söndag 15 januari 2017

Att " vika ut " eller inte...Och berätta om egna bedrifter...

Ja, det första kan vara knepigare...Faktum att ANDRA gör det - lägger ut text och bilder på anförvanter - gör ju inte det tillåtet för mig...

Skulle JAG har en dement mor, hur söt och rar som helst så INTE skulle jag visa bilder på henne/ av henne NÅN annanstans än för de egna och i hemmamiljö....
Usch..DET tycker jag är integritetsbrott....
Foton av små härliga barnbarn HAR jag och tänker lägga ut ett - där ingen annan än de egna ser VEM det är ....

Det blir senare sen...

Idag har det varit en av de där sällsynta jobba-ute-i-januari-utan-att-frysa-dagarna...

Krukskjulet/ garaget var i tur....Fick ju bort gräsklipparen och lite annat till Bakskjulet, så nu kom jag åt att pynja på bland krukor och SORTERAT och ...fick en hel del gjort ...på två timmar...

I sommar ska jag satsa stort på nån målfärg som fäster på lite oljiga hyllor ....för byta ut bräder börjar jag inte med...

ALLRA helst skulle jag naturligtvis göra väggar av halmbalar och ler/mock, istället för de föga tjusiga hårdskiveväggar med ribbor som nu är " insynsskydd " ...
Har fina fönster som skulle platsa bra ...
Tänker inte börja med bygglov och annat...byråkratiskt...

Visst har ni ju hört mina " She Shed-planer :)

Helgarv :D INTE så här pluttinuttigt !!!!
Jag visste ju det .....

Garaget är ca 4x4 meter och det ryms en HEEEL del ...skrot i det....
Har ändå inga tankar på rosa väggar eller rysch och pysch, men lite " mysigare/funktionellare " skulle det kunna bli...

Där finns nu två frysskåp ( som är helt ok förvarings-
skåp ), min lilla självbyggda soffa - stående på högkant ...i väntan på att bli växthussoffa !!!!

Hyllor längs väst/sydvästväggen - där jag idag sorterat all mellan trimmer/vattencisterner till vedspis / blomkrukor/ diverse.....som endel ska bort så småningom / bara växthuset är färdigt....
Endel ska BORTBORT = sorteringsstationen !!!!
Fyllde några säckar idag...

Gjorde några fynd...igen...Säger inte vad... ( Den enas skrot är den andres fynd ...)

Idag har också ÄTANDET löpt som på räls...

Hade några falafelbullar, två miniatyrpitabröd och lite avokadosås kvar till lunch,så  med det hölls jag vid sunda vätskor till halv två....
Tärnade då fyra små potisar, kokade dem, fräste resten av pulled oats från fredagen och åt mos och fuskigt " renskav " med lika mycket lingon som det övriga...NÄSTAN...

Sen ville jag ha något " sött " till tvåans kaffe ...som inte blev av förrän kl 15....
Bakningstekniska orsaker ....

Stekte en lycksalig "  rådda" / röra ....bestående av kokosolja/kokosflingor/kokossocker/kikärtsmjöl/bakpulver / ihoprafsat till något som NÄSTAN såg ut som ett weetabix...
Till detta vispade jag Planti- vispgräddssurrogat och blandade i vaniljpulver( osötat) och florsocker....LIIITE bara...
Weetabixstorlek på " kexet" ...

Några gastronomiska eller luculliska läckerheter var det inte fråga om, men....smakar något inte direkt apa, men inte heller så gott att det skulle ge mersmak...Ja, då äter man inte mer än just vad som behövs....
Enkel matematik ???



Sedan fick jag beskedet om " Åka med till civilisationen ...endera dagen " - som jag kvitterade med ett glatt " Tack gärna " ....och kastade mig över
Civiliserade Paltor som kastades i tvättmaskinen...Andra " avsnusades " och befanns vara rätt ok....

Nu snurrar de förstnämnda redan i centrifugens virvlar och....min vattenpump går " het "...
Inga kommunala avgifter, bara el-kostnader, så jag tar det med ro...


Annat då ????

Jo, frösortering, hopmontering av ett litet växthus -  som förseddes med bubbelplast, anteckningar hit och dit ....
En bråkdel av allt framplockat...

En riktigt " kiva dag " ...på finlandssvenska :)

Eldar gör jag också, men det gör jag VARJE dag...Inget att orda extra om....

Nu ska jag leta fram fotot av killarna som prövade " sin grandmother's " kälkpark första vintern jag bodde här....


VEEET att jag såg bilden alldeles nyss, men ok, hade jag visat den ...KUNDE jag blivit beskylld för detta ????



Så ...får vackert lov att sluta här nu...för denna gång...

Inkommer med utomkommunal rapport sedan ;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar