tisdag 17 januari 2017

Dag 17 .. NU tar det redan emot....Men..skam den som ger sig ...

Aktualiseringen av  den utomkommunala dagsresan föll tyvärr bort...på grund av halktekniska små detaljer som antihalkskyddsavsaknad.....och följderna därav...

INTE mina för här finns det till varje sko-/stövelpar ....och för crocsen om så behövs...

Hade nog fått skjuts t-rtr till butiken och till och med längre, men ...jag beslöt mig för att motionera istället...

Plockade efter dusch/ fön/ klädbyte etc fram sparken som stått under en stor bit äkta dammplast heeela året....
Gnuggade dess medar i grus och gick in för att hämta styroxväskan/ frigolitlådan (???) :)
och betalningsmedel m.m.

Stannade första gången och pustade efter ca 40m i uppförsbacken...
Hade nästan psykedeliska hallucinationer om REVBENSSPJÄLL....Behövde ingen flaska med sportdricka med, så mycket saliv som min ( pinade ) kropp producerade....

Nå, sedan det blivit nedförlut gick ju färden lättare, om än man fick visionen av att sparken var tankad  med det som i bilar kallas " kängurubensin " ...
Några gemena sandkorn av ärtstorlek fick mig att styra ut på den glashala körbanan ...där inget häl-bromsande egentligen funkade, men det fanns inte heller sand där....

Postlådan hade  kollats innan jag gav mig ut på landsvägen och jag muttrade lite över ett brev som INTE hörde mig till, så det fick åka med till byn....Börjar inte " lappa " posttjänstemännens fuskverk....De ska banne mig sköta SIN syssla...inte klippa gräs eller motionera gubbar och...gummor....Basta...

Kunde ha klätt av mig ännu mer än vad jag gjorde vid ankomsten till Knallis....Av sedlighetsskäl ...bara jackan och ...tröjärmarna kavlades upp...

Såg säkert GRYMT beslutsam/hotfull ut då jag närmade mig fisk/köttdisken, där " bossen " nästan skrämd i nunan började demonstrera utbudet...
FIIINA TORSKFILEER ( Åååååh, torsk med äggsåååås....Slurp...) Vackra strömmingsfileer
 ( Jag kunde seee hur de ändrade färg i stekpannan där hemma ...Från vackert silvriga > bruna av rågmjöl > och krissspigt frasiga i pannan....)

Skakade energiskt på de nytvättade flygiga raka lockarna...

Nej, det är bara sjuttonde dagen av utmaningen ännu...MEN  S E N .....
Plockade ihop mina " gröna varor " med alltmer avtagande entusiasm....

Fanns ingen tofu ( Neeeej, det hade vi på sommaren ....) och ..lika bra det, för jag är ambivalent i frågan om den....
Inte för att det mörka sojakrosset är mindre ifrågasatt, men ...jag gillar det bättre än tofu....
Blir fuskköttsås med något....
Inte makaronilåda utan ost ....

Inventerade faktiskt alla hyllorna....Sneglade på de av veganmänniskorna rekommenderade kexarna, men FÖLL INTE....

Hopbitet nåddes kassan och där diskuterades visserligen dieten, men också resor i allmänhet....
Kom rätt förmånligt undan ..pga de " felande ingredienserna "....

 Ut med kylbäggen 3/4-fylld och en liten grön Pirkka " evighetskasse " ungefär halvfylld...

Havregryn i lösvikt från vår Kimitokvarn tar ett jädrans utrymme, trots att papperspåsen rämnat och kanske  lämnat en liten schnitzelbana efter mig....

Hemåt styrdes färden, tyvärr inte i hisnande fart i nedförsbacken mot Västerillo, för det hade kunnat sluta i Lammalabäcken, så halt var det...

Det gällde att utnyttja varje gammalt insjunket fotspår som gav ens någonslags stöd...

Räknade dubbarna i mina under-framfoten-antihalkskydd vid hemifrånfärden och hade då tre per skydd....
Ville inte förlora ett enda av dessa dubbar, så föredrog att ta det lilla lugna...
Är dessutom väldigt " högersparkad " - dvs sparkar säkrare med högerfot men... eftersom just den sidans höft är utbytt till ett finare material, TRÖTTNAR den också fortare....

Men hem kom jag och kunde föreviga mina uppköp innan de gick in i respektive tomrum på hyllor och i lådor...
Har inget instagramkonto...Borde jag ha det månne ????

Var glupande hungrig också så jag värmde upp en ask tomatpaprikasoppa, lade bara i  lite hackad vitlök och basilika...

( Oj, hur gott skulle inte ett nästan hårdkokt ägg varit i den ???? )

Två timmar och diverse dammsugning och bortplockning senare finns inget av mättnadskänslan kvar, men jag hade en liten rest av gårdagens quinoasnålsoppa / utan spad...Så , medan den värmdes fixade jag kaffe och en liten surbrödsmacka...

Haaa, läste på surbrödspaketet : KAN innehålla spår av andra spannmålsprodukter + mjök/ ägg ....
Det blev GENAST mycket ...godare....Små djävulshorn växte ut.....Haahaa, HOPPAS det :)

Förresten verkar det som om VISSA saker går som på räls - i min fördel....

Det lilla växthuset - som jag fick överta av en nybliven höghusboare -  har stått på golvet i min kammare i nån dag, men nu ... slog en sak mig...
Tog min måttstock - den halvmeterlånga träpinnen med markeringar - och mätte först växthuset, sedan ...den gamla trälådan som jag har till soffbord....
Det finns tre våningar, men avståndet och ljuset räckte inte till...

Ni gissade / ser säkert att det passade som en 38:ans fot i en 39:ans stövel...med sockor på....
JEEEEJJ.

Det blir nog bra...Också vad arbetshöjden beträffar, för man kan sitta på en pall framför odlingarna....
" Kanske " skulle vara slugt att spika lite / några lister runt hela härligheten ...så ingen felplacerad kroppsdel stjälper frön och mylla m.m i soffan :)

Tänk vad man blir trött av att vara igång hela dagen ....Nu ligger jag en stund på  sängen och ...borde/stiga upp för att fylla på ved i köksspisen...och tända i Plåtis...

Har kastat sockor, fleecebyxor och lite udda annat i tvättmaskinen...
Tredje dagen på raken...Igår var det sängkläder...
Innan det fara-bortkläder...

Och så har jag skurat köksbordet och ( nästan dagligen och ...krypande !!! )  pillat ut av den massa som nån här före mig har pillat in i golvspringorna..innan de spikade skivor på golven ...och limmade plastmattor på skivorna...

NÅN gång / " en vacker dag " SKA jag ha golvet i sånt skick att det kan slipas...

Nog får man dagarna att gå...

Den nya väggkalendern jag köpte idag ...har också 2018 i sammanfattad form..längst bak...

2019 ligger inte sååå långt borta...och till dess borde huset vara ..bekvämt / varmt / tantvänligt ....

Kanske skulle satsa på det ???

Men det kräver nog ...blandföda ????
SÅN blandföda ??? ( Dräggg.....)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar