måndag 2 januari 2017

Att ett årsskifte KAN vara så slentrianmässigt....

Som jag väl konstaterat många gånger förut är slentrian/ rutin / enformighet är bland det värsta jag vet...

Nu över jul och nyår är det ju just sådant som " råder " ...
Julmat, nyårsmat och ...man tycks glömma från år till år HUR trist det sist och slutligen är ...

Det finns annan mat i världen - för att inte tala om hur orättvist den är fördelad - och efter att ha genomlidit 2016 ....står mitt beslut fast....

Nytt år och nya seder...DET är vad som gäller...från och med ...NU...

OM man " överlevt "  julmat i dagarna tre eller fler..PLUS de extra gångerna man ätit arbetsplatsjulmat...hela 67 gånger så ÄR det dags för ändring...

VET att det är fruktansvärt egoistiskt och  / men ...det gäller bara jul och nyår...

Känner inte många barn som applåderar det som serveras, så jag är inte ens ensam om känslan...

Likaså är jag  närapå dödstrött på alla jul/nyårshälsningar och orkar knappt kika in på facebook...

KANSKE jag är extra stingslig då jag gått med i denhär VEGANutmaningen med ..isynnerhet  hull ( !!! ) och hår...

Andra dagen utan mjölk i kaffet..och ingenting att sätta på brödet, utom ev. jordnötssmör ...Den sista tomaten tog slut i går och jag har inte varit i butiken sedan dagen innan jul...
Ett medvetet val naturligtvis...för att få slut på de animaliska råvarorna - de som inte kunde stuvas i frysen...

Jag vet med mig själv hur dyrt det blir - trots paketet jag fick av syrran - OM jag ska skaffa ersättande basvaror för precis varje dag....

Därför kommer jag att vara så hård mot mig själv som möjligt...

Kommer knappast på en månad att drabbas av bristsjukdomar ...och jipppiii...det är redan " DAG 2 "... Återstår bara 29....

Läser med fasa om de andra utmaningsmedlemmarnas stora nöd över matlagningen och om deras / endel deltagares vurm för SNABBMATSKEDJORNAS mat....Veganismen till trots...

Blir faktiskt riktigt illamående...Är det hitåt mänskligheten går ???
Och ..ska barnen bestämma VILKEN av kedjorna man ska välja och ...om det inte finns veganmatsgaranti är nöden sålunda stor ..

SUCK....

Nä, nu till annat...( Har bara druckit mitt svarta kaffe med garanterat fettfria surskorpor med ...1 mycket knapp tsk jordnötssmör ojämnt utkletad över skivorna..så humöret är väl inte det bästa under denna anpassningsperiod..:) )

Nöjd är jag också ...med mitt jobbande...Trots att jag " gnäller "....


Igår fick jag MASSOR gjort...Om man jämför med perioden oktober - december alltså...
SYNLIGA jobb/ jobbresultat...alltså...Fniss...( Medveten upprepning alltså ...)

Ofta är ..eller har det varit städning som resulterat i ännu större oreda..inför besök t.ex...Saker har stuvats ( jo jag gillar ordet ) i kassar/ lådor / korgar och pressats under sängen / soffan ...och så gjordes också inför julen ...

DESSA alla gömslen har INTE ännu sorterats vidare, men jag har bränt upp nästan varteviga pappersrecept, varje epikris, varje back på pensionen, hundarnas recept och ...kvittenser...Papper från 2002 till och med fjolåret..
Det jag behöver / behöver veta / andra måste veta om mina finanser finns på nätbanken...

Utan kaffefläckar...Som minsann inte saknas ens på min fd fina rustika julduk....
Facebooks fel att jag spillde :)

Och ...jag jobbade UTE igår ungefär fem timmar sammanlagt...
I Snickis och Bakskjulet råder utetemperatur så jag räknar in dem i utejobbtiden...

Gjorde en storinsats i Bakskjulet faktiskt...och som vanligt gav det ena det andra..
Hittade nämligen material till hallonstöd där..Blev två stycken till att börja med ..och de står redan som ..gravkors i Hallonskogen...:)

Första korset ..och andra..

Hallonskogen ..oäääåndlig...

Högen baaara växer..

Mesarna gillade inte tilltäppingen ..

A kommer säkert att reagera med ..aversion och antagligen måste korsen/ stöden  ..åtminstone ...förses med uppochnedvända små terracottakrukor...som på bilden ...

Hallonskogen  blev NÄSTAN färdigrensad under de aktiva timmarna.. Hade så lite kvar att jag nästan var gråtfärdig över att lämna det till ..idag ...men ryggen ville inte som jag...

Klockan var visst då redan närmare 16 ...eller t.o.m över...så mörkret sänkte sig under pausen ...Och det blev inget mer den dagen...

Eldade en skön brasa i alla fall..

I morse var klockan redan kvart före ( inte kvart i ..) nio och jag bestämde mig hastigt för att ta en dusch och sedan kolla nyheter..
Hann precis med avtvättning - dubbla schamponeringar t.o.m - och fönande av håret då klockan i radion slog nio...

Sedan var jag rätt hungrig efter att ha läst om alla vegerätter, men hade ingen lust att vandra till byn.. ( Ska endera dagen till Citty i alla fall..så..)

Drog därför fram stavmixern, hällde 1 dl havregryn i halvlitersmåttet och vatten till 350 ml - gränsen...
Surrsurrsurr...Silade vätskan och blandade i en nypa kokossocker och konstaterade att det var alldeles gott, om inte bättre än den havre"mjölk" jag köpte inför barnbarnets besök..med veganflickvännen...Men INTE i kaffet, så det blir nog kaffestrejk...

Aptitligt ??? Njaaa, i brist på kaffemjök...dricker man te.*.


Och så testade jag samma procedur med resten av de jättebönor ( som jag igår mixade med Muttis körsbärstomater till en vitlöks/ chilistark soppa...)

Drack mig nästan mätt på dessa " drycker " ...och hade två olika " massor"  att använda...Inget går till spillo här...

Efter lite funderande blev det ett bröd...Havremixens fasta rester, kikärtsmjöl, jäst, russin, vatten som degspad...Salt och en nypa kokossocker...

Tog just brödet ur ugnen...Det doftar ärtigt och...nytt...


Får väl kompromissa med pålägget och smeta ..pyttelite honung på...

Jag är ju INTE med i utmaningen i egenskapav " rävflicka " eller etikvegan, utan vill bara få igång ett hälsosammare liv...

Så nu ska brödet provsmakas och sedan ska jag ...motionera..
( Dock INTE som i Jutta Gustafssons fitnessprogram !!!
Testade nämligen idag " snabbt som synden ner i magplask på golvet, lika snabbt upp och ännu ett spänstigt hopp med uppsträckta armar.."Gjorde EN sådan omgång, men det blir inte fler...)

Upp till vinden med diverse säsongsaker...

Granen är nämligen avklädd, pyntet i de nyaste julburkarna med tomtar på...
El-ljusstaken togs bort från fönsterbänken i köket och alla juldukar m.m. är snyggt lagda över vävstolen...

Jisses så skönt med normaliserat liv..
Och JO, jag SKA fixa skåpen ...nångång :)

( Stavmixern sade ett skramlande adjö ...då jag skulle mixa följande havredryck...Omen ??? )

P.s...Stavmixern och den nya Huaweiplattan sade upp bekantskapen i dag, men jag fick åka med A till Kimito och inhandla veganmat, så nu kan jag  bli snällare...Tog en burk coffee- creamer också ...och den funkar i kaffet!!! Jippiii.. *) Jag slipper dricka te i tid och otid ....) 

Och skrivandet fortsätter på gamla Lenovoplattan...så jag har korrigerat några skrivfel, som Huaweien inte brydde sig om....

Hej och på återseende !!! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar