta och jag såg knappt löken jag finfördelade genom alla tåreridåerna...( Blev det inte ett fint ord ???)
 Fixade nämligen mat åt mig mitt i allt " elände " :
ville inte ha ersättningssås så ...

...det blev spenatstuvning....






(Gårdagen - som klarläggande text/ info : )

Eftermiddagen och kvällen tillbragtes med  " Cocker spanel from UK " som sökord....

Finns både valpar och vuxna, blandrasiga och rena...En " intressant " mix var / är cockerdor- de två raserna jag älskar mest.... och en cockerstaff....som jag tror kunde vara helt lyckad...

Allt webbande hämnade sig på natta...( Nu då jag tack vare dieten slipper springa !!! )
Drömde något om ett gäng... hundar och vaknade av  av nån av dem skällde och jag satte mig i sängen och hyschade....
Skällandet fick sedan på morgonen sin förklaring :
Jag hade glömt plattan på laddning ...Det var den som alarmerade " fulladdat " ...tre gånger...


Något jag ALDRIG i normalfall gör...lämnar på laddning...
Drar alltid ut stöpslarna ....annars...
Vikten av detta accentuerades här nyligen då nån dabb hade lämnat en stor fjärrstyrd bil på laddning i ett källarutrymme i kommunen....Enorm rökutveckling och sanering av källare och en bostad som följd....PLUS otrevlig lukt hos grannarna...
Kunde föralldel slutat ÄNNU värre...


Ja, nu skulle det gälla att få sig fullkomligt heltidssysselsatt *) för att inte hinna grubbla...

FÖRNUFT är en sak och KÄNSLOR något så MILSVITT annat...


*)
Hittade btw den gamla fjärrkontrollen till tv:n idag, men den är lika död som då jag lade den bland elektronikskrotet i vindstrappan ....I kassen med texten RECYCLE OR DIE...

Så känns det nu....( Stå ut bara, jag VEEET att det går över igen....)

Suck...

( Kanske skulle hjälpa med tv-tittande ???? Ifall antennen inte behöver ställas om...Buhuuu )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar