fredag 6 januari 2017

Avreagering på ett annat .. forum... Kan man vara " snällare " här ?

Med en ortodox gudstjänst*) bakom ryggen, en varm spis på styrbords sida - och elugnen glatt knäppande med en vegansk morotskaka i sin "  mage"...på babords sida ....och rubrikens avreagerande avklarat...är det lätt att vara " snäll" ...( Vilken mening...men tugga och svälj :) )

Minus 22 i morse vid uppstigdags 08.10 gjorde att det igen eldades i bägge " städerna " innan kaffe med smörgås/ tomat/ gräslök blev aktuella....


Direkt / bums efter kaffestunden och den vanliga kollen av " sällskapslivet " måste jag riva fettkorv åt fåglarna och föra ut både raspet och ...efter att ha påbörjat ÄNNU en 25'kgs solrosfrösäck...också av dessa frön....

Skaran hungriga var stor och det dröjde inte länge innan de försiktigaste återkom....Ville inte störa deras matro, men gick i alla fall efter mer ved och lådan med  de färdighuggna tändpinnarna innan jag gick in....

Hade redan igår tänkt mig upp på vinden för att se hur det står till med övervintrarna, men sköt på trappspringet till i dag...
Med utemundering på är det lättare att ta kylslagna beslut...

Såg till min stora glädje att det är liv i åtminstone EN av clematissticklingarna, som skjutit ett långt skott... Gäller då " bara " att HÅLLA den/det vid liv i krukan...

Föll på knä framför PorinMatti och lade in lite papper och näver för att starta en LITEN brasa...( I fjol hade jag ett litet element på där och eldade inte alls med ved...)

Då de minimala klabbarna  brunnit nästan till glödstadiet, vågade jag lämna " Matti" och gå ner...

Är väldigt försiktig med eld ...och funderar ofta på HUR lite som behövs i fråga om ovarsamhet / otur för att det ska bli eldsvåda...

Våta klabbar skulle jag aldrig elda med...De som åstadkommit en eldkvast ut ur eldboet -  ackompanjerad av en rejäl " pufff " - BORDE komma ihåg den enkla regeln...

Var väldigt hungrig i morse, men vinnlade mig om att göra en ordentlig frukost...Gröt med jordnötssmör, chiafrön...jaja...

Likaså blev lunchen alldeles fin, om än lite fantasilöst att äta nästan samma mat i ...tre dagar...
Nu har jag bakat mitt livs första helveganska morotskaka och blev helt överraskad av hur god den är...
Som så ofta använde jag iskubsformen i metall till kakform...Lagom liten för att förebygga moralisk krabbis ...OM man äter alltihop....

Liten men naggande god ...Tändsticksasken anger storleken...

Nu tog jag en tredjedels kaka  till tvåans kaffe som just i skrivande stund är på G...

I går var radioprogrammet som heter
" Hälsningen "   EXTRA underhållande....Tydligen hade killen noll koll på knappar och spakar, för ....det som SKULLE vara privat blev offentligt och tvärtom...

Stackaren sade till slut att han snart börjar gråta om tekniken inte börjar fungera....

OBS! Han skyllde OCKSÅ på tekniken, så det är inte bara jag som gör det ....Tills jag blir överbevisad :)

En liknande grej har jag dokumenterat från den 14.12 2016, då två damer som högst privat skulle diskutera HUR och VAD de skulle säga i den kommande politikpodden...
" Lova inte för mycket " sa den ena och kontrades med ett fränt  " Det kan man skita i "...

Riktigt humoristiskt att få ta del av språkbruk och ..idéer ....då det INTE är meningen att man ska det...Mer sådant ;)
Varje dag  gick man genom den här till skolan...
Sändningen från Åbo saluhall blev alltså lite överpratad, men kan man multitaska så tar man ju ledigt  in " två kanaler samtidigt "..
Ca 1996 blev det också mycket fula ord i en Stefan och Staffan-sändning..av samma orsak....
Bodde då ute på "  Holmen " och antecknade  ofta  dagens höjdpunkter ...då som nu :)

                                                     ************

Hoppsan :) Jag halkade in på Fb här imellan (!!!) ....varven….
Några har läst mitt senaste inlägg och kommenterat...En har t.o.m delat...

Återstår att se VEM som  drar sig tillbaka med ett x i  rutan :  " ta bort som vän "

Nu ska jag just gå ut en liten stund....men inte riktigt ännu, för gråspetthonan är på matningen...En liten energisk blåmes " klarar paletten" med äppelsorbet och där är mååånga hungriga på plats...

Skulle bara " behöva " gå nu då termometern visar bara -14....

NÅN gång, då jag INTE ska resa, eller INTE bygga växthus eller...KÖPA mylla ska jag KANSKE skaffa en separerande/ komposterande toa för INNEBRUK, men det finns ingen modell som jag just nu vill ha...
" Finns " är fel ord...Nån har en liten -50l, som annars skulle vara bra, men den är inte separerande i sitsen = ett definitivt krav...

Separett Villa - klumpig och stor..Vit bumling...
För lik en vattentoa och klumpig...

Biolan skulle annars vara ok ???

 Njaaa, BLÅ toa i duschrummet ??? Kanske den dagen  det  i övrigt är  fixat :  plastmattorna borta och ett nytt  lager fiberbetong på  golvet + " ingjutna-till-hälften"strandstenar som stigar till duschen, lavoaren och ...diskbordet...vid fönstret som inte ännu är inmonterat...
Kanske lastpallsbräder till " väggstaket " ...En fuskgrind till duschen ....

En dröm...som jag ser mycket levande framför min inre syn....


Nu vänder dagen mot kvällning, månen är halv, huset doftar av morotskakan och jag HAR varit...ute...Tog in ved också...så allt är bra och lugnt...

Hönssoppan som kokades åt gästerna är oavsmakad i frysen ...( Kanske den blir mat om ..25 dagar ??? )

Har gott samvete och mår riktigt hyfsat..så eventuellt kan livsstilen bli mer än månadslång ???

Ett butiksbesök i morgon ??? ( A rapporterade att det snöar :)  )

Vatukälken borde förses med rundstav mellan handtagen...:)

Mera drömmar...men nu ...gonatt !!!

Skönt att värma frusna fötter på Plåtis....




*) Lyssnade med ...andakt på VILKA alla som välsignades, men hörde inte ett pip om
" ateistiska småkusiner " , så jag lät dem mässa ....Rätt ofarliga verkade de i alla fall...:) Prästerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar