lördag 21 januari 2017

Tidsbegrepp i frågan : roliga och tråkiga sysslor

Gick ut 12.15 igår ...då jag ätit lunch...( EN riven potatis, fem Pak choi- blad, en kvart påse ärter och sju nävar djupfryst majs....Allt stekt/fräst/värmt enligt behov )

Energigivande mat ...

" Skulle bara" gå av och an till Snickis ...iförd min halare....nog...
Tände lysröret och ...sken upp nästan lika mycket själv...
Älskar min Snickerboa/ Snickis....
Oredigt ??? Jaaa, kanske det, i nån annans ögon... men jag har organiserad oreda där och Hittar Prylar...

Det senaste projektet heter " motorsågsjobb " inomhus...
Märkväl el-driven motorsåg och ...med den gröper jag ut stadiga, men rötskadade björkkubbar...som ska bli holkar...

Så, full fräs på sågen igen....
Tycker mig minnas att sågen kräver paus efter ca en kvart, och det passar min kropp också...
Naturligtvis går jag ju inte IN  och pausar, utan sysslar med mindre styrkekrävande projekt under tiden....
Städning t.ex...och sortering...

Hoppas nån blir glad när den är färdig...

Ringde till den närapå hibernerande kompisen - och mycket riktigt...han lät mycket nyuppväckt...Inte arg över hågkomsten, utan glad...

Jag satt bekvämt på min huggkubbe och pratade diverse...också om holkbygget, som han är medskyldig i...
Han tipsade om hyvelbänkens " käftar " och varför de finns...
" Du kunde ju klämma fast det du sågar i en sån öppning " ...
Jooo, men det var ganska tryggt att ha det blivande holktaket på golvet och STÅ på det också...Stöda sågen mot knäet...
Kunde inte såga och fota samtidigt.....
Själva kubben ryms INTE i några käftar, men en omkullvält pall funkar rätt bra...

Han försökte ännu få mig att skjuta på tockna jobb till efter resan, men...jag ska ha UPP den här största holken så fort som möjligt...
Har tänkt den åt sparvugglan :)

Nå, jag lydde sedan och skruvade fast takämnet...
Obekvämt, men ...testade :)
Mycket svårare att styra sågklingan ....
Karlar och deras goda råd....

Sen ...då jag tog paus igen hade jag ett så häftigt lager med sågspån på golvet att jag MÅSTE sopa..
Det i sin tur gjorde att jag fick ihop ett bra förråd tuppflis - nästan gratis och utan att köpa i butiken...
Men sen var jag  ( = min kropp ) SLUT och jag tänkte gå in och höra på väderrapporten...

Det visade sig att jag " lekt " i Snickis i en och en halv timme....En timme mer än tänkt...

Så det blev att värma vegetarisk ekologisk djurfri ärtsoppa...Kollade flere gånger att den var KÖTTFRI, för jag TYCKTE mig se fläskbitar simma i spadet....( Hallucinationer ? )

I arla morgonstund hade jag efterlyst folk som bor möjligast nära mig och har fjärrkontroller av märke :
AOC, Philips, LG eller Logistic ....

Ringde nämligen själv till " Stora Byns " bästa  it-firma för att fråga om det lönar sig att ta sin lilla tv under armen och besöka dem...
Fick då rådet att hitta fjärrkontrollförsedda grannar och testa med deras utrustning :)

Inte med dessa ord, jag omskriver alltid....Ibland t.o.m min egen text...

Fick senare på kvällen  lite " grälor " av en / ett par av veganutmaningscoacherna, som tycks tycka att jag äter ensidigt och för lite...Dessutom för lite proteiner...

Faaaa.....

Skulle jag fatta tycke för dedär eländiga mjölkersättningarna så skulle jag ha fått ÖVERSKOTT på protein...
Cashewnötter hit och " godis " dit...Inget för en som har massor av kilon att tappa - då de inte går att gömma/skyla...
Ska man gå ner i vikt så ÄR det inte ostersättningar och nötter som gäller...Eller " tre knytnävar " mat per måltid...fem gånger dagligen...

De säkerligen helt  ypperliga PDF -filer dessa coachar skickat går inte att öppna, så jag HAR fått rätt lite info...och så kommer avsnittet om förbränning NU först, då man borde ha fått det i början av pinomånaden...

Nääh, jag kämpar på mitt eget bakvända sätt och ...det så länge jag hålls på benen...
Jag bliiir bara så frustrerad då nån som har ett par tre kilo " övervikt " går med i nån  viktväktarliknande grupp....
ALLT kan man dessutom inte göra på engång....

Protein .....ähhhh...
Mina ärter innehåller protein...Tack...
Och i normala fall har jag nog ätit mångsidigare nu i januari - än just denna ärtsoppsdag...
Stekte ännu en kikärtsomelett på kvällen, för jag VAR hungrig...
Obs : Tallriken är 21 cm i diameter, inte normal tallriksstorlek :) Lingonen lätt ytsockrade.



Morgonefterlysningen bar frukt...och jag kommer att få besök av en " någorlunda nära boende " - människa med både liten tv och fjärrkontroll...

Facebook visade alltså sin enorma kraft...

Så...idag är det DEN dagen ...
Hann pga presidentinstallationen i går kväll inte slutföra bloggbladet...

Så god lördag på er !!!

Så här såg det ut i morse vid  8- tiden ....Slaskig hatt ???








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar