tisdag 10 januari 2017

De fula ordens kraft ....testas...trots att det inte är fredagen den trettonde..

Inte för att min favoritkopp blir helare av fula ord, men ETT " sägerintevilket " undslapp mig just då jag skulle ställa den nästan fulla kaffebaljan ifrån mig...och bommade kisthörnet....

KAN t.o.m vara att mina frökataloger " lurade " mig att tro att det ännu var " fast mark" under koppen, men ...so what...Koppen på mattan, kaffet utspillt och en massa extra jobb...

Dessutom ÄR jag lite arminvalid också med de brustna muskelfibrerna i bicepsen...

Många faktorer som inverkade...
Resultatet av klåpet...:(

Och BARA för en jädrans Digitalprenumeration på ÅU...och ett lösenord som jag aldrig använt....
TILLFÄLLIG och redan uppsagd prenumeration...dessutom...

Teknik är inte min starka sida - som här har konstaterats bra många gånger...

TV- kanalsökningen som skulle ske senast i går -  gick inte att genomföra med min nya, men bristfälliga ONE FOR ALL - fjärrkontroll, så nu ser jag ingen tv förrän en  vän/god  bekant repat sig efter ett " arsligt nedslag " - vilket tydligen drabbar folk i allt framskridande takt ju äldre de blivit....

Själv drattade jag omkull senast då jag släpade omkring ituklippta presenningbitar ...och de jäklarna satte krokben för mig...
Tror det var 2014.....Onna visade sitt stora deltagande med att skutta glatt omkring mig i tron att slöa matte hittat på nån ny lek ....

Är faktiskt mycket rädd för vurpor...Varken den hopskruvade ryggen eller den utbytta höften är i sådant skick att jag skulle vilja sätta mig oplanerat.....eller lägga mig...var som helst...

Inte ska jag tydligen DUSCHA heller, för ena örat ekar/har underliga resonansfenomen  / beter sig illa efter morgonens renlighetsriter....
MÄRKTE nog att schampot förvillade sig in i örat, men tog ingen större notis om saken...

Med påföljd att jag gått omkring här i min ensamhet vilt och våldsamt grimaserande, rivande i vänsterörat, sväljande och gapande....och försöker få tillbaks hörseln i den form den var innan duschen...
Schampo för öronproblem t.v och mat t.h 

Stekte min första " Härkis " i dag....Dvs bondbönestuffet som ersätter kött...( Bild ovan )

Enkelt att tillaga, inte dock lika gott som havregrejen " pulled oats " ...Smakade mest bönor och konsistensen var grynig ....
Men ...som jag sagt här ...ett otal antal gånger :
:En utmaning är väl ingen sådan om den inte kräver lite av människa som gått med i en ....utmaning....

Vädret KAN bli något av en utmaning det med, om det nu blir minusgrader efter plaskandet...Eller ...DÅ det blir ....

Var en sväng ner till bastun för att checka vattenbehållarna som naturligtvis var " umpi-
jäässä " = solidfrusna / där vattnet hade övergått i solid form / hur man nu vill uttrycka saken...

Inga bastubad på en tid nu....
Ids inte slösa ved på sådant heller....Fruset vatten far inte illa och bara  kärlen inte spricker så är det " lugnt "....

Halt var det på sina ställen...på stigen ...

Tog med mig den gamla plåttunnan som ännu för en vecka sedan hade decennier- före- min- tid - aska i sig ...Tunnan har varit för tung för mig att tömma,  men jag fick hjälp med den och den har stått uppochnedvänd sedan dess....vid bastuknuten...
Brydde mig inte om att rulla den ända upp på gården, för att eventuella gnistor inte ska förirra sig till ladugården eller bostadshuset...vid eldandet...liksom...

Nu ingår nämligen  i mina planer att bränna upp gamla leriga och murkna transportpallar som inte duger till något annat - och som jag inte tänker såga i bitar eftersom sågen blir slö...
Har samlat ickebrukbart virke i en låda i gången mellan Bakskjulet och Snickisdörren och skulle gärna få bort den ...också ...och städa färdigt...

Den stora hörnsoffan som ännu står oåtgärdad i Mellanrummet kunde gärna också få flytta  ut, men där - i frågan om dess fortsatta öde - har jag ju planerat INGJUTNING av den ... i cement/ hypertufa ...
Har inga stora stenar på tomten och ett " fuskklippblock "  skulle kunna se riktigt roligt ut i trädgården, någonstans vid dammen....kanske...
Soffan innehåller inga sådan material som är giftiga, så längen den inte bränns...

Suck med allt i dag...
Radion mal på med gamla nyheter om vår statsminister....Fb mal på med liknande...
Folk hänger inte riktigt med i alla svängar - som nog kräver ständig uppkoppling för att inte vålla onödig aggression...

Försvarsskatten var en grej....Dementerad och idisslas ännu...
Vem i glödheta helskotta har något behov av stridsflygplan här i Finland ???
Ganska så förlegat ...
Den som vill oss något illa gör det antingen via cyberattacker eller atombomb....
Där står nog flygen stilla på marken...

Nänänäää...
Inget politiksnack här...

Men lite sur kan man vara ibland, då inget lyder...

Vare sig kroppen eller tekniken...

Apropå kroppen : har märkt en grej....för länge sedan egentligen...

Ju sämre en människa mår, desto mer retar hen upp sig på andras göranden...

Må sedan vara fysiskt eller psykiskt...

Så, hihhh....Det kan vara riktigt nyttigt att fälla kaffekoppar och svära till en gång...om det sedan " blir bra igen " .....

Och långsur är jag inte...ofta....
En pigga-upp-oss bukett ;)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar