onsdag 18 januari 2017

Redan adertonde januari...och plask i rännorna...

Farligt att säga : ska det faktiskt inte BLI VINTER i år ???

Plusgrader, mulet...men ändå ska det eldas...

Har funderat på att putsa upp/ putsa av värme-elementen och provköra dem...inför resan...
Är ändå borta några dagar och om det BLIR vinter just då så måste värmepumpen få hjälp.

MEST oro har jag för vattenpumpen ...Blir det storm och elavbrott så hjälper ingenting ...annat än böner eller förbannelser....och de brukar inte " hjälpa"..
Men ...för att fungera ska nog kranen hållas igång nån gång per dag...

Kranen  ?? Jo, har en enda i hela huset...I duschrummet...En sprucken sådan, som består av mer ...ventilationstejp än kran....

( Då Onna och jag flyttade in fanns det vattenrör ända till köksspisen , men dem lät jag ta bort JUST med tanke på att vatten och kyla INTE är nån bra kombination...
Det hade varit läckage en gång / nån gång tidigare, före vår tid...)

Så, duschrumsdörren KUNDE med fördel vara svängdörr som på Stockan i Hesa, så ofta som jag använder den...
Inte Stockans snurrdörr, men ser lite komplicerad ut :)


Handtaget har inte bara EN gång nappat tag i mina ärmar och förorsakat diverse
" spillning " - börjande med rent friskt vatten från kranen ....till diskvatten i balja ...från köket till avloppet ...( Det sistnämnda enbart vid sträng kyla, eftersom jag annars / oftast bär ut diskvattnet...
Kunde använda avloppet i köket, men ..eftersom diskbordet bytt plats, finns avloppet numera under vedlådan....Praktiskt ??? Jo, man får mer motion :)  )

Nåmen, nu åker jag då bort...i år :)

Stressar redan för att något ska havera...
Vet att jag kan be nån komma och " ha igång " vattnet....men det kräver nog att jag fått RIKTIGT städigt....
En möjlighet är ju att låta kranen droppa...
Måste kanske testa droppfrekvensen här snart...

Eller ...låta nån komma hit och bo...gratis...mot att använda vatten och ved och....basta i primitiva förhållanden.....
Hmmmm...
Tallbo...semesterhem ????
Sommartid rätt mysigt :)


Idag har jag haft en bra dag - åtminstone hittills....
Hämtat in ved, diskat bort ALLT - inklusive dagens lunchdisk..
Varit uppe på vinden och kikat på kläder ...Pratat med mina växter...Brydde mig inte om att elda, för att inte sätta igång för tidig uppvakning...
Ännu mår clematisen bra...Så skoj med egna sticklingar av den otrooligt vackra och tåliga blå " snokclematisen " som jag har på spaljen preciiis utanför Salsfönstret ....

Blomning i maj....

Åt en god och högeligen hälsosam lunch förresten...

Potatismos och " fuskbolognese " ...på mörkt sojakross...
Kryddade mitt burktomatkross med fräst lök, vitlök, chili, svartpeppar, salt, rosmarin, dragon och basilika...Många sorter, men allt passade fint ihop...

Sen fick sojakrosset gotta sig i röran...

En jättesallad på kinakål, babysallat, paprika, tomat och en god dressing av dijonsenap, rypsolja, salt, socker, en liten droppe balsamico....och citronsaft...
Hällde på dressingen redan i god tid så alla smaker hann balansera sig, så där som förståsigpåare säger....
Bordet skurades ju igår, så nu kan man duka ...utan duk :)

Efter maten och disken kände jag att det behövs något till " tvåans kaffe " ...
Ville inte börja göra mer disk, så stannade för en chiapudding...
Green and Black har det bästa kakaopulvret - enligt mig...Blandade tre rågade teskedar av det, ett par tsk kokossocker och ...väldigt välomskakad havredryck...
Och naturligtvis några msk chiafrö....

Ser just att klockan kilat " past 2  p.m " , men å andra sidan vet jag att puddingen behöver tid på sig för att stelna...

Kokade ännu en quinoagröt till puddingen, så NU ..at 3.15 p.m   dricks kaffet som ..dessert efter desserten...

Matte med hus har visst blivit en matblogg ???
Nejnej....det är bara tillfälligt....


Politik ??? Inte det heller dryftas väldigt ofta här ...och då bara som ytskrap...

Spännande tider...stundar och mina stora sympatier riktas mot :

Trumplandia  - och dess framtid ??? (  No comments though... )

Och vår så innerligt kära kommunikationsminister har IGEN nya förslag för bilister och landsvägsriddare... (  Not commenting that either )

Den som lever får se ....hur världen ser ut inom denna vår ...

DENNA syn brukar återkomma...som amen i kyrkan !!! 

Ha det gott, nu slutar jag ..... för i dag :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar