söndag 18 december 2016

Pepparkakor och ...skåpdemolering...

I går kväll fick jag bara sån  längtan efter pepparkakor....

Tidigare år har de bakats i ett par omgångar för att de ..tagit slut och i år tänkte jag baka kvällen innan mina gäster kommer..

Men men...vid 22.30 tog jag vad huset hade i ingrediensväg och :

Farinsocker direkt ur påsen i en liten kastrull... Kanel, nejlikor, ingefära, kardemumma via handflatan ner i sockret...En klick smör i ...
Då allt svalnat lite vändes en äggula i ...Hälften råg, hälften vete med några nypor bakpulver i ..

I kylskåpet över natten..


Skulle inte ha velat stiga upp i morse... Sängen var skön och inget särskilt stod på agendan.

Kimmo Ohtonen och hans naturprogram vägde ändå mer än sängvärmen, så...blixtsnabbt in i kalla kläder och ut i köket för vatten+kaffe+mjölk+macka med smör och ättiksgurka ...och i soffhörnet...

Fina grönlandsvyer, myskoxar...

Tyvärr skulle jag just idag behövt textning i min lilla tv, för grönländska kan jag inte..Kanske Arenan har översättning...sen när jag ger mig tid att kolla...

Veden nästan slut inne, tändepinnar skulle huggas, tanten skulle på dasset och fåglarna få mat...

När allt detta var klart var klockan redan lunchtid, så jag värmde några skedar risotto och knäppte igång ugnen...

Pepparkaksdegen var så hård att jag valde att skära den och vända skivorna i mandelmjöl....

OCH... se...Mot alla odds blev de spröda och fina...och inte minst GODA...

Det gäller bara att bryta mot alla tidigare regler/ recept :)


Och en kopp kaffe och ..fem/sex pepparkakor senare är jag beredd att göra slag i mitt skåpbryderi...

Det stora gråmålade / krackelerade / partiellt slipade skåpet där jag har bunkar, skålar, burkar etc togs från källaren  för kanske ...sju år sedan...LUKTADE källare också, men tvättades och godkändes för köksbruk.

 VACKERT är det inte och jag har länge tänkt måla det...
Men...den tanken har alltid strandat av någon orsak... Färg..hurudan...slipa...äääh..

Vid senaste inventering i tygkistan visades sig att jag hade kvar ett grönvitrutigt tygstycke ..med några färgstänk / nån fläck / något hål, men det skulle passa bra och RÄCKA TILL...

Nu " lurar " jag stint över brillornas röda kant mot skåpet ...och undrar HUR jag enklast skulle få bort " speglarna "...
De är av faner, tunt sådant och själva skåpet av helträ med pärlspontsidor...

Yxa ? Borrmaskin + såg ?  Stämjärn ? En karatespark ??? Nej, jag skojar...

Borde jag vänta tills jag har planerna klara, eller ....komponera anefter..som vanligt ?

Berättade för något år sedan för en kvinnlig bekanting / vän om planerna på kycklingnät + gardiner i skåpdörrarna och blev totaalklubbad...

" Sååå last season " var kommentaren...

Vad bryr jag mig om andras kommentarer ??? Jag gör precis som jag vill...
( Stampar upproriskt ...typ 3-åring :) )

Men ...även om jag HAR nät, så är det skrynkligt...och jag har ingen fungerande stiftpistol..
Bäst att vänta, göra smala lister att spika över slätt fint nät och leta reda på öglor och annat...
Låta gardintyget ...hmmmm...hänga över ...köksstolen ..tills...

Nu har jag suttit så länge att ryggen skriker och benen ...fryser..

Måste ta en liten paus för att elda..och när jag knäppte på radion ( vars stöpsel jag i ilska drog ut - då nån ******* radioteater synbarligen i ett försök att vara ROLIG åstadkom precis motsatta reaktioner hos mig...
Nu är det nog så att ...det blir ytterst selektivt lyssnande, för .. OM svenska yle ska leva upp till det som lovats ifråga om " folkbildande " verksamhet, så...hör nog inte materialisering av barn till bildning...
Grrrr...)

NU efter nyheterna blev det ett språkvårdsprogram ...som jag igår tänkt koda mobilen på " väckning " inför, men glömde...

Så ..ska lyssna så öronen fladdrar en stund...på äkta finlandssvenska...

Ja, vad kan man väl säga...Inget är som förr...Genitivregeln begravd och "  Mia och Kalles bröllop samlade släkten "  Inte för att programmet tog upp det, men jag har hört...

Suck...Är det underligt att skiljsmässorna grasserar ???

Sur och tvär som jag var, passade jag på att underteckna appellen om regeringens avgång....( Inte mer om det nu så ingen SOS- maffia kommer på besök ...ur sin  ***** bubbla ...)

Radion fick " behålla stöpseln i väggen " - f.ö enda säkra sättet att knäppa av och på denna gamling...
Brukar stänga av då gudstjänsten börjar, men nu sjunger de ...mest julsånger och det kan jag acceptera...

Har dessutom lite varmare nu ..med eld i både vedspisen och Plåtis, så kanske man blir snällare...

Programledaren i radion fick visserligen mig att gnissla tänder ...och byta profilbild på facebook...

Fonetisk text...om ni inte förstod...

Till vilken nytta det vara månde...MÅSTE väl bara rycka på axlarna och tänka på annat...

Som ...lyssna på kaffekvarnen och Mårten mellan melodierna :) ...och sjunga med... högt och...argt ???

Fniss....

Hörs igen då jag lugnat mig ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar