lördag 31 december 2016

Drygt fyra timmar kvar på det gamla året...

Håller en paus på soffan, tills jag ev. knäpper på tv:n ...eller kollar Impectas frökatalog.

I dag har det varit en rätt aktiv dag...
Fick lite röjt igen i Bakskjulet - det som något år " skulle bli hönshus " ,  men nu är ett till 60% upprett ställe, där t.o.m gräsklipparen och flistuggen rymdes in efter mitt städande...

Kompisen A kom och hälsade på ...lite hitlurad eftersom jag var kaffesugen..och han hade bakat :)

Efter kaffet hjälpte han mig med inspektion av allt mellan " de milsvida ägorna - 3700 m2 " - den ännu julpyntade tuppen ..och det organiserade bakskjulet och erbjöd sig sedan att hjälpa med maskinerna ..

Jag hade råkat nämna att jag ännu hade mina fina vatukälkar i Garaget och att de kanske snart kommer att behövas...OM det blir kallt och snö....

Eftersom han aldrig SETT alla mina vinterfortskaffningsmedel var han alldeles lyrisk vid åsynen av dem...och fotade visst den ena ...då han dragit fram dem..

Roligt med nån som är intresserad av att gå runt och titta, kolla råstenar och ...titta i brunnen :) som jag planerat att göra en sådan här grej till :



Han läser ju dessutom de inlägg jag skriver på finska, så jag får passa mig ..

( och ...hmmm...han är ju egentligen orsaken till att jag började med google+ versionen av den här dagboken...och han skrattade gott då jag visade något jag skrivit om honom ...och gav mig tillstånd att " vika ut honom " med namn och allt..
Inga jäkla pseudonymer här alltså ...)

Då han åkt - och  efter att vi stämt träff till nästa år - gick jag till Bakskjulet för att stänga dörren...
Konstaterade att jag tydligen haft  ögonen i ....ryggslutet, för nu såg jag plötsligen  den lilla ventil där mina talgmesar tagit sig in i Snickis...efter 8 år här !!!

Fick den tilltäppt med två bedagade  lökpåsar ...med hjälp av långborsten jag just sopat golvet med...

Skönt...att slippa fösa ut fåglar i fortsättningen...( Kanske borde städa oftare ??? )

Har jobbat inne också ...Sorterat diverse prylar.. och främst : plockat in animala produkter i frysen för förtäring efter den veganutmaning jag antagit...
HEELA januari med vegankost...

Stulen tofubild...Ser ju gott ut :)

Kylskåpet är tomt och jag har festat i förväg med att köra i mig ett helt paket Pirkkas blåmögelost med surskorpor...På ostpaketet står det 125 g så det var ingen större svårighet att klämma in innehållet...TÖRSTIG lär man bli,men det finns vatten i brunnen och bubbel i SodaStreamen :)

Nu försöker jag mentalt gå ner i varv vad maten beträffar.. Som jag väl redan konstaterat blir väl den största stötestenen att hitta nånting att ersätta kaffemjölken med...

Nå, egentligen skulle jag komma hit till mina dagboksanteckningar för att önska er ett fenomenalt gott nytt år 2017 ...men inte med bilder på miljöförstörande fyrverkeri eller champagne  -  utan med " inhemska ljusföreställningar ", som dessutom är gratis :

GOTT nytt år ..och tack för sällskapet i år :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar