torsdag 5 januari 2017

Nåjaaa, det rör på sig...Tekniksinnade barn ett klart plus :)

Jo, för dem som trott att jag är en gammal grinig ensamstående tant utan släktingar - MÅSTE jag väl säga att så icke alls är fallet...

Har bara VALT att inte vika ut barn och barnbarn - så som många bloggare med fina kameror och " glossyglossy-" sidor gör...

Alla på sitt sätt....

Har inte ens frågat vad jag får säga och vad lägga ut, så det enklaste har varit att inget ...ge ut...

Naturligtvis kunde jag ta upp ärendet med dem på ett för ändamålet hopkallat släktmöte, men ....näää...:)

I vilket fall som helst hade jag ett kärt besök igår av ett barn  av fem + fyra raska gossar + en äkta hälft....

Mitt barn hjälpte sin tacksamma morsa med att installera en fb-app och parallellkoppla den gamla Lenovoplattan med den nya  Huaweien - som jag i min arma enfald  trott vara bara skräp...

Det visade sig att felet - som vanligt låg mellan morsans öron, men ...hööör och häpna :

Ca 1973 klarade samma morsa av en nymodighet vid namn Addo-x bokföringsmaskin !!! efter att ha handskrivit " kladden" i ett halvårs tid :)
Som första man/kvinna på bolaget !!! :)

Tyvärr får jag inte stjäla en bild på underverket, så här är länken : http://www.europeana.eu/portal/sv/record/91626/tekm_object_TM39480.html

Jobbade då på en åbo-firma som telefonist och skötte detta bokföringsjobb som extra/utfyllning...
HANDskriva var avgjort ingen höjdare och det var riktigt spännande att programmera metallbalken ...med små plastfigurer i olika färg och form i rätt hål ...så respektive fartyg skulle få rätt varor....

Under 1980 - det första året det decenniet -  var det dags att steppa upp datorkunskaperna
" igen " ...Då på en kurs i Esbo och man fick insupa enorma lärdomar....

MINNS ni ???? :)


Också nu sköttes denna " inmatning" vid sidan av det ordinarie telefonist/receptionistarbetet...

Några år senare var det dags för andra uppgifter - omsadling från gamla kassamaskiner till scannande...Men det var inte längre sååå revolutionerande och det är nästan närhistoria redan, så inget spaltutrymme ges detta pip-fenomen....här och nu....

Sedan dottern jämte familj åkt, har jag hunnit bli  ganska bekant med de nya systemen med facebook-appen och annat...

Igår KVÄLL kopplade jag effektivt av med några spel Solitaire...
Slog alla mina tidigare rekord :)
Sov som en baby ( mina har sovit bra och snällt, andras tar jag inte ställning till ) och steg upp pigg och nyter vid halv åtta...

Eld i vedspis och Plåtis och ...åttans nyheter med kaffe...
Veganismbejakande bröd med margarin och tjocka tomatskivor + lite salt och gräslök...

Dagen har varit kall, men - enligt almanackan ÄR det vinter...Ett ....jäkla tjafs om kyla och sånt som borde vara normalt för våra förhållanden...-17,7 i morse...

Ena köksfönstret i förmiddags


Har i dag skrivit ett brev till ett ministerium och dryftat ett VIKTIGARE  och ytterst glödande hett dilemma...

Mår riktigt illa av rasistiska inlägg på Fb och undrar hur jag ska tackla problemet...
" Hålla kvar eller...stryka " från vänlistan...

Det är touch and go - fingret på knappen....

Skriver mer om den grejen då jag fått svart på vitt och datt och ditt....


Ja, vad har jag GJORT idag ??? Annat än hetsat upp mig ;)...
Let me see....

Bäddat/ eldat/ fungerat som överste hovfotograf för ett litet näpet torp / frusit / rivit fett-nötkorvar på rivjärn ... så fåglarna lättare ska kunna tillgodogöra sig av dem/ googlat bl.a  Fantomen / skrivit till en  närapå ...lokalregional tidning / vattnat växter / städat undan spel och annat / tvättat en maskin tvätt för att hålla vattnet igång /
 / diskat gårdagsdisk / skickat bilder hit och dit :)

Ja, och ätit PULLED OATS -  med potatis för att bli mätt....
Mina gårdagsgäster fick smaka på anrättningen  - och det var INGEN som inte kunde tänka sig att fortsätta med liknande mat...Min hemkokta " ketchup " passade ypperligt till bas....

I förmiddags kokade jag överbliven havremjölk till gröt, klippte i EN DADEL och EN aprikos...i gröten och strödde lite chiafrön på ...
Jag som inte haft några  mängdrestriktioner tidigare...En påse dadlar på 5 röda minuter osv..

Börjar tro på det nya livet...för så PIGG har jag inte varit sedan ....vet inte när faktiskt....
Konstaterade faktum vid uppstigningen och det har nästan hållit i sig hela dagen...

Nu har mörkret fallit och ...ögonen och axeln* protesterar, så jag ska stjälpa mig på soffan...

Ser med tillförsikt fram mot en ny dag ...

Tack för att du tittade in :)

Hörs igen ....
Profilbild på min sociala vägg :)
* Vet inte om jag berättat om mitt axelproblem :
Fick i fjol en remiss till röntgen, men utnyttjade den  aldrig  - eftersom det framgick att det var muskeln som delvis lösgjort sig från axelleden - vilket inte hade synats på röntgen...
Man SKA inte lyfta för tunga saker, ens för att hindra andra att göra det....

Efter londonresan... kanske jag  tar itu med saken ????

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar