onsdag 28 december 2016

Juldisken avklarad...BORDE gå ut men ...sängen. är skön...

Latmasken tycks ha gripit mig med starka käkar...

Hade tänkt börja plocka bort  julprydnaderna, men...inte stör de egentligen...

Tog in så mycket ved i går att det inte heller är något " måste "..

Har en av skottkärrorna stående med löv i sin fylliga buk och några partier att kratta ännu..
Obs !!  Skulle absolut inte kratta om det bara hade kommit snö...Nu som landet ligger måste växterna täckas med löv...Lider inte alls av att lämna merparten av de nedfallna löven på plats...
På våren måste jag tyvärr krafsa lite extra för att tulpaner, narcisser och annat ska hitta upp ..utan att få giraffhalsar...

Klockan är visserligen bara 14.32 i skrivande stund...och jag har ...middags/ kaffe / slöarpaus...

Inget sällskap har dykt upp, så jag har njutit av fina naturbilder och några kommentarer på fb...

Konstaterade efter diskandet att en ensam människa kanske inte skulle behöva 12 kastruller, eller flere olika uppsättningar/ serier av Arabias tallrikar...
Torkar bra på varm spis...

Alla jag försökt prångla ut dem åt har bara vägrat ta emot...

Kanske skulle testa bytesbörsen ???
Behöver ju respengar också, så småningom...

Men...nu ska jag gå ut...Man får KALLT av att vara lat ...inne.


                                                          **********

Oj, vad det var skööönt att kratta - trots att det blir mer knaster i axlarna igen, men...jag är inte redo för " boken och läshörnan "  ännu...

Fick ett lecablock buret till växthuset....I går hela tre stycken...Kanske har mer användning för dem inne i växthuset än ...lutande mot ekar...

Också den stora dammpressun -10 X 10 m - fick jag baxad upp i trädgårdsgungan,  där den tinar fort efter vintern och kan läggas på dammbottnen ...då det tinat där också...så mycket att man (= jag ) kan gräva lite till...

Har nu insett att ...f.d kompisen inte kommer att avhämta de mossiga takteglen som hon beställde i somras ...och som jag ömt bar i mina armar från de högar där de legat sedan nån lade tak / bytte ut tegel mot korrugerad plåt...

Fråga inte " när " , för här finns inget dokumenterat...före min tid...
Synd...

Jsg är egentligen glad att hon inte tog dem,  för nu kommer de att bli en del av den ost-sydostliga dammkanten...
Bar dem ett stycke på väg ...så nu lutar de inte längre mot garageväggen..

Rullade också den tömda grå regnvattentunnan till sin plats, fast på ligg...Närmast för att bekvämare komma över mitt längsta dräneringsdike ..på 25 m ...för att komma åt att ösa löv över Sonja - björnbäret och Snokclematisen...

Jobbade inte så svetten bröt ut, men andfådd blev jag...Dålig kondis...

Väl inne drack jag kaffe ..och spillde på min vita duk..som den darrhänta gamyl jag väl blivit...

Kom också på att jag inte hade någon monetär ansökan inlämnad till kvällens Vikinglotto, så gick via nätbanken på orolig koll av saldot - som KUNDE ha ståtat med feta röda siffror, men....det fanns  10,99 €  ...

Förutbestämt liksom ...att jag skulle kunna delta idag...

Behöver inget från butiken i år mer...och kniper det så HAR jag en nödkassa på Visasidan...( Men den ska sparas....)

Nyhetssändningen här ...vid 16-snåret - innehöll igen info om influensavaccinet...
Det lär skydda närapå 50%igt...
.
De tre olika virustyperna brukar sällan slå till samtidigt ...vad jag vet, så..trots att första vågen - med A i spetsen NU grasserar som värst, KUNDE man tänka sig att låta vaccinera sig  ..med tanke på på nästa attacker...

Och folk som känner sig krassliga KUNDE äntligen ta sitt ansvar och låta bli att röra sig bland andra ...och TVÄTTA händerna då de kommer till släktingar...

Och det som kallas " flunsa " är inte influensa....Det går bara inte hem...Suck...

Nu måste jag upp ur soffans " memoryfoam" = läs väldigt slutkörda madrasser av skumplast...från förra seklets mitt...
Skulle vara hög tid att byta, men ...kanske onödigt...Vänder jag uppochned på dem så " funkar " de nog ...med tvekan godkänt igen...

Den tidiga kvällsskyn övergår i rosa ...och jag ska se om jag får den förevigad...

Venus glimmar redan bakom sista tallens sista " västergren " - klar som en minimåne...
Man måste kanske förstora bilden lite för att se ...

Säger bara att jag alldeles bra kunde klara mig med stjärnskåderi och totaltystnad istället för det fyrverkeridunder som skall komma...

Hellre gå till sängs före tolvslaget..istället för att höra på häxpipor och smatter inpå småtimmarna...NYKTER....

Dagen efter detta oekologiska fyrverkeri börjar dessutom min utmaningsmånad...

Vegankost....
Bilden knyckt från " Kaninmat" ...;
Måste googla och sammanställa nån vettig meny...

Kaffe med havremjölkdryck....

Njaaaa, nää...

Få siii nu....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar