torsdag 19 januari 2017

Service i en liten by....och HUR sluuut man kan vara...

I morse vaknade jag till en underbart vacker = klar himmel, med muminrosa morgonrodnad...
Wikipedias version av morgonrodnad...De skulle få låna en bild av mig...

Plattan - Lenovon -  som jag försökt programmera om att starta tidigare än 9 a.m - hade nånslags små grymtningar för sig vid halv sju och pockade på uppmärksamhet...
Den fick inte nån större reaktion från min sida - tänkte bara " ligga en stund till " och dåsade bort och drömde att jag bodde på Holmen och hade besök som ville ha te ( min syster !!! ) och vaknade mitt i tedrickandet och var klarvaken...

Det om morgonen i ett nötskal / i  en snabb haspling...

Kokade gröt med den sista mandelmjölken som bas, supergott....
Hoppade över kaffet och njöt av mitt städiga kök utan att egentligen göra så mycket...
Var naturligtvis ute med kompostämbaret och klarade mig över gården till dasset, men huhhuh, vad det blivit halt.....

Fick sedan  vid 9-snåret ett sms om ett paket som jag igår fått e-post om, så jag beslöt att tassa upp till byn...stödd på sparkstöttingen...för att ..hämta det...
Innan nån påminner mig ÄNNU en gång...

Jo, till postlåderaden kom jag ....fick nästan bära sparken....
En pratstund med " längst-bort-på-samma -väg "-grannen om diverse = small talk närmast och så lämnade jag sparken bakom postlådorna och vandrade på den välsandade vägen...

I sista / enda uppförsbacken blev jag tvungen att klä av mig jackan....

Jäklar vilken kondis ...

KÄNNER mig både lätt och ung - men kondisen är en fet gammal kärrings....
Ingen rolig ekvation alls...

Fick mitt paket, köpte en burk ikaffe i hopp om att den skulle motsvara förväntningarna...och ett rågbröd....
Pratade lite i kassan-  med min fb kompis som jobbar där, så det blev lite utbyte av tankar...
Hon sade till mig att gå försiktigt och jag visade mina dubbar....Imponerade kanske inte henne, för hon sade :
" Ändå " ...och flinade glatt...
Roligt med ...omtanke...

Satt sedan på soffan i vindfånget och trädde broddarna på kängorna -  och puuustade...

Sneglade upp mot kompisens fönster, men såg ingen rörelse i någondera fönstret, så...traskade med trötta steg i riktning mot det väntande hemmet...

Hade precis tänkt på mobilen i vänstra fickan och på att det " var lite väl kort väg kvar för att ringa taxi " ...då just denna samma taxi kommer rullande  bakom mig...
En glad chaufför hojtar genom den nedvevade rutan :
" Mooojn...ORKAR  du hem eller ska ja köra dig ??? "

Guess twice...
Överlycklig över att slippa promenera satt jag snabbt som blixten ( !!! ) i den varma bilen och berättade att det blir en kortare skjuts än vanligt eftersom sparken väntar vid landsvägen...

Det var ingen panik, tyckte min ...räddare...:D

" Stamkunder åker så här korta sträckor GRATIS " deklarerade han då jag sade att det blir på " Piikki " då jag inga kontanter hade...
Betalkort, naturligtvis och en summa just över startavgiften...???
Näää, tyckte han :)

Service !!!!
( Eller så ...tacken för dricks ..en tidigare gång ??? ;) )

Plockade posten ur lådan, pillade in den i ryggsäcken och ....bar min spark ett stycke och kunde sedan skuffa den uppför den långa branta backen...

Reflekterade än en gång på att det kunde vara roligt att veta HUR mycket över havsnivån jag egentligen bor...

Skulle GOOGLE veta ??? ;)


Ja, så kom man hem och började prova de ankomna klädesplaggen...Alla oanvända trots att boutic:en saluför " Lite använda " - enligt affärsnamnet :
 " Vähänkäytetty.fi "

Sport...öööh....övredelen krängdes över huvudet ...

Höll på som en reversehoudini....eller något...en god stund och ...i positioner som jag trott vara omöjliga...
Nåjoo, tog ju mitt värkpiller till kaffet...vid 11 tiden...
FICK plagget på mig, men ...blev fullkomligt...tillplattad...
Nix nix....
Fem centimeter för liten omkrets...eller mer ...på plagget...

Nästa....
Tjocka strumpbyxor...
Orkade inte prova, men de GÅR säkert på ...Om de sedan går ända upp då de töjts i vertikalriktningen ...till...bristningsgränsen....

Kanske går bra....Ibland är jag onödigt pessimistisk :D

Strumpbyxorna går på och är härligt mjuka och sköna ...Hurraaa...

SOCKORNA var en success av aldrig skådat like...

Blir bra som kabinsockor :)
Jag har alltid tyckt att flygplan är kalla, nästan som mitt lilla kalla hus...

Och ...posthögen innehöll ett - också aviserat - brev med årets ANDRA sats fröpåsar ....
Schhhh....joo, jag vet....SKULLE visst inte, men ...

Det fattades TVÅ påsar !!!
Mina viktiga Praktsalvior, så jag kastade mig över mobilen och ringde " frömatte " på Korpikangas och frågade om de inte HADE salviafrö...


De hade nog, men nån hade varit människa ...och felat...

Fröna skulle komma snart, lovade hon...

Jag hade istället för de beställda fått 2 påsar HUSARKNAPPAR, som visserligen är ok, men inte my cup of tea...

Sålunda - med freden återställd i min oroliga själ - tog jag en tröstemacka med gårdagsmat till pålägg...
Och kokade vatten till en kopp kaffe ...för att testa ikaffe- drycken....
Kanske går att koka gröt av, men INTE i mitt kaffe....

Jahajaa, smaken är som sagt ...inget att diskutera...Det EN Gillar osv...

Ingen sensation här inte...I synnerhet då jag kollat  innehållsförteckningen....

Havrebas (vatten, havre 10%), rapsolja, kalciumkarbonat, kalciumfosfat, surhetsreglerande medel (dikaliumfosfat), joderat salt, vitaminer (D2, riboflavin och B12) 

Suck...JUST så smakar det...
Not in MY coffee !!!!

Tittar trånande på almanackan...Räknar riktigt med fingret längs raderna för att inte få fram fel resultat...


VAD är väl 12 dagar i en gammal tants liv ???

En lite förbeeenat lång tid !!!!

Förlåååt alla döda djur, men ....nu blir det fest :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar